Opinie

Strikte scheiding accountantscontrole en interne audit rijksoverheid onwenselijk

Onlangs verscheen in Het Financieele Dagblad en op deze site de opiniebijdrage 'Audit overheid kan goedkoper' van Naeem Arif en Arie Molenkamp. In Tijdschrift Controlling publiceerde Arie Molenkamp de column 'De linker- en de rechter­hand van de Rijksoverheid'. Beide publicaties bevatten een aantal misverstanden over de audit­functie bij de rijksover­heid.

Thomas van Tiel en Hans van der Wielen

Allereerst is het van belang op te merken dat het Rijk volop bezig is één concern te worden. Vanuit die gedachte is in 2008 de Rijksaudit­dienst (RAD) op­gericht. De functie van de RAD is niet anders dan die van de interne groeps­auditor van een grote on­der­neming. Zo heb­ben de banken in Neder­land elk één inter­ne audit­dienst, niet een aparte audit­dienst per divisie of vesti­ging. 

Molenkamp stelt dat onderbrenging van de auditfunctie bij de RAD betekent dat deze functie onder 'de vleugels van het centrale gezag' van Finan­ciën wordt ge­bracht. Hiervan is beslist geen spra­ke. Het feit dat de RAD organisatorisch is onder­gebracht bij Finan­ciën, betekent niet dat de minis­ter van Financiën op­dracht­gever is van de onder­zoe­ken van de RAD (uitgezonderd de onderzoeken bij Finan­ciën zelf). 

In het governance-model van de RAD ligt het opdracht­geverschap nadrukkelijk bij de aan­geslo­ten departe­menten zelf, in lijn met de ministeriële verantwoordelijkheid. Financiën is verant­woor­delijk­ voor de be­drijfsvoe­ring van de RAD. Inspecties vanuit Finan­ciën worden verricht door de Inspectie der Rijks­finan­ciën. De RAD verricht geen inspec­ties en houdt geen toe­zicht namens Finan­ciën. 

Wij delen de opvatting dat de interne auditfunctie dicht bij het management en de departementale pro­cessen hoort te zitten. Daar­om heeft de RAD gekozen voor een gedeconcentreerd organisatie- en huis­ves­tings­model. Er is voor elk deelnemend departement ten minste één klantcluster en de meeste audi­tors hebben hun werkplek op de klantministeries. Hierdoor wordt klant­focus georgani­seerd en is verze­kerd dat de RAD niet wordt ervaren als een dienst op afstand. 

Volgens Arif en Molenkamp wordt de accountantscontrole door de auditdiensten uitgeoefend ten be­hoe­ve van het parlement. Dit is echter niet het geval. De auditdiensten hebben een in­terne functie ten behoeve van de minister. De externe controle ten be­hoeve van het parlement is op grond van de Comp­ta­biliteitswet belegd bij de Algemene Rekenka­mer en staat daar­door los van de interne audit­functie. Voor de volledigheid tekenen wij hierbij aan dat het treffen van interne beheersingsmaatregelen tot de verant­woor­de­lijk­heid van de controlfunctie behoort en niet tot die van de auditfunctie. 

Kern van het betoog van Arif en Molenkamp is dat het tijd is om accountantscontrole los te maken van interne audit. Wij delen deze visie om twee redenen niet. 

Allereerst is het afsplitsen van finan­cial auditing binnen de interne audit­functie onwenselijk vanuit een inte­grale visie op de behoefte aan zekerheid en advies voor het depar­tementale (top)management. Beide func­ties versterken elkaar en creëren synergie. Financial auditing is óók internal auditing. Het is effectiever te denken in termen van het leveren van meerwaarde voor de klant en het zijn van ‘tool of manage­ment' dan te opereren vanuit strikt gescheiden beroepsmatige hokjes (RA, RO en RE). 

Ten tweede is de wettelijke taak van de auditdiensten niet beperkt tot het verstrekken van een accountants­ver­kla­ring bij de financiële overzichten. De wettelijke taak omvat ook onder­zoek naar de tot­stand­koming van niet-financiële informatie, naar de doelmatigheid en doel­treffendheid van proces­sen, systemen en gedrag op het terrein van beleid en bedrijfsvoe­ring en naar de recht­matigheid van de begro­tingsuit­voering. 

De taak van de auditfunc­tie bij het rijk strekt zich uit tot het gehele veld van stu­ring, beheersing en verantwoording. Overi­gens is ook het ver­richten van accountantscontrole op financiële overzichten in veel gevallen niet goed mogelijk zonder naar sys­te­men en processen te kijken. Een strikt on­der­scheid tussen accoun­tants­controle en internal audi­ting is dus niet mogelijk. Bovenal levert onder­linge kruisbestuiving winst op in termen van effectiviteit en efficiency. 

Arif en Molenkamp betogen dat het Rijk kan besparen op de huidige auditcapaciteit. Het centraliseren van de auditfunctie biedt inderdaad belangrijke voordelen in ter­men van professiona­liteit, kwaliteit en effi­ciency. Zo kan de RAD beter kennis bundelen, spe­cialis­ti­sche dienstver­le­ning ont­wikkelen, snel en flexibel aan klantvragen voldoen, vanuit een rijksbrede invals­hoek ­te werk gaan en daar­door bijdragen aan een beter presterende overheid. 

In het regeer­akkoord van het nieuwe kabinet is samenvoe­ging van de audit­diensten juist om deze reden expliciet opgeno­men.

Thomas van Tiel en Hans van der Wielen zijn beiden registeraccountant en werkzaam bij de Rijksauditdienst.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.