Perfect logo!
Het leuke van bestuurder zijn is dat je met allerhande zaken mag bemoeien, en zeker in deze toch zo belangrijke tijden. Het handige van accountant zijn is dat je ook van best veel dingen ook verstand hebt. En zo zaten de bestuurders op een dag bij elkaar in een presentatieruimte van een Amsterdams gebouw met ovale tafel en een beamer. Iedereen had een pak aan en de meeste pakken waren donkerblauw en zwart.
Het ging over een naam. Het ging over lettertypes. Het ging over kleur. NBA was de naam met een knipoog naar het verleden. En iedereen in de kamer vond de oranje kleur een heel goed idee. Want het was wereldkampioenschap voetbal en Nederland deed het erg goed. Oranje gaat over Nederland en over collectieve euforie. Geen betere kleur dan oranje om het maatschappelijk belang van accountants te benadrukken. En zo blijven we toch een beetje Koninklijk.
Na verloop van tijd constateerde de voorzitter dat iedereen het wel goed vond zo en hij formuleerde een actiepunt dat de woorden 'helder', 'duidelijk' en 'eenvoudig' moesten terugkomen in de presentatie. Toen was het tijd voor het volgende onderwerp op de agenda.
En nu ben ik binnenkort lid van een club met een soort van Vinexlogo. Vinexhuizen zijn vaak leuk ontworpen, maar er zijn er wel heel veel van. Voor de kenner is goed zichtbaar in welke tijd ze zijn gebouwd. Maar ze kunnen overal in Nederland staan.
Zelf geloof ik niet zo in een logo dat niks zegt en volledig inwisselbaar en modegevoelig is. Volgens mij moet een logo herkenbaar zijn en ergens voor staan. NBA, groothandel in buizen... NBA, Nationaal Bedrijfs Archief ... NBA, Juridisch Adviesbureau voor het mkb...
Nederland verloor de finale van het kampioenschap met heel erg verdedigend en soms agressief voetbal. Het is een perfect logo. Accountants hebben het logo dat ze verdienen.