Opinie

Accountants zitten in de fuik!

Het accountantsvak lijkt volop in beweging. We gaan onze verklaring uitbreiden, we gaan wat zeggen over wat de leiding zelf opmerkt over haar 'tone at the top'. Kortom, elke maand weer nieuwe items, er lijkt geen einde aan te komen. Toch ben ik van mening dat we de problemen zo niet oplossen.

Mijn stelling is dat de schandalen in de accountancy niet alleen komen door fouten, de verwachtingskloof of een gebrek aan ethiek in afwegingen. Ze zijn in belangrijke mate een gevolg van onvoldoende tijd (= budget) om gewoon goed te controleren! 

Het probleem is dat deze stelling heel lastig te bewijzen is. Immers, controle door een accountant is een soort ‘black box'. De professional-accountant bepaalt wat er moet gebeuren om tot zijn oordeel te komen. Natuurlijk zijn er inmiddels vele spelregels en is er controle (NBA en AFM), maar voor de relatie tussen object van controle en het controleprogramma gaat dit nog steeds op.

Een gedegen onderzoek naar deze materie zou enerzijds moeten bestaan uit de normering van controlemaatregelen, gegeven de specifieke omstandigheden en posten in de te controleren entiteit. Anderzijds zou er een normering moeten zijn van de benodigde kwaliteit van de professionals die de controle uitvoeren. Meer iets voor een groots opgezet universitair onderzoek, lijkt me. 

In een zogenaamd 'webinar' (voor geïnteresseerden: zie hier) heb ik onlangs geprobeerd deze stelling te onderbouwen vanuit ontwikkelingen die we de laatste jaren allemaal hebben kunnen waarnemen, in het bijzonder bij de grote accountantskantoren.

De bewijsvoering voor mijn stelling heb ik opgebouwd in drie stappen: 

Stap 1 In de eerste stap komt de totstandkoming van de audit fee aan de orde. Idealiter is het eenvoudig. Je stelt een diepgaand onderzoek in naar de omstandigheden en de processen in de te controleren entiteit, je bepaalt een ideale mix qua controleteam en je offreert je kostprijs plus een winstopslag. 

We weten echter allemaal dat het zo niet gaat. Vaak is het diepgaande onderzoek helemaal niet zo diepgaand, een offertetraject kost immers veel tijd en dus geld. Kantoren krijgen daarnaast opdracht om te groeien, immers big is most beautiful en je bent dan 'the best'. 

Er wordt ook gerekend op advieswerk met mooie marges. Markten worden 'veroverd', waardoor bestaande klanten gaan meebetalen voor de nieuwe. 

Accountants werk(t)en met een risico-inschatting per sector, waardoor controle soms wat 'dunner' lijkt te kunnen. 

Tenslotte spelen ook nog de toenemende complexiteit en regeldruk, die bij het offreren voor een veelal langere periode niet te voorzien zijn. In de uiteindelijk fee-condities die worden onderhandeld is er geen of  nauwelijks ruimte tot achteraf noodzakelijke aanpassingen.

Ook de ideale mix qua controleteam heeft zo zijn eigen dynamiek die vaak zal leiden tot druk op het controlebudget. Ervaren krachten zijn duur. Bij druk op de tarieven is de verleiding groot om minder ervaren teamleden te benutten in de mix. Dat gaat ten koste van de controlekwaliteit. 

Ook andere factoren maken dat de kosten van de personele bezetting onder druk kunnen komen, zoals capaciteitsaanpassingen bij verlies van klanten, seizoenspatronen en de aantrekkelijkheid en het perspectief van het accountantsvak in het algemeen.

Alle bovengenoemde factoren lijken spanning te zetten op de winstgevendheid van het controlewerk. In reactie daarop zijn de kantoren steeds ‘efficiënter' gaan controleren. Begrippen als materialiteit, systeemgerichte controle en risicoanalyse droegen er aan bij dat het aantal benodigde uren steeds meer kon worden teruggedrongen. Het professional judgement maakte immers dat accountants dat zelf konden beslissen.

Zolang er geen excessen optraden kon deze ontwikkeling steeds verder doorgaan.

Stap 2 In stap 2 kun je je afvragen of de stelling terecht was dat er minder gecontroleerd behoefde te worden. Immers, controle moet een positieve uitkomst hebben in de afweging van kosten en baten, zeggen we steeds. 

De schandalen van de laatste jaren lijken jammer genoeg eerder het tegendeel aan te tonen. Samen met de toenemende complexiteit in onze samenleving lijkt niets er op dat met de bestaande technieken nog meer tijdswinst in de controle is te behalen.

Stap 3 Tenslotte komt dan stap 3: Zijn er oplossingen om de druk op de fees en daarmee op de voor de controle beschikbare uren te verminderen?

