Infomercials
Vorige week las ik een leuk stukje op Accountant.nl. Een accountantskantoor had een rapport gepubliceerd over de IT internal auditfunctie. Dit was vervolgens nieuwswaardig gemaakt door het in een persbericht te gieten.
Het persbericht zei me niet zo heel veel maar het verwees naar een onderzoek. Twee muisklikken verder en het onderzoeksrapport was beschikbaar. Niet echt lijvig document maar goed, gratis en voor niks beschikbaar gesteld. De opmaak bevalt me wel, maar bij de eerste pagina's bekruipt me toch een angstig gevoel.
De bevindingen van het onderzoek zijn in een detailed analysis weergegeven op twaalf dun beschreven pagina's. Toch heeft men gemeend het rapport te moeten verrijken met een executive summary en een voorwoord. Het lijkt dat slechts Korsakov-patiënten of enorm trage lezers hierbij gebaat zijn. Alle andere professionals zouden het moeten opvatten op als een belediging voor de intelligentie.
Dan nog even over het onderzoek zelf. Een paar honderd bedrijven uit een twintigtal landen uit Europa, Afrika en het Midden-Oosten zijn betrokken in het onderzoek. Hoeveel bedrijven en uit welke landen is niet nader toegelicht in het rapport, maar het zou dus kunnen dat de nationale telecom-provider uit Ivoorkust op één hoop wordt geveegd met Deutsche Bank en Heineken.
Ik vraag me dan ook af wat ik met de survey-populatie moet. Als ik CIO of IT-auditor was (bij willekeurig welk bedrijf), zou ik met de beste wil van de wereld hier geen relevante benchmark uit kunnen aflezen. Dat wil overigens niet zeggen dat ik de resultaten niet lezenswaardig vond (maar ik ben dan ook geen CIO of IT-auditor).
Toch laat het geheel een nare smak achter. Als je dan toch zo'n onderzoek doet, waarom dan niet net even een stapje verder gaan. Waarom geen relatie leggen met de corporate governance regelgeving in de verschillende landen en de wijze waarop IT internal audit is ingericht?
Ik meen me te herinneren dat we in Nederland vonden dat IT erg onderbelicht is gebleven. En waarom is er niet gekeken naar de uitkomsten per land en de ontwikkelingen van het IT auditberoep? Als ik dan toch in Ivoorkust werkte, wist ik in ieder geval waar ik de beste specialisten vandaan kon halen.
Zo kan ik er nog wel een paar verzinnen, maar daar gaat het mij nu niet om. Wat ik belangrijker vind, is dat ik vanaf nu nog beter ga nadenken voordat ik mijn tijd besteed aan dit soort rapporten.
Nadenken over de vraag waarom het gelezen moet worden. Maar bovenal, nadenken waarom het geschreven moet worden.