Doe eens normaal, man!
Het is wellicht een beetje flauw om Geert Wilders te citeren, maar het ontviel me gisteren wel in de richting van m'n hypotheekadviseur. Hij is namelijk bezig om een hypotheek te regelen en heeft daarvoor een hypotheekadvies geschreven van dertig pagina's!
De inhoud van het advies gaat over allerlei zaken, zoals een integrale risicoanalyse van de financiële risico's bij arbeidsongeschiktheid, werkloosheid, pensionering en overlijden. De verschillende scenario's zijn uitgewerkt en voorzien van een advies. Op ieder advies wordt mijn reactie geformuleerd om zo in beeld te krijgen op welke punten ik afwijk van de adviezen van de bank.
Ik heb hem gevraagd waarom dit nodig was. "De AFM," zei hij met een veelbetekenende glimlach, "ieder advies en voorstel moet reproduceerbaar zijn."
Spontaan kreeg ik de behoefte om de AFM te bellen en ze te bedanken dat ze mij met zoveel zorg omringen: zij hebben ervoor gezorgd dat ik tijdig afscheid van controle-opdrachten heb genomen en nu zorgen ze ervoor dat ik een document van dertig pagina's ontvang, waar ik ook nog een handtekening onder moet zetten. Geweldig! Dit hebben we nodig in ons land!
Maar toch, stel dat Henk en Ingrid of Achmed en Fatima een dergelijk advies krijgen, zal dat de kwaliteit van hun beslissing verhogen? Ik ben zelf hele dagen bezig met boxen, KEW's, AOV's, cijfers en centen en ik vind het al een pittige kluif. Zou de AFM niet wat te veel eisen? Of maakt de bank het zo ingewikkeld om daarmee aan alle kanten ingedekt te zijn voor een onverhoeds AFM-onderzoek?
Hoe het ook zij, ik zie wel een aantal lessen voor accountants:
- Ik hoor accountants klagen over de regeldruk. Les 1 is dus: kijk eens bij hypotheekgevende instanties en zeur niet langer.
- Ik vraag een hypotheek en een meedenkende adviseur, maar ik moet van alles aanleveren en krijg een adviesrapport waar ik van duizel. Onze klanten vragen advies en ze krijgen niet wat ze vragen. Les 2 is dus: luister naar je klant.
- Ik krijg een advies en ik moet een handtekening zetten dat ik alles begrepen heb, hoewel ik absoluut geen hypotheekadviseur ben. Onze klanten krijgen van ons een jaarrekening en moeten een Letter of Representation ondertekenen. Les 3: zorg er voor dat je duidelijk bent in je communicatie, maar vraag geen bevestiging over zaken waar een klant geen verstand van heeft.
- Een rapport van dertig pagina's geeft informatie, maar zolang ik niet in staat ben om de informatie als zodanig te verwerken, muteert de informatie in een bak losse gegevens. Onze klanten krijgen veel cijfers van ons, maar zijn zij in staat om deze op de juiste wijze te interpreteren? Les 4: houd rekening met de kennis van de informatie-ontvangende persoon en pas de verpakking van je boodschap erop aan, dus bijvoorbeeld een vermogensopstelling in plaats van een aangifte Inkomstenbelasting.
Ik erken het: het zijn allemaal open deuren, maar ik heb de hypotheekadviseur bedankt voor zijn werk. Het is mij nu volledig duidelijk waar onze klanten tegenaan lopen.
Albert Fieret