Beleidsregel inzake tuchtrechtspraak
Er zijn al een aantal keren vragen gesteld en suggesties gedaan over wat de NBA doet in het kader van - kort gezegd - collega's die zich niet aan de regels houden. Terechte vragen, want we zijn hier actief mee bezig met de nodige uitvoeringsperikelen maar hebben hier nog niet uitgebreid over aan u gerapporteerd.
Eind 2010 is de beleidsregel aangepast vanuit de bestuurlijke gedachte dat de NBA actief moet zijn richting collega's die het niet zo nauw nemen met de regels en daardoor het beroep in diskrediet brengen. Een van de acties die we hebben genomen is om met collega toezichthouders in gesprek te gaan om dergelijke signalen door te krijgen. Dat heeft inmiddels geleid tot afspraken met de AFM om gevallen die zij signaleren buiten de wettelijke controle, bijvoorbeeld overtredingen van de VGC, aan ons over te dragen. De AFM gaat namelijk in eerste instantie zelf over mogelijke fouten begaan bij wettelijke controles. Het lijkt er vooralsnog op dat de rol van het NBA bestuur hier zeer beperkt is.
Daarnaast ligt er een concept convenant met de Belastingdienst klaar om per 1 mei 2012 te gaan ondertekenen. Dat was niet eenvoudig omdat de Belastingdienst een geheimhoudingsplicht heeft maar daar is toch een oplossing voor gevonden. Eerder hebben we aan het College van Procureurs-Generaal verzocht om voor ons interessante uitspraken van de rechtbanken met ons te delen. Onder strikte voorwaarden heeft dit College haar samenwerking toegezegd. DNB heeft ons laten weten vanwege geheimhouding niet een dergelijke afspraak te kunnen maken.
Dit zou ervoor moeten zorgen dat in de toekomst, naast ons eigen onderzoek op basis van de openbare media, uitspraken van Accountantskamer, College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) en klachtencommissie, relevante signalen tijdig tot ons komen.
De beleidsregel kent twee stadia: bestuursbesluit tot onderzoek met hoor en wederhoor en bestuursbesluit tot het indienen van een tuchtklacht op basis van de uitkomsten van het onderzoek. Op dit moment zijn er 4 zaken in de onderzoeksfase, waarbij er één is uitgesteld omdat betrokkene beroep instelde bij het CBb en de zaak vooralsnog onder de rechter is.
Dan de genomen acties. In 2010 heeft de NBA 30 tuchtzaken ingediend tegen RA's en AA's. In 2011 bedroeg dit aantal 193. Naar aard betroffen dit: verzoek voorlopige voorziening doorhaling 2 (2010: 1), niet meewerken aan kwaliteitstoetsingen 9 (2010: 11), niet naleving intern stelsel kwaliteitsbeheersing 26 (2010: 15), strafrechtelijke veroordeling 0 (2010:1), niet betalen contributie 1 (2010: 2) en PE 155 (2010:0).
Op dit moment zijn de volgende klachten ingediend waarop nog geen uitspraak is gedaan, bijvoorbeeld omdat betrokkenen beroep hebben ingesteld: 2 verzoeken voorlopige voorziening doorhaling en 1 tuchtklacht vanwege onvoldoende kwaliteitstoetsing. Daarnaast lopen er nog circa 50 tuchtklachten in het kader van de PE-verplichting, waarvan 14 in beroep.
Ook onrechtmatig titelgebruik heeft onze aandacht. Zo zijn er in 2011 91 personen of kantoren aangeschreven, heeft dit geleid tot 30 stakingen hiervan en zijn er 30 meldingen gedaan bij de bevoegde instantie.
Het moge duidelijk zijn dat wij vanwege privacyredenen terughoudend moeten zijn met het noemen van man en paard, alsmede welke actie in welke situatie wordt genomen. U mag er in ieder geval van uitgaan dat elke situatie waarbij er sprake is van ophef (al dan niet in de pers) over de gedragingen van een lid, zeer serieus door het bureau wordt bekeken.
Vervolgens wordt een advies aan de besturen voorgelegd, waarbij het beleid is om zoveel mogelijk actief op te treden. Daarbij geldt wel dat de NBA normaliter moet wachten tot andere toezichthouders of de rechter in hoogste resort zich heeft uitgesproken over de gedraging en dat vervolgens ook het toepassen van de beleidsregel maanden vergt, voordat eventueel kan worden besloten tot het indienen van een tuchtklacht.
Er wordt op dit moment gestudeerd op de wijze waarop wij verantwoording aan de leden kunnen afleggen over het actieve gebruik van de beleidsregel. Vooralsnog gaan wij uit van een jaarlijkse rapportage in het jaarverslag. Ten aanzien van de gedane suggestie rondom het instellen van een openbaar aanklager verwijs ik graag naar de reactie van Monique Stulemeijer, hoofd regelgeving van de NBA, onder de weblog van Wildschut van 19 maart 2012.
Op één punt kan ik duidelijk zijn. In de Klimop-zaak is in de pers sprake van twee accountants die in eerste aanleg veroordeeld zijn tot respectievelijk 2 en 2.5 jaar gevangenisstraf in verband met fraude. Het betreft hier echter voormalige RA's waarvan de inschrijving reeds enige tijd geleden is doorgehaald.
Gerelateerd
Hoe zit het nu juridisch?
Is er sprake van tuchtrechtelijke bescherming, bij het door accountants volgen van aanwijzingen van de beroepsorganisatie?
OM betaalt schikking aan Stibbe en Box vanwege schenden verschoningsrecht
Het Openbaar Ministerie (OM) heeft een schikking getroffen met vermogensbeheerder Box en advocatenkantoor Stibbe. In ruil daarvoor staken Box en Stibbe alle juridische...
Interessante visies op Wwft-meldplicht bij Accountantskamer en CBb
Recent heeft het CBb een uitspraak gedaan in een beroepsprocedure naar aanleiding van een tuchtzaak tegen een accountant bij de Accountantskamer. In dit artikel...
'Historische zitting' Accountantskamer raakt vooral positie AFM-accountants
De tuchtzaak tegen twee accountants van de Autoriteit Financiële Markten (AFM), aangespannen door investeringsfonds Momentum Capital (MC), lijkt vooral van principieel...
AFM laat eigen accountants niet bungelen in Zwolle
Voorzitter Laura van Geest van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft de Accountantskamer in Zwolle een brief gestuurd, ter ondersteuning van twee AFM-accountants....