Opinie

Interview AccountancyNieuws met Steven Maijoor

In de laatste AccountancyNIeuws (nr. 100) staat een interview met Steven Maijoor (directeur bij de AFM met in zijn portefeuille het toezicht op accountantsorganisaties) en Janine van Diggelen (belast met de dagelijkse leiding van het toezicht op accountantsorganisaties).

Ik was erg benieuwd wat ze te melden hebben. Hun visie doet er in de accountancy toe. De eerste vraag werd gesteld aan Maijoor: "In 2004 noemden jullie herstel van vertrouwen in accountants en de kwaliteit van accountantswerkzaamheden als belangrijkste doelstellingen van het AFM-toezicht. Zijn die doelstellingen gehaald?" (cursivering AF) 

Goede vraag! Na 5 jaar mag je inderdaad deze vraag stellen. Het antwoord is wel van belang: stel nu dat de doelstellingen niet gehaald zijn. Dan is er een stevig probleem. Stel dat de doelstelling wel gehaald zijn, dan zou ik willen horen op basis waarvan hij tot deze vaststelling komt. Het gaat hier immers om de kern van de huidige uitdagingen voor de accountancy. 

De vraagstelling is een beetje ongelukkig: de vraagsteller noemt ondermeer als doelstelling: de kwaliteit van accountantswerkzaamheden. Dat is een te ruime vraagstelling. Waarschijnlijk bedoelde de vraagsteller zoiets als 'significante en zichtbare verbetering van kwaliteit van accountantswerkzaamheden', maar dat vroeg hij niet. Het andere deel van de vraag inzake het herstel van het  vertrouwen in accountants is wel helder. Een gesloten vraag, die de geïnterviewde tot helderheid van formuleren dwingt. 

Het antwoord van Maijoor is als volgt: "Ja, je ziet dat kwaliteit veel meer aandacht krijgt. Zowel organisatorische kwaliteit als kwaliteit in de dossiers. Daarin zijn goede slagen gemaakt. Dat krijgen we terug in de feedback van kantoren en dat is ook wat we zelf zien in onze onderzoeken. Gedurende het vergunningsproces is de kwaliteit verbeterd. Tegelijkertijd is kwaliteit iets wat permanente aandacht behoeft. Daar gaan we mee verder door het houden van doorlopend toezicht." 

Van dit antwoord op deze vraag snap ik niets. 

Hij antwoordt: "Ja", dus dan denk ik dat de doelstellingen zijn gehaald. Dus het vertrouwen in accountants is hersteld én er is kwaliteit in de accountantswerkzaamheden. Met name het eerste aspect nodigt uit tot een analyse van zijn bevindingen, want hij zegt