Nederland buitenspel bij wetgeving accountants
De (inter)nationale wetgeving rondom de hervormingen in het accountantsberoep komt weer in een stroomversnelling.
Na een eerste ronde van voorstellen voor wetgeving van eurocommissaris Barnier (oktober 2011) om forse hervormingen in het accountantsberoep door te voeren, is in Europa nu de tweede ronde gestart en worden binnenkort de definitieve voorstellen verwacht. In Nederland is het debat ook weer opgepakt en is de Eerste Kamer aan zet om de Wet op het accountantsberoep en de daaraan verbonden amendementen, zoals door de Tweede Kamer in het voorjaar aangenomen, goed te keuren.
De koers in Europa en Nederland kan echter dramatisch uit elkaar gaan lopen, met als gevolg dat Nederland op een eiland komt.
Diverse reacties die de afgelopen tijd naar buiten zijn gekomen onder andere die van de juridische commissie (Juri) van de Europese Commissie op de oorspronkelijke voorstellen van Barnier, lijken afstand te nemen van de oorspronkelijke plannen van de eurocommissaris.
Vooral als het gaat om de verplichte kantoorroulatie om de zes jaar en de strikte inperking van de ruimte om adviesdiensten voor controlecliënten te verrichten. In plaats daarvan worden voorstellen gedaan voor een verplichte aanbesteding, kantoorroulatie om de 25 jaar en een lijst met verboden diensten.
Ondertussen heeft Nederland in het voorjaar voorgesorteerd op Barniers oorspronkelijke voorstel met de amendementen van Plasterk en Van Vliet, waarin een nagenoeg honderd procent verbod op overige dienstverlening en kantoorroulatie om de acht jaar is opgenomen.
In Nederland is nu de Eerste Kamer aan zet om de voorgestelde accountantswetgeving goed te keuren. De vraag komt op of dit verstandig is, want Nederland lijkt zich hiermee op een zijspoor te manoeuvreren. Dat is niet goed voor de positie van Nederland binnen Europa vanuit verschillende invalshoeken.
Ten eerste versterkt dit het politieke beeld over het gebrek aan eenheid binnen Europa. Ten tweede zijn de kosten die verbonden zijn aan de uitvoering van deze regelgeving, met name als gevolg van hogere kosten verbonden aan selectie van accountants en adviseurs, slecht voor de Nederlandse concurrentiepositie. Ten slotte is het denkbaar dat Nederland, nadat de Europese regelgeving is aangenomen, weer in de pas moet lopen met Europese verordeningen zodat het slechts een politieke actie voor de bühne is.
Wacht op Europa, was de kern van het advies van de Raad van State eerder dit jaar.
Ook ik ben van mening dat de Eerste Kamer er goed aan doet om pas op de plaats te maken en de voorstellen in zijn huidige vorm af te wijzen. Zij moet oppassen dat wij de aansluiting met de Europese voorstellen niet gaan verliezen.
Deze opiniebijdrage is tevens gepubliceerd in het Financieele Dagblad van 7 november 2012.
Gerelateerd
Big four en audit only
Een hogere auditkwaliteit, meer onafhankelijkheid en meer concurrentie. Dat moesten de uitkomsten zijn van de hervormingen die Eurocommissaris Michel Barnier – nu...
Slag in de rondte
Helpt verplichte kantoorroulatie de kwaliteit van de wettelijke controle wel vooruit? De stoelendans zou de onafhankelijkheid en de frisse blik van de controlerend...
Rapport brengt Europese auditmarkt in beeld
De Europese Unie telt ruim 250 duizend externe accountants, ruim 32 duizend accountantsorganisaties en 1.742 oob-accountantsorganisaties. De totale omzet van oob-accountantsorganisaties...
Aanpassing BW2 teruggedraaid in voordeel van accountants zonder AFM-vergunning
Dankzij de inzet van de NBA is een voorgestelde aanpassing van het BW2 teruggedraaid. Tijdens de recente behandeling van de 'Implementatiewet wijzigingsrichtlijn...
Implementatiewet EU-regelgeving voor accountants aangenomen
De Tweede Kamer heeft op 28 juni de 'Implementatiewet wijzigingsrichtlijn en verordening wettelijke controles jaarrekeningen' aangenomen. Het gaat om de implementatie...