Innovatie
Met alle energie die - terecht overigens - op dit moment wordt gestoken in ons Plan van Aanpak zou je bijna vergeten dat er meer zaken zijn die om aandacht vragen. En dan bedoel ik niet de zorgen rondom de euro of de huidige Griekse tragedie. Nee, ik heb het over snelle veranderingen in ondernemingsland, ook voor de praktijk in het midden- en kleinbedrijf.
De toekomst van veel fysieke winkels is onzeker, aldus de trendwatchers. Iedere tiende euro van de consument wordt via het web uitgegeven en dat wordt snel meer. De schoenenwinkel moet niet langer primair concurreren met een andere aanbieder verderop in de straat, maar met Zalando.nl. De witgoedspecialist ziet zijn klanten weglopen naar de wasmachinewebsite van autocoureur Tom Coronel. Ook communicatiekanalen veranderen. De succesvolle broodketen gebruikt vooral social media om zichzelf op de kaart te zetten. Weet uw cliënt met zijn reclamebureau daar genoeg van, of gelooft die nog in de kracht van een advertentie in de krant en klaagt hij ondertussen over een moeilijke markt waarin zijn omzet terugloopt?
Zulke veranderingen vragen van de accountant in het mkb actuele kennis van de branche van de cliënt, zicht op nieuwe ontwikkelingen en op nieuwe, soms onverwachte concurrenten. Maar ook kennis van een eigentijdse inrichting van administratieve processen, waarbij een digitale omgeving het uitgangspunt is. Daar hoort ook een adequaat beveiligingsbeleid bij, zicht op mogelijke risico's en op de invloed die zulke risico's kunnen hebben op de onderneming. De ophef rondom de beveiligingscertificaten van DigiNotar heeft duidelijk gemaakt hoe kwetsbaar een digitale omgeving kan zijn. Volgens sommigen zijn we door het oog van de naald gegaan. Een stroom aan berichtgeving over fiscale aangiftes, BAPI-verkeer, PKI-certificaten, encrypties en Microsoft-updates kwam over ons heen. Kon u dat allemaal nog volgen?
Eén van de beleidsprioriteiten van de NBA is innovatie. Digitalisering van werkzaamheden en processen speelt daarbij een grote rol. Veel cliënten doen hun eigen administratie en verwachten van u kennis van de daarvoor geschikte software. Adviseert u dan uw eigen standaardpakket of een softwareoplossing die het best past bij de sector van de cliënt? Heeft u goed zicht op een adequate beveiliging van data? En is er straks nog werk voor uw medewerkers die zich nu nog vooral bezighouden met de invoer van gegevens? Niet voor niets verzorgt de NBA dit najaar een reeks voorlichtingsbijeenkomsten over SBR en XBRL. En ook in dit seizoen organiseren verschillende aanbieders van software hun eigen accountancydagen, waarin digitale veranderingen centraal staan. Het is goed dat u daar oog voor heeft. Maar ook hierbij is uw professioneel-kritische instelling van belang. Laat u niet te makkelijk meevoeren in de logica van een aanbieder. Kijk kritisch naar risico's en beveiligingsaspecten. En vorm uw eigen oordeel.
Dirk ter Harmsel