Accountancystudenten kunnen trots zijn op hun diploma
In zijn column van juni 2011 gaat Marco Moling in de eerste twee lange alinea's in op een aantal problemen aan het hbo zoals die thans in brede kring worden gesignaleerd. Ik vraag mij af wat zijn ongenuanceerde bijdrage toevoegt aan deze discussie.
Jan de Groot
Moling doet afbreuk aan de kwaliteit van het onderwijs die het hbo ook thans levert. Fouten in het onderwijssysteem dienen te worden gecorrigeerd, maar aan de tendentieuze benaderingswijze van Moling is geen behoefte. Bovendien is deze in hoge mate kwetsend voor al die docenten én managers die zich inspannen om goed onderwijs te leveren.
Door mijn directe betrokkenheid bij hbo accountancy heb ik aanleiding om wat dieper in te gaan op Molings evenzeer tendentieuze beschrijving van die specifieke opleidingen. Een beschrijving die wordt gekenmerkt door een gebrek aan kennis van het onderwerp.
Moling spreekt zijn twijfel uit over het niveau van de studenten, waargenomen in zijn rol als gastdocent. Allereerst wijst enig historisch besef uit dat de ‘volwassen' generatie immer twijfelt aan het niveau van leerlingen en studenten. Maar nu de inhoud.
Moling stipt achtereenvolgens aan: bonuspunten, hercorrecties, te gemakkelijk geven van vrijstellingen op basis van elders verworven competenties, en ‘show'-literatuurlijsten, zonder dat dit behoorlijk wordt uitgewerkt. Alles wordt ondergeschikt gemaakt om maar de tendens te bevestigen dat het bij hbo accountancy ook wel niet zal deugen.
En passant merkt hij nog iets op over niet-accountants die de kernvakken verzorgen. Moling weet toch ook, dat het enige échte kernvak voor de accountant controleleer is? Er is geen reden waarom niet-accountants geen externe verslaggeving of BIV/AO zouden kunnen geven.
Hoe verzekert de opleiding Accountancy (AC) aan het hbo het niveau?
In de eerste plaats vindt toezicht niet alleen plaats vanuit de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie maar ook vanuit de Commissie Eindtermen Accountantopleiding (CEA). Deze neemt haar verantwoordelijkheid door niet alleen de eindtermen voor accountants vast te stellen, maar ook zich er met een solide toezichtsysteem van te overtuigen dat de eindtermen bij de opleidingen echt worden gerealiseerd, zowel bij de universiteiten als het hbo.
Voorts kent hbo accountancy een landelijk examen, de Overall toets (OAT), een geïntegreerde toets van de drie kernvakken. De slagingsnormen worden centraal vastgesteld en er is landelijk toezicht op de wijze van corrigeren en het toekennen van punten door de docenten van de betrokken opleidingen.
Voorts is landelijk exact afgesproken welke CEA eindtermen in de bachelorfase worden behandeld (170 ects gemeenschappelijk, exclusief stage en afstuderen). De Overall toets wordt afgenomen in het vierde jaar en het is vrijwel uitgesloten dat deze kan worden behaald als het daaraan voorafgaand curriculum - bestaand uit tal van relevante vakken voor de accountant - op onvoldoende niveau zou zijn gedoceerd en getoetst.
Hoe Moling aan de informatie komt dat de kernvakken zouden worden uitgekleed is mij een raadsel, ik wijt het aan een gebrek aan kennis.
De geïnteresseerden wil ik desgewenst nader informeren hoe secuur de landelijke afspraken over de accountancyopleiding zijn gemaakt en worden nageleefd, leidend tot de conclusie dat de studenten op een eenduidig en overtuigend hbo-niveau worden opgeleid.
Accountancystudenten hebben alle reden om trots te zijn op hun bachelor diploma, ze hebben er hard voor gewerkt.
Jan de Groot (namens het bestuur van het AC-scholenoverleg)
Drs. Jan de Groot RA is voorzitter van het AC-scholenoverleg, het overlegorgaan van de hbo accountancyopleidingen in Nederland. Hij is lid van het dagelijks bestuur van de Sectorraad Economie. Tot het van kracht worden van de Wta was hij lid van het Examenbureau RA. Aan de NHL hogeschool is hij verbonden als hogeschool hoofddocent en doceert externe verslaggeving.
Gerelateerd
Team beroepsprofiel start gesprekken met stakeholders
Het kernteam van de NBA dat een nieuw beroepsprofiel zal opstellen, heeft uitnodigingen aan de beroepsgroep en stakeholders gestuurd. Betrokkenen kunnen hun wensen...
Wetenschappelijk onderzoek moet natuurlijk centraal staan in de universitaire accountantsopleiding
De accountants van de toekomst moeten niet alleen uitvoerders zijn, maar ook innovatieve denkers en leiders op hun vakgebied. Daarom moet wetenschappelijk onderzoek...
'Als je een beter mens wordt, word je vanzelf een betere professional'
In samenwerking met de VU bouwden enkele jonge accountants een opleiding die ze zelf graag zouden volgen. Dit voorjaar leverde de nest accountants academie een tweede...
Je kunt niet tegen je zin in slim zijn
Werken aan de verbetering van de opleiding is prima, maar we moeten ook het echte probleem onder ogen zien. Hoe motiveer je mensen om te studeren en als accountant...
De register auditor in 2040: kernteam beroepsprofiel opgelet
Niels van de Koppel reageert op de aanbevelingen van de Expertgroep Educatie. Bepaal een visie op het accountantsberoep in 2040 en redeneer terug wat voor impact...