Europese versimpeling jaarrekeningregels gaat Nederland voorbij
In mijn vorige opiniebijdrage had ik het onder meer over gewenste administratieve lastenverlichting voor het mkb bij de onderhanden zijnde aanpassingen van de Europese Richtlijnen voor de jaarverslaggeving. Dat wil nog niet vlotten.
Hans Biesheuvel
Zo hebben we een voorstel gezien voor afschaffing van de plicht dat een accountant bij middelgrote ondernemingen jaarlijks de boeken controleert.
Even voor de duidelijkheid: we hebben het hier in Nederland over ondernemingen waar kortweg gezegd tussen de 50 en 250 werknemers werken en die miljoenen euro omzet of balanstotaal hebben. Dat zijn redelijk omvangrijke ondernemingen waar meestal verschillende stakeholders - werknemers, leveranciers, afnemers, banken, aandeelhouders - bij betrokken zijn en waar een onafhankelijke controle van de financiën sinds jaar en dag de gewoonste zaak van de wereld is.
Zoals je ook bij kleine ondernemingen vrijwillige controles ziet, is het voor de meeste middelgrote geen issue of zij accountantscontrole zouden laten vallen, mocht dat zijn toegestaan. Het overgrote deel zou die handhaven, daar de extra zekerheid opweegt tegen de lasten, zeker in een tijd waarin vertrouwen in het bedrijfsleven zo belangrijk is.
Denk bijvoorbeeld alleen maar aan de onder druk staande benodigde kredietverlening voor het mkb. Afschaffen of handhaven van deze regel is dus om het even. Maar goed, nu het voorstel van de baan is, hebben we het over 'water under the bridge' zoals de Engelsen dat zo treffend kunnen zeggen.
Voor de verdere lastenverlichting via de Europese Richtlijnen voor de jaarverslaggeving zie ik het somber in.
Er zijn twee doelen: verdere ontwikkeling van de interne Europese markt en lastenverlichting voor het mkb. Ik betwijfel ten zeerste of die doelen zullen worden bereikt.
Het meest recente Europese voorstel - en dan nog afgezien van de bij het Europees Parlement ingediende amendementen - telt ruim 50 verschillende door de 27 lidstaten toe te passen opties: hoezo vergelijkbaarheid voor internationaal opererende ondernemingen? Een gemiste kans.
Ook de minder strenge Europese eisen voor jaarrekeningen van zogenoemde micro-ondernemingen (kortweg ondernemingen met maximaal tien werknemers) zullen in Nederland nauwelijks zoden aan de dijk zetten: hier kan immers al worden volstaan met een jaarrekening op fiscale grondslagen.
Verder moet de komende toepassing van het in ons land ontwikkelde Standard Business Reporting (SBR) de financiële informatieverschaffing - bijvoorbeeld naar de belastingdienst of naar de bank - gemakkelijker maken.
Uit Europa komt er op het gebied van financiële verslaggeving vooralsnog helaas niet veel lastenverlichting. Ook daar ligt een schone taak voor het nieuwe kabinet.
Hans Biesheuvel is voorzitter MKB-Nederland.
Gerelateerd

Vrijstelling micro's zorgt voor lastenverzwaring in plaats van lastenverlichting
De ruim achthonderdduizend Nederlandse micro-rechtspersonen zijn gebaat bij herstel van foute keuzes die zijn gemaakt bij de formulering van vrijstellingen in artikel...
Verslaggeving microrechtspersonen verduidelijkt
De Raad voor de Jaarverslaggeving heeft extra tekst en uitleg gegeven over de verslaggeving ten aanzien van microrechtspersonen. De hoofdpunten worden hier toegelicht.
NBA-brochure: Wijzigingen in het jaarrekeningrecht van vennootschappen
In november 2015 zijn de wijzigingen in het jaarrekeningenrecht doorgevoerd in het Burgerlijk Wetboek 2. De wijzigingen gaan over de boekjaren vanaf 2016. Bij de...
Over de regels van het spel
De NBA is een publiekrechtelijke beroepsorganisatie. Opgericht bij wet en belast met de organisatie van het accountantsberoep. Het maken van beroepsstandaarden voor...
Tekst en uitleg bij 4410
De NBA heeft het voornemen om Standaard 4410H vanaf april ook van toepassing te verklaren op samenstelopdrachten bij micro-entiteiten. Dat verdient nadere tekst...