SBR en creditrating: Geen vermenging, graag!
Accountancynieuws nr. 3 van 12 februari 2010 is echt interessant. Twee artikelen moet iedere accountant gelezen hebben om een beeld te krijgen over de huidige discussie tussen banken en accountants over SBR. Het betreft het interview met Peter Knuvers (Rabobank) en de bijdrage van Fou-Khan Tsang.
Fou-Khan Tsang denkt dat (nieuwe) kredietverleners behoefte hebben aan een rating van klanten (en dat is waar) en hij denkt dat daar een kans ligt voor accountants. En dat is niet waar.
Peter Knuvers legt namelijk negentien bladzijden daarvoor uit dat de accountant vanuit een ander perspectief (regelgeving) kijkt dan de bank. De bank kijkt "meer vanuit klantwaarde" (geweldig toch!) en risico. Het verschil in perspectief leidt natuurlijk tussen afwijking tussen de beoordeling van de bank en de accountant.
Daarmee is de onjuistheid aangetoond van de stelling van Fou-Khan Tsang, dat rating een kans is voor accountants.
Maar daarna geeft Knuvers nog een argument, dat ik nog niet veel mensen heb horen noemen. Hij stelt dat de Rabobank niet tot in detail gaat communiceren hoe het ratingmodel in elkaar zit: "Je wil [...] voorkomen dat er cijfers worden aangeleverd die opgesteld zijn om een goede rating te krijgen."
Ik interpreteer deze zin als volgt: Wij, banken, zijn er niet geheel van overtuigd dat accountants nooit de cijfers ten gunste beïnvloeden. Ook niet als er een samenstellingsverklaring is afgegeven. Daarom beoordelen wij onze eigen klanten en laten dit niet over aan accountants.
En wat is er mis met deze redenering? En stelt u zich daarnaast eens voor dat u een klant heeft met een fors drankprobleem, maar wiens onderneming goede cijfers heeft. Kunt u dan als accountant-rater een hoge rating afgeven met in het achterhoofd een continuïteitsrisico?
Daarom: laat creditrating doen door de banken of door specialisten (ze zijn er!) en zorg ervoor dat wij ons bezighouden met de zaken waarvoor we zijn opgeleid en die waarde toevoegen aan klanten in het mkb.
Daarom: de oproep van Fou-Khan Tsang in zijn genoemde bijdrage om een Taskforce SBR in het leven te roepen, verdient zonder meer navolging! Want SBR gaat het mkb wel verder helpen.
Gerelateerd
De mythes van de SBR Jaarrekening
Financiële gegevens van ondernemers en bedrijven kunnen door de SBR Jaarrekening gestandaardiseerd én in dezelfde vorm en taal met banken worden gedeeld. Hoewel...
Een gedurfde stap
Na de Belastingdienst en de Kamer van Koophandel maakte ING als eerste bank van SBR de standaard voor het digitaal aanleveren van jaarcijfers door zakelijke klanten....
Standaard van ING kan doorbraak betekenen voor SBR
Standard Business Reporting een ver-van-mijn-bed-show? Dat valt niet meer vol te houden, nu na de Belastingdienst en de Kamer van Koophandel ook ING als eerste bank...
Ruim 44 miljoen berichten via SBR verstuurd in 2020
In 2020 zijn er 44.342.000 berichten verstuurd via Standard Business Reporting (SBR), iets minder dan in 2019, toen er 44.440.000 berichten werden verstuurd.
Jaarrekening beursgenoteerde onderneming vanaf boekjaar 2020 digitaal
Met de publicatie in het Official Journal heeft de Europese Unie de technische standaard voor een Europees uniform elektronisch verslaggevingsformaat (ESEF) voor...