Opinie

Heeft de kleinbedrijf-accountant nog toekomst?

De kleinbedrijf-accountant. Negentig procent van het mkb bestaat uit dit kleinbedrijf. De ondernemer met maximaal tien menskrachten. Dat is het achterland waar de meeste mkb-accountants voor werken. Dat is het land waar de competenties van de ondernemer bepalen in hoeverre het bedrijf succesvol is. Waar nauwelijks ondernemersplannen beschikbaar zijn c.q. worden bijgesteld of een heldere strategie wordt geformuleerd. Het land ook van de veelal onbewust onbekwame ondernemer. Waar administratie veelal wordt gezien als ballast, het te betalen belastingbedrag wordt meegewogen bij het oordeel of u uw werk naar behoren heeft gedaan.

Het land waar de gemiddelde jaarrekening in de onderste bureaulade verdwijnt. Van de ondernemer. 

Ook het land waar beroepsgenoten hun neus onterecht voor ophalen. Waar grote accountantsorganisaties erachter komen dat zij dit type klant toch nodig hebben. Al was het alleen maar om de overhead te dekken. 

En wat doet u bij deze klant? U benadrukt een goede administratie. Zucht. U bespreekt uitvoerig de jaarstukken. Zucht. U behandelt de in te dienen belastingaangiften. Bedankt. 

U schudt de hand en verlaat het pand. 

Heeft u nu de behoeftes en wensen van deze kleine ondernemer bevredigd?

Vele beroepsgenoten staan hier in beperkte mate bij stil. Zitten in hun jaarrekeningwereldje. Laat dat nu net het wereldje zijn waar deze kleine ondernemer nagenoeg niets mee heeft. Waar ligt deze ondernemer nu echt wakker van?

Bent u in staat zowel op communicatief als kennisniveau deze vragen en wensen in te vullen?

Accountant, welke subsidiemogelijkheden zijn er? Even een specialist inschakelen. Dienen wij terug te keren uit de BV? Even een fiscalist vragen. Hoe stuur ik nu mijn personeel aan? Tja. Hoe kan ik juridisch en fiscaal vriendelijk vermogen overhevelen? Oeps. Hoe kan ik mij onderscheiden van mijn concurrenten? Welke marketingmix is noodzakelijk? Welke internetstrategie is wenselijk? Het blijft stil.

Als eerstelijnsadviseur verwacht deze kleine zelfstandige dat u voor een groot deel deze vragen kunt beantwoorden en pro-actief kunt meedenken op dergelijke vakgebieden. Dat raakt de kern van zijn bedrijfsvoering. U blijft het antwoord schuldig. U bent er voor de financiële huishouding, uitmondend in een jaarrekening. De schoenmaker blijft bij zijn leest.

Daarmee levert u echter wel diensten die steeds meer als noodzakelijk kwaad worden gezien. Voor toegevoegde waarde betaalt de ondernemer, zelfs in crisistijden, graag. Voor ballast is de ondernemer op zoek naar een zo'n scherp mogelijke prijs. Die vindt deze zelfstandige in steeds mindere mate bij u. Door het stelsel aan kwaliteitsmaatregelen die wij als beroepsorganisatie in het leven hebben geroepen, kunnen we namelijk beperkt mee met de prijsvechters aan de andere zijde van deze wereld. Dat deze prijsvechters vaak prutswerk leveren? Wat niet weet wat niet deert. En de fiscus controleert ook nauwelijks. Dus de ondernemer denkt een juiste keuze gemaakt te hebben. Erger; hij spreekt mede-ondernemers die ook kritischer worden.

En u? U verlaagt wellicht uw prijs. Klanten behouden. Meegaan op prijs is uiteindelijk verliezen op prijs. Expertise op meer terreinen dient het onderscheidende vermogen bij u te worden. Daarmee wordt en blijft u wel de volwaardige gesprekspartner. Voor velen dreigt een sombere toekomst.

Deze bijdrage is ook als column geplaatst in het januari/februarinummer van Accountant.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Marco Moling (1972) is eigenaar van Accountax Accountants & Bedrijfsadviseurs. Hij is daarnaast voorzitter van de Novaa.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.