Opinie

Cijferanalyse (II)

De vorige blog over cijferanalyse heeft diverse mooie reacties opgeleverd en heeft de discussie geleid naar een beloningsdiscussie. Kennelijk boeit die discussie. Tijd dus voor een vervolg. Met een uitstapje naar het notariaat. Een sector waarin net als binnen de accountancy sprake is van de uitvoering van een wettelijke taak.

Medio vorig jaar verscheen een nuttig rapport: Kwaliteit in zware tijd. Marktwerking, vraaguitval en notariële dienstverlening. Het onderzoek is verricht tegen de achtergrond van de marktwerking - sedert de invoering van de nieuwe wet op het notarisambt in 1999 - binnen het notariaat en de economische crisis. Enkele kernbevindingen zijn:

  • In de periode 2004 tot 2007 ziet de financiële situatie van notariskantoren er veel gezonder uit dan de periode daarna. In deze jaren ligt de gemiddelde winst per notaris tussen de 210 en 240 duizend euro, ligt de gemiddelde winst-omzetverhouding rond de 33%, lijdt tussen 1% en 3% van de kantoren verlies en staat 1 tot 2% van de notarissen onder verscherpt toezicht van het BFT.
  • Deze cijfers gaan over het 'zuivere notariskantoor', dus zonder interdisciplinaire dienstverlening met bijvoorbeeld advocaten en/of belastingadviseurs.
  • Daarna vertaalt de sterk gedaalde vraag naar onroerend-goedakten, gecombineerd met een daling van de onroerend-goedtarieven en hoge (personeels)kosten, zich in een flinke winstdaling.
  • Tussen 2007 en 2009 is het aantal kantoren dat verlies heeft geleden of geen winst heeft geboekt gestegen van 2% naar 30%. De gemiddelde winst per notaris is gedaald naar 55 duizend euro en de winst-omzetverhouding is gedaald naar gemiddeld 8%. Dit betekent dat de kosten niet evenredig zijn meegedaald met de afnemende omzet. Het aantal notarissen dat onder verscherpt toezicht staat is gestegen naar ruim 3%. In 2010 heeft die stijging zich doorgezet naar bijna 5%.
  • Notarissen vangen de gevolgen van de recessie op door het personeelsbestand te verminderen, maar ook door zelf (soms fors) aan inkomen in te leveren, personeel geen loonsverhoging te geven, minder aan sponsoring te doen of automatiseringsinvesteringen uit te stellen. Ook lijkt een ontwikkeling gaande van chique huisvesting naar eenvoudiger huisvesting.
  • Een lage prijs hoeft niet te beteken dat een kantoor onder de kostprijs werkt en daardoor minder kwaliteit kan leveren en/of op termijn het hoofd niet meer boven water zal kunnen houden. Die kostprijs hangt af van de efficiency van het kantoor en het inkomen dat de notaris zich toedicht. De lage tarieven kunnen worden gehanteerd door een efficiënte bedrijfsvoering, bijvoorbeeld door het standaardwerk te laten verrichten door minder ervaren en dus goedkoper personeel.

Er zijn diverse overeenkomsten tussen de accountancy en het notariaat, maar ook vele verschillen. Als je die laatste gaat benadrukken zie je bijvoorbeeld dat de gemiddelde omzet per notariskantoor in het niet valt bij die van de (grote) accountantskantoren. Bovendien vormen bovenstaande bullet points slechts een selectie van de bevindingen in het rapport. Daarom verwijs ik belangstellenden naar het integrale rapport.

Het gaat mij echter niet om alle bevindingen in het rapport, noch om de vele verschillen. En wat betreft de overeenkomsten gaat het mij slechts om één aspect: de uitvoering van een wettelijke taak. Net als de accountant is de notaris, gegeven die taak, een soort vertrouwensman. En ook deze is er, op papier althans, ten behoeve van het maatschappelijk verkeer.

Daarom zou het best aardig kunnen zijn de cijfers van het notariaat in de discussie over de accountantshonorering te betrekken. Misprijst de Tweede Kamer de accountant nu daadwerkelijk, zoals Jan Bouwens stelt? Of passen de teruglopende inkomsten simpelweg  binnen de natuurlijke conjunctuurbewegingen? Hoe dat ook zij: de partnersalarissen binnen de accountancy zijn ten opzichte van het notariaat nog steeds goudgerand.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Marcel Pheijffer (1967) is hoogleraar Forensische Accountancy aan de universiteiten Nyenrode en Leiden.

