Digitaal ontvrienden
Heeft u ook zoveel vrienden? Ik niet. Althans, ik had ze niet. Mijn definitie van een echte vriendschap ging gelukkig iets verder dan de oppervlakkige digitale vriendschappen hetgeen wij tegenwoordig betiteld wordt als social media.
Mijn omgeving verslindt zeeën van tijd met LinkedIn, Twitter en Facebook. Hyves is alweer uit de mode. Communiceren gaat, als ik mijn omgeving moet geloven, steeds minder via fysiek contact. Zij twitteren eerst, dan een berichtje via Facebook. Als het echte directe contact wordt gezocht, wordt spoedig een sms verzonden. Hoe iets persoonlijks onpersoonlijks wordt.
Als je iemand wilt volgen dan doe je dat via Twitter. Als je iemand wilt uitnodigen voor een netwerkborrel gebeurt dat via LinkedIn. Foto's bekijken, emoties delen gaat via Facebook. Althans, proberen zij mij te vertellen.
Probeer tegenwoordig een willekeurig iemand bij een tramhalte aan te spreken. Kans is groot dat de persoon alleen communiceert met de smartphone en zojuist een tweet verstuurt.
Waarom gebruiken zo velen deze vormen van social media? Eenzaamheid? Een gebrek aan sociale vaardigheden? Wellicht. Uit onderzoek blijkt dat velen het doen, omdat iedereen het doet. Kuddegedrag.
Ook blijkt uit onderzoek dat mensen veelal ongelukkiger worden naarmate zij meer digitale vrienden hebben.
Sinds ik een LinkedIn- en Facebook-account bezit, heb ik er veel vrienden bij gekregen. Op de meest onmogelijke tijdstippen ontvang ik uitnodigingen van personen waarvan ik het bestaan niet wist. Maar ja, elke vriend en zakenpartner is er een. Toch? Je weet maar nooit waartoe het leidt.
Ook vervelend om personen teleur te stellen die de moeite hebben genomen om jouw als vriend of aan hun professioneel netwerk te willen toevoegen.
Binnen de accountancy zien wij ook deze ontwikkelingen terug. Een avondje op een bijeenkomst rondwandelen. Het levert je weer een aantal digitale (zaken)vrienden op.
Ook komen er digitaal allemaal (groeps)discussies voorbij hetgeen beroepsgenoten drijft. Natuurlijk zitten er voordelen aan sociale netwerken. De twitterende accountants waren de aanleiding van prima discussies binnen ons beroep.
Los van deze digitale discussies vraag ik mij af wat de echte toegevoegde waarde is van alle social media en netwerken. Zo communiceren wij steeds minder fysiek. Worden zinsneden volledig uit hun verband gerukt. Gaan woorden hun eigen leven leiden. Worden uiteindelijk lastige kwesties per vlotte sms/e-mail afgedaan. Overigens de Nederlandse taal komt ook steeds minder uit de verf met alle twitterologie. Het zorgt voor een onpersoonlijke, oppervlakkige, sociaal kille samenleving. Who cares?
Bovendien moet je als accountant ook nog tijd vrij maken om actief te zijn via deze media. Dat lijkt mij al lastig genoeg. Als je dan zoveel vrienden hebt, wordt dat haast onmogelijk. Niet doen. Leidt alleen maar tot sociale mediastress en een beperkt leven. Hoeveel concrete zakelijke voordelen heeft uw energie in deze media op dit moment opgeleverd?
Misschien gewoon wat vaker fysiek afspreken of telefonisch concrete afspraken maken met uw (zaken)vrienden. Als dat niet leidt tot het gewenste effect? Digitaal ontvrienden.
Deze bijdrage is ook als column geplaatst in het septembernummer van Accountant.