Risicomanagement is meer dan regels: Noord-Holland had managementprobleem
Volgens commissaris van de koningin de heer Borghouts heeft de onderzoekscommissie Geldhof te weinig meegewogen dat 'de hele financiële wereld in brand staat'.
Daarnaast gaan de krantenkoppen over de uitkomsten van de onderzoekscommissie Geldhof naar het uitzetten van gemeenschapsgeld bij onder meer IJslandse banken door de Provincie Noord-Holland, alleen in op het overtreden van regels. "De Provincie overtrad regels met spaargeld", kopte Het Financieele Dagblad op 3 juni. "Noord-Holland lapt eigen regels aan de laars", schreef De Telegraaf op dezelfde dag..
Zowel de commissaris als de media slaan de plank mis.
De krantenkoppen leiden tot de gedachte dat goed risicomanagement een kwestie is van regels. Naleven of juist het opstellen van betere regels, die inspelen op een financiële wereld die in brand staat.
Maar mogen bestuurders en managers louter afgaan op de regels en procedures waaraan ze zich formeel dienen te houden? Of betekent goed risicomanagement nu juist dat risico's moeten worden gemanaged?
Het schokkende van het onderzoeksrapport is juist het overduidelijke gebrek aan management van de treasury. De commissie stelt dat er geen actief risicomanagement is gevoerd. Er was onvoldoende aansturing van de treasurer, onduidelijkheden over bevoegdheden en regels, geen controle op de naleving van de afgesproken werkwijze en geen eenduidige goedkeuring van besluiten van de treasurer.
Kortom: de Provincie had een managementprobleem. Meer regels alleen lossen dit probleem niet op.
Het wordt tijd dat het belang van management bij risicomanagement centraal komt te staan en dat het management zijn verantwoordelijkheid neemt en zich niet verschuilt achter de regels en de financiële crisis.
Deze bijdrage verscheen eerder als opiniebijdrage in het Financieele Dagblad van 10 juni 2009.
Gerelateerd

NBA publiceert Alert over controles van decentrale overheden
De NBA heeft Alert 48 gepubliceerd, over aanpassingen in de Gemeentewet en de Provinciewet en de gevolgen daarvan voor de controle en de controleverklaring bij decentrale...

Fouten + onzekerheden = toename niet-goedkeurende verklaringen
Het opheffen van het onderscheid tussen fouten en onzekerheden bij de controle van jaarrekeningen van decentrale overheden, is een forse aanscherping van de norm...

Gemeenten en provincies krijgen 1 miljard voor uitvoering klimaatbeleid
Het kabinet trekt tot en met 2025 1,04 miljard euro uit om gemeenten en provincies te ondersteunen bij de uitvoering van het klimaat- en energiebeleid.

Invoering rechtmatigheids-verantwoording voor gemeenten en provincies per verslagjaar 2022
Gemeenten en provincies moeten per verslagjaar 2022 zelf in de jaarrekening verantwoording afleggen over de rechtmatigheid van het gevoerde bestuur. De accountant...

Rekenkamer straks ook voor waterschappen verplicht
Net als gemeenten en provincies worden waterschappen verplicht een rekenkamer in te stellen. En accountants oordelen straks niet meer over de rechtmatigheid van...