9 reacties

Jo Vestjens

Door Marcels vergelijking tussen de accountant en de notaris die beide - in mijn beleving althans - een (soort van) overheidstaak uitvoeren roept bij mij een meer fundamentele vraag op . Ter toelichting op de hiervoor genoemde beleving: als vertrouwensman van het maatschappelijk verkeer heeft de accountant, in ruime zin gezien, een overheidstaak. Terug naar de fundamentele vraag. Alhoewel het politiek (terugdringen aantal ambtenaren) en economisch tij (huishoudpotje BV Nederland) zich hier niet (echt) voor leent vraag ik mij af of de hiervoor genoemde taken überhaupt bij marktpartijen/ondernemers (wettelijke controle bij openbaar accountant) neergelegd moeten worden. In dit verband een suggestie aan Marcel om een onderzoeksopdracht bij Universiteit Nyenrode neer te leggen met tot doel uitsluitsel te krijgen of, maatschappelijk gezien, het de voorkeur verdient dat de wettelijke controle voorbehouden blijft aan de openbaar accountant dan wel dat het maatschappelijk verkeer "beter af" is bij een certificering door een overheidsorgaan, al of niet in de vorm van een ZBO. In de kantlijn ligt hier een verwijzing naar de Actal - NBA discussie onderbouwing € 75 miljoen.

Marius Gerrits

Een probleem in de discussie is volgens mij dat de grote kantoren de zaak op z'n kop gezet hebben. In het vorig decennium werd de jacht op geld tot doel op zich verheven. Bankiers graaiden opeens miljoenen, verzekeraars verkochten woekerpolissen, etc., etc. Ook rating agencies en accountants leden aan normvervaging. Op den duur werd onder alles een handtekening gezet wat geld opleverde, althans daar lijkt het achteraf toch wel op. Toen de accountants hierop werden afgerekend was het antwoord dat de markt verkeerde verwachtingen had, daar kon de accountant niet aan beantwoorden. Als we niet leveren wat de maatschappij vraagt, is het logisch dat de klant (lees de maatschappij), eens kritisch naar de prijs gaat kijken. Dat staat los van conjunctuur cyclische bewegingen. Als we de op de schoolbanken verworven kennis ook in de praktijk zouden brengen als je zouden we m.i. wel degelijk kunnen leveren wat de klant vraagt. Alleen is dit commercieel niet aantrekkelijk, de controle wordt dan wat confronterender.

