Rariteiten IFRS (1): Hoe beter de vooruitzichten, hoe slechter de solvabiliteit
In een vorige bijdrage betoogde ik dat fair value-waardering van eigen schulden wellicht niet verstandig is, maar dat het - uitgaande van fair value accounting - geen ‘rariteit' kan worden genoemd. Dit naar aanleiding van het artikel 'Rariteitenkabinet crisis'. Hetzelfde geldt voor de voorbeelden drie en vier in dat artikel. Voorbeeld twee ging niet over waardering, maar over gebruik maken van de staatssteun.
Zijn er dan geen echte rariteiten? Zeker wel. IFRS wil geen voorwaardelijke verplichtingen. De consequenties daarvan zijn bizar.
Voorbeeld één:
Op basis van IAS 32 Presentatie van financiële instrumenten moet de toekomstige dividendverplichting als schuld worden verantwoord omdat de vennootschap het niet in eigen hand heeft of dat dividend wordt uitgekeerd of niet. Maar dat dividend komt uit toekomstige winst; de huidige middelen van de vennootschap blijven dus volledig onaangetast.
Omdat IFRS geen voorwaardelijke verplichting wil, moeten de toekomstige winst en toekomstige verplichting afzonderlijk worden bekeken. Toekomstige winst mag niet worden geactiveerd. Daar zal geen discussie over zijn. Maar het daarmee samenhangende dividend moet wel worden gepassiveerd.
Deze rariteit wordt nog versterkt als we bedenken dat de waarschijnlijkheid van het toekomstige dividend geheel wordt bepaald door de waarschijnlijkheid van toekomstige winst. Dus: hoe beter de vooruitzichten, hoe slechter de solvabiliteit!
Nederlandse beursgenoteerde ondernemingen hebben anticiperend op IFRS hun statuten aangepast en een aandeelhoudersbesluit tot dividenduitkering ertussen geschoven, teneinde de toekomstige dividendverplichting niet als schuld aan te hoeven merken.
Omdat de indruk is gewekt dat er inhoudelijk niets wijzigt, is het echter de vraag of preferente aandeelhouders - als dividend uitblijft - niet met succes naar de rechter zouden kunnen stappen om dividend af te dwingen. Zolang wordt uitgekeerd, is er niets aan de hand.
Een tweede voorbeeld volgt binnenkort.
Gerelateerd
Nederlandse staat bouwt belang in ABN Amro verder af
De Nederlandse staat gaat zijn belang in ABN Amro verder afbouwen. Het belang in de bank zal daardoor worden teruggebracht van 49,5 procent tot circa 40 procent.
'Rekenkamers in eurozone belemmerd in onderzoek naar afwikkeling banken'
Rekenkamers in de eurozone hebben van onder meer DNB niet de benodigde toegang gekregen tot alle documenten die zij nodig hebben om gedegen onderzoek te doen naar...
Rekenkamer: Saldo steunmaatregelen kredietcrisis nog negatief
Van de steunmaatregelen die de Nederlandse Staat trof vanwege de kredietcrisis (2008) zijn er drie van de in totaal zes maatregelen met een positief saldo afgesloten....
DNB heeft crisisplannen voor banken niet af
De Nederlandsche Bank (DNB) heeft zijn plannen voor de afwikkeling van crises bij middelgrote en kleine banken nog niet af.
We moeten beter opzij leren kijken
Zonder het van elkaar te weten werken een Zuid-Afrikaan in Londen en een Nederlander in Washington al jaren aan dezelfde missie: meer grip krijgen op systeemrisico’s....