Een hogere fee vragen? Gezien de economische situatie, de afnemende appreciatie van het werk van accountants (juist door de schandalen) en de nog steeds sterke concurrentie lijkt dit (nog) geen optie. 

Lagere beloning in de accountancy? Het is de vraag of een lagere beloning in de accountancy de negatieve tendenties van jaren op zou kunnen vangen. Daarnaast spelen de internationale verhoudingen. Ook is het de vraag of werk verleggen naar lagelonenlanden substantiële effecten kan hebben, zonder risico's voor de kwaliteit van de controles. Al was het maar vanwege het weglekken van ervaring in de teams.

Efficiency in de controle verder verhogen? Dit lijkt een utopie, na alles wat er al in het controleproces is gesaneerd.

Wellicht kunnen baanbrekende doorbraken in data-analyse en de analyse van jaarrekeningen nog soelaas bieden, maar momenteel zijn die nog onvoldoende beschikbaar of worden nog niet ingezet.

Mijn conclusie is daarom dat accountants klem zitten in de fuik waar ze zelf ingezwommen zijn. En het is heel lastig om daar weer uit te zwemmen. Immers, hoe bewijs je dat je nu ‘beter' gecontroleerd hebt? Wie wil er eigenlijk een betere controleur als accountant? En krijgt die daar dan ook extra voor betaald?  

Misschien is het idee om de controleverklaring uit te breiden daarom helemaal zo gek nog niet. Staat alles op z'n kop en komen er nieuwe prijzen voor accountantscontrole.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Jan de Rooy RA (1954) is zelfstandig adviseur en commissaris bij diverse ondernemingen en instellingen.

2 reacties

Jacob Kienstra

Het uitbreiden van de controleverklaring zal mogelijk een kleine invloed hebben op de welbekende verwachtingskloof. Maar zal dit nu echt leiden tot een andere kijk op accountants? Hoe vaak hebben we wijzigingen (lees: aanvullingen) in de regelgeving aangegrepen om de budgetten te verhogen? Te vaak. Vraag de klanten maar. Is het werk hierdoor inhoudelijk veranderd? We moeten wellicht wat meer dingen checken, maar als de klant alle regels goed doorvoert in haar jaarrekening dan valt dit best mee. Moeten we dus echt meer dingen doen als we de verklaring uitbreiden? Nee, dat lijkt mij toch niet. Sterker nog, dit kan "onterecht" de suggestie in de hand werken dat we in het verleden te weinig gedaan hebben. En in ieder geval te weinig hierover hebben gecommuniceerd. Waarom hebben we het dan zo ver laten komen? In eerdere artikelen heb ik gelezen dat de controleverklaring "hét communicatie-instrument" is voor controlerend accountants. Dit snap ik toch echt niet. De verklaring is de resultante van de werkzaamheden van de accountant. Het communicatieproces omtrent de controlerende functie begint toch veel eerder. Overtuig je klant van jouw nut als accountant. Leg uit wat je doet, dan krijgt de klant inzicht in jouw processen. En wat wil de klant? Niet uitsluitend een controleverklaring en de rekening hiervoor (want ook dit wordt in ieder geval door de klant gezien als communicatie-instrument). Binnen onze onafhankelijkheidsregels is nog voldoende ruimte om een goed adviseur te zijn. Verwijs als accountant niet naar de wet. Want in de ogen van veel klanten is juist ons mooie product verworden tot een "wettelijke commodity". Daarmee onderschrijf ik het standpunt van Pieter. En als de klant goedkoper wil, dan gaat ze toch wel naar de buurman. Tenzij deze dezelfde fylosofie heeft als jij. Alleen op deze manier komen we een stap verder. En als sommige accountants niet mee willen: de wal zal het schip keren, en anderen pakken het inderdaad over.

Pieter.dekokAT:coney.nl

Beste Jan, Drie tips voor audit collegas om om fuik heen te zwemmen of eruit te komen. 1. Niet praten over inzetten slimme audit tools (transactie-analyse en process mining), maar gewoon doen en aantal mensen opleiden 2. Audit fee verhogen, bij (her)nieuwe opdrachten uitleggen wat je allemaal gaat doen (controleren, kennisoverdragen, kritisch klankbord, meedenken over interne beheersing). Wil klant niet betalen: afscheid nemen of offertetraject staken. 3. Enorm veel lol en gedrevenheid in je vak hebben, klanten waarderen het, controle wordt beter, team wordt slimmer Is het makkelijk, nee, maar is dat relevant, nee. Lukt dit? Ik denk het wel. Om mij heen merk ik dat veel kantoren op een hele positieve manier met hun vak, klanten en medewerkers bezig zijn. Accountants in een fuik? Ongetwijfeld, maar ze hebben genoeg kansen (gehad) om er uit te zwemmen. Wie niet wil blijft hangen, wordt gevangen en andere pakken het over. Geen probleem.

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.