Johan Visser

Beste Marcel, Tussen 1990 en +/_ 2000 heb ik ook een flink aantal opdtrachten in het notariaat gedaan.Daarom kan ik uit eigen ervaring wel enige opmerkingen maken over de overeenkomsten en de verschillen tussen Notariaat en Accountancy. Beide beroepsgroepen werken voor het maatschappelijk verkeer maar zodra de client omvangrijk werd nam de afhankelijkheid van beide beroepsgroepen toe. Een notaris diebegin negentiger jaren op een congres voor jongere kandidaten de onafhankelijke positie van het Notariaat benadrukte werd nog net niet in zijn gezicht uitgelachen door m.n kandidaat-notarissen van de grote multidisciplinaire kantoren. Ze waren dan ook aanhanger van de zogenaamde partij-notaris. Hun confreres uit de advocatuur waar ze mee samen werkten snapten uberhaupt niet waar die notarissen het met hun onafhankelijkheid het over hadden.Bij de kleinere,zelfstandige kantoren probeerde men zeer oprecht invulling te geven aan de notariele onpartijdigheid en onafhankelijkheid.Maar ... deze goedwillende juristen liepen in de negentiger jaren qua bedrijfsvoering mijlen op Accountancy achter.Onafhankelijk werd in doorsnee verward met afwachtend,het inzicht in de kostprijs van een akte was minimaal en de kantoren waren voor zeker 70% afhankelijk van de OGpraktijk.En met vaste tarieven verdiende bijna iedereen een goede tot extreem goede boterham. Het rare was dat de hoogstaande notariele kantoren met bevlogen vakbroeders vaak veel minder verdienden dan de OGstempelaars die het zeer goed konden vinden met projectontwikkelaars en makelaars. Toen de maatschappelijke druk toenam reageerde ook de KNB,(nog lang de Koninklijke Notariele Broederschap genaamd,nu al weer een tijd Beroepsorganisatie),too little too late.Enige grote Accountantskantoren hebben nog leuk verdiend aan onderzoeken voor Overheid en KNB over de vraag hoeveel te veel notarissen nu eigenlijk verdienden. Het antwoord was simpel,velen verdienden echt te veel.En de consument betaalde de rekening. Daarin heeft Arnout gelijk de notariele markt kent een fors deel particuliere klanten wwaronder kamerleden en die kregen door dat ze toch wel veel voor een akte betaalden en dat de notarissen in doorsnee niet zo goed waren in het uitleggen van wat ze nu eigenlijk deden voor de klant.Iedere overeenkomst met Accountancy is strikt toevallig maar ook evident! Na het loslaten van de vaste tarieven kwam er eindelijk echte concurrentie,kreeg men nolens volens inzicht in de eigen kostprijs,verdwenen de kruissubsidies daalden de inkomens een beetje en werd het zwaar voor het notariaat toen hun kernmarkt,hetOG,instortte.Exact hetzelfde gebeurde er tussen 1979 en 1985/86. Accountancy is voor het overgrote deel van de omzet niet afhankelijk van de consument.Sterker nog particuliere aangiften vormen een prijsverlagend element bij de overdracht van een kantoor. Accountancy draait op twee markten,het min of meer prijsongevoelige stuk van de OOB,s en de MKB markt waar de eigenaar uit eigen zak zijn Accountant betaald.Voordat iemand valt over het prijsongevoelige,ik bedoel hier mee dat de opdrachtgever de rekening niet uit eigen zak hoeft te betalen. In hoogconjunctuur vind men de Accountant duur maar a la.In laagconjunctuur moet er bezuinigd worden en dan mag ook het grote kantoor ,soms fors,meedenken. Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat de ergernis over het functioneren van de OOB Accountants en de begrijpelijke afgunst op de inkomens van m.n de Big4 maten bij deze recessie stevig hebben bijgedragen aan de de prijzenoorlog c.q de wel zeer stevige opstelling van grote klanten richting hun Accountant. Als je zelf cursussen hebt georganiseerd over het thema hoe kunt u besparen op uw Accountantsnota dan moet je overigens niet vreemd opkijken als je bij een recessie geknipt en geschoren wordt. Maar dit terzijde. En praten over controle als een commodityproduct is ook vragen om problemen. Niettemin verdienen Accountants nog steeds een prima boterham met chique beleg maar pas op. Als Accountancy niet helderder weet te krijgen wat exact het nut en de noodzaak van het Beroep is dan kon die wettelijke bescherming wel eens eindig zijn. En dan zijn m.n de grote kantoren de klos.Want zoals op de laatste TUACC bijeenkomst helder bleek,tenminste voor mij,jullie beursgenoteerde of anderszins OOB client heeft niet zo,n hoge pet op van het belang van de controle.Een beetje bedrijf is zelf in control! Slimme adviezen zijn veelgevraagd zo bleek me.En als ze moesten kiezen tussen de adviseur en de Accountant dan ging de Accountant er uit. Sorry,een glashelder verhaal van een financieel direkteur RA die zelf dik meer dan 10 jaar bij een Big4 gewerkt had. Barnier en Plasterk zijn niet uit de lucht komen vallen.En als je net zoals het Notariaat in de negentiger jaren deed de geest van de tijd niet verstaat dan wordt er voor je beslist.Het Notariaat heeft dat ervaren,de verzekeraars worden terecht niet meer geloofd en de lobby van Accountancy is niet meer wat het geweest is. En de medisch specialisten komen ook aan de beurt.

Perry Telle

Wat mij opvalt dat er niet wordt gereageerd op de stelling van Marcel maar gelijk de verdediging wordt gezocht om de stelling te ontkrachten. Volgens mij is dit nu juist waar de schoen wringt in de communicatie met de markt.

Marcel Pheijffer

Sorry Arnout, was niet de bedoeling om jou en anderen op dit punt te prikkelen. Stel voor dat we de semantiek laten rusten, dat is niet de kern van de discussie die ik wil aanzwengelen. Ik zie - terecht - de discussie ontstaan over de bereidheid van clienten om een adequaat budget aan de accountant ter beschikking te stellen voor de controle (zie ook de publicaties van Jan Bouwens op deze site en in het FD). Vooropgesteld zij dat ook ik van mening ben dat er in sommige gevallen te weinig wordt betaald voor de controle. Maar tegen zulke controles kunnen accountants nee zeggen, zeker als er onder de kostprijs moet worden gewerkt. Bovendien is de neerwaartse prijsspiraal deels een gevolg van het feit dat accountantsorganisaties een tijd geleden vooral op prijs en niet op kwaliteit zijn gaan concurreren. De discussie moet niet de kant opgaan dat de controlebudgetten omhoog moeten om het partnersalaris op hoog peil te houden. Kwaliteit dient voorop te staan en dan komen de verdiensten vanzelf weer. De realiteit is ook dat accountants genoeg vette jaren (zie ook de verwijzing naar de vermogenspositie die je als accountant-partner/hoogleraar/bestuurder e.d. kan bereiken) hebben gehad om nu - al dan niet een paar jaar - met wat minder genoegen te nemen. Dat mag best worden gezegd om de discussie over controlebudgetten en verdiensten in perspectief te plaatsen. Niet uit afgunst (ik heb zelf ook een uitstekend salaris en dito vermogenspositie), maar vanuit de realiteit dat accountants die als partner ook ondernemer zijn best een periode mogen ervaren van economisch ontij. Zie in dat perspectief ook de cijfers aangaande het notariaat. Bovendien, zie ook mijn vorige blog, staat de tevredenheid over de kwaliteit van de controle - al dan niet terecht - inmiddels breed ter discussie. Zolang kwaliteit buiten kijf staat zal niemand zeuren over het hoge totaalhonorarium voor de kantoren en hun partners. Ik, zoals eerder aangegeven, als liberaal ook zeker niet. En laten we hopen dat alle maatregelen van de kantoren, die in het plan van aanpak van de NBA en die van de politiek dusdanig gaan renderen dat die kwaliteit straks weer buiten kijf staat. Dan breken de vette jaren vanzelf weer aan. Dat zou voor iedereen het beste zijn!

Arnout van Kempen

Overigens, mocht ik wat geprikkeld klinken: dit "Notarissen werken deels ook voor bedrijven en dus niet exclusief voor consumenten. " is nogal een flauwe weergave van dit: "of een notaris vooral voor consumenten werkt" om het maar mild te kwalificeren.

Arnout van Kempen

Beste Marcel, dat is een beetje semantiek om de semantiek. Accountants hebben over het algemeen nauwelijks consumenten als klant, en notarissen hebben over het algemeen vrij veel consumenten als klant. Ik denk dat we allebei precies weten wat ik bedoel. Dat zowel notarissen als accountants daarbij de belastingbetaler, die over het algemeen niet als consument wordt aangeduid, tot de stakeholders mag rekenen weten we allebei, zoals we allebei weten dat ik dat niet bedoelde. Als je graag iets wil opwerpen over de economische positie van twee beroepsgroepen diezeker enkele belangrijke overeenkomsten hebben, dan zal je toch iets moeten zeggen over de overeenkomst of de verschillen van de markten waarin ze opereren. Je bent accountant, (bedrijfs)econoom dus, dus ik vertel je niets nieuws hiermee. Maar goed, om op je vraag antwoord te geven: ja, natuurlijk voelen ook accountants iets van de economie. Ik spreek veel accountants, en ik ben er nog niet een tegen gekomen die niets merkt van de huidige conjunctuur. Jij wel?

Marcel Pheijffer

Dag Arnout, maakt mijns inziens niet veel uit als je stelling al juist is. Notarissen werken deels ook voor bedrijven en dus niet exclusief voor consumenten. Terwijl accountants - zolang we uitgaan van het concept 'vertrouwensman van het maatschappelijk verkeer' - juist ook voor veel consumenten werken. Namelijk: jij en ik en al die andere belastingbetalers die stakeholders zijn als het gaat om een adequate uitvoering van de accountantscontrole. Waar het denk ik meer om gaat is dat ik duidelijk wil maken dat het notariaat de gevolgen van economisch ontij voelt. Dat de verdiensten sterk zijn teruggelopen. Dat de tering naar de nering dient te worden gezet. En dat dan ook nog van kwalitatief goede dienstverlening sprake kan zijn. De vraag die ik opwerp is of er vanuit dat perspectief ook iets te zeggen valt over onze accountants partners. Groet, Marcel

Arnout van Kempen

Marcel, maakt het daarbij nog verschil of een notaris vooral voor consumenten werkt danwel vooral voor bedrijven? Ik kan me voorstellen dat dat een factor is die voor de vergelijking met accountants betekenis heeft?

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.