Opinie

Heeft de kleinbedrijf-accountant nog toekomst?

De kleinbedrijf-accountant. Negentig procent van het mkb bestaat uit dit kleinbedrijf. De ondernemer met maximaal tien menskrachten. Dat is het achterland waar de meeste mkb-accountants voor werken. Dat is het land waar de competenties van de ondernemer bepalen in hoeverre het bedrijf succesvol is. Waar nauwelijks ondernemersplannen beschikbaar zijn c.q. worden bijgesteld of een heldere strategie wordt geformuleerd. Het land ook van de veelal onbewust onbekwame ondernemer. Waar administratie veelal wordt gezien als ballast, het te betalen belastingbedrag wordt meegewogen bij het oordeel of u uw werk naar behoren heeft gedaan.

Het land waar de gemiddelde jaarrekening in de onderste bureaulade verdwijnt. Van de ondernemer. 

Ook het land waar beroepsgenoten hun neus onterecht voor ophalen. Waar grote accountantsorganisaties erachter komen dat zij dit type klant toch nodig hebben. Al was het alleen maar om de overhead te dekken. 

En wat doet u bij deze klant? U benadrukt een goede administratie. Zucht. U bespreekt uitvoerig de jaarstukken. Zucht. U behandelt de in te dienen belastingaangiften. Bedankt. 

U schudt de hand en verlaat het pand. 

Heeft u nu de behoeftes en wensen van deze kleine ondernemer bevredigd?

Vele beroepsgenoten staan hier in beperkte mate bij stil. Zitten in hun jaarrekeningwereldje. Laat dat nu net het wereldje zijn waar deze kleine ondernemer nagenoeg niets mee heeft. Waar ligt deze ondernemer nu echt wakker van?

Bent u in staat zowel op communicatief als kennisniveau deze vragen en wensen in te vullen?

Accountant, welke subsidiemogelijkheden zijn er? Even een specialist inschakelen. Dienen wij terug te keren uit de BV? Even een fiscalist vragen. Hoe stuur ik nu mijn personeel aan? Tja. Hoe kan ik juridisch en fiscaal vriendelijk vermogen overhevelen? Oeps. Hoe kan ik mij onderscheiden van mijn concurrenten? Welke marketingmix is noodzakelijk? Welke internetstrategie is wenselijk? Het blijft stil.

Als eerstelijnsadviseur verwacht deze kleine zelfstandige dat u voor een groot deel deze vragen kunt beantwoorden en pro-actief kunt meedenken op dergelijke vakgebieden. Dat raakt de kern van zijn bedrijfsvoering. U blijft het antwoord schuldig. U bent er voor de financiële huishouding, uitmondend in een jaarrekening. De schoenmaker blijft bij zijn leest.

Daarmee levert u echter wel diensten die steeds meer als noodzakelijk kwaad worden gezien. Voor toegevoegde waarde betaalt de ondernemer, zelfs in crisistijden, graag. Voor ballast is de ondernemer op zoek naar een zo'n scherp mogelijke prijs. Die vindt deze zelfstandige in steeds mindere mate bij u. Door het stelsel aan kwaliteitsmaatregelen die wij als beroepsorganisatie in het leven hebben geroepen, kunnen we namelijk beperkt mee met de prijsvechters aan de andere zijde van deze wereld. Dat deze prijsvechters vaak prutswerk leveren? Wat niet weet wat niet deert. En de fiscus controleert ook nauwelijks. Dus de ondernemer denkt een juiste keuze gemaakt te hebben. Erger; hij spreekt mede-ondernemers die ook kritischer worden.

En u? U verlaagt wellicht uw prijs. Klanten behouden. Meegaan op prijs is uiteindelijk verliezen op prijs. Expertise op meer terreinen dient het onderscheidende vermogen bij u te worden. Daarmee wordt en blijft u wel de volwaardige gesprekspartner. Voor velen dreigt een sombere toekomst.

Deze bijdrage is ook als column geplaatst in het januari/februarinummer van Accountant.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Marco Moling (1972) is eigenaar van Accountax Accountants & Bedrijfsadviseurs. Hij is daarnaast voorzitter van de Novaa.

3 reacties

Jan Wietsma

BTW ook grotere kantoren krijgen nog met stevige aanpassingen te maken. Lees dit artikel maar eens: www.nytimes.com/2011/03/05/science/05legal.html?_r=2&pagewanted=all

Jan Wietsma

Uit de Full Finance nieuwsbrief van 3/2: Verdienmodel kleine kantoren over de kop? Het afgelopen jaar is er in diverse artikelen in Accountancynieuws en de Accountant op gewezen dat verdienmodellen van accountantskantoren aan een wijziging toe zijn. Dit werd nog eens bevestigd door de Sectorstudie Accountancy van de ING dat afgelopen najaar verscheen. In de praktijk merken we dat met name kleinere accountantskantoren zich afvragen of het allemaal wel zo’n vaart zal lopen. De lokale ondernemer kiest toch liever voor een lokaal kantoor dan voor een kantoor dat alleen maar digitaal bereikbaar is. In zekere zin hebben de kleine kantoren gelijk: voor lokale ondernemers is de nabijheid van hun accountant een prettig gegeven. Tegelijkertijd moet bedacht worden dat dezelfde ondernemer wel steeds meer gewend raakt aan een digitale omgeving waarin al zijn transacties kunnen worden afgehandeld. Dat geldt zeker voor de jonge ondernemers die nu aan de slag gaan. Zij kennen geen andere wereld voor het afhandelen van administratieve processen dan de digitale. Met andere woorden: het is voor menig ondernemer veel eenvoudiger om een overstap te maken van de ene accountant naar de andere accountant. Dat geldt des te meer als allerhande oplossingen in de ‘cloud’ worden aangeboden. Het overstappen van accountant betekent voor de ondernemer niet veel meer dan het wijzigen van het wachtwoord van het financiële pakket dat deze gebruikt. Kleine accountantskantoren doen er dan ook goed aan om zich bedrijfseconomisch minder afhankelijk te maken van werkzaamheden die samenhangen met administratieve dienstverlening en samenstellen. Dat betekent dat er soms diep in het eigen vlees gesneden moet worden, zeker als het gaat om de afbouw van het personeelsbestand. Tegelijkertijd zijn er kleine accountantskantoren die deze slag al hebben gemaakt. Zo is er een accountantskantoor dat is teruggegaan van 14 naar 5 medewerkers. Een groot aantal van deze medewerkers heeft ervoor gekozen om als zzp’er aan de slag te gaan en het accountantskantoor besteedt een groot deel van de samenstelwerkzaamheden uit aan deze medewerkers. Deze medewerkers bieden hun werkzaamheden tevens aan bij andere accountantskantoren of rechtstreeks aan het bedrijfsleven. Het accountantskantoor in kwestie heeft een flexibele schil opgebouwd waarop kan worden teruggevallen. Maar nog belangrijker is dat de winstcapaciteit van dit accountantskantoor is toegenomen. Met andere woorden, en wordt meer winst gemaakt dan voorheen. De reden dat dit gerealiseerd kon worden komt enerzijds door slim in te spelen op de toenemende digitalisering en anderzijds door het creëren van een flexibele arbeidslaag. Kortom, ook kleine kantoren krijgen te maken met veranderingen die het verdienmodel zullen raken. Daarop slim inspelen heeft uiteindelijk geen negatieve gevolgen voor de winst.

Fouk Tsang

NATUURLIJK HEEFT DE KLEINBEDRIJF ACCOUNTANT TOEKOMST Marco heeft gelijk indien we vast blijven zitten in het jaarrekeningwereldje dan wordt het helemaal niets. Juist het kleinbedrijf heeft behoefte aan een financiële coach. Maar dan moeten we niet meer uitgaan van de jaarrekening en die ergens tussen september en december van het volgende boekjaar komen bespreken. Maar minimaal 4x per jaar bij de klant aan tafel om de kwartaalcijfers te bespreken, te benchmarken met vergelijkbare ondernemers uit de branche etc. Kortom ook voor de kleine klant moet je accountant 3.0 worden. Doe je dat niet dan....... Zie ook de presentatie op mijn blog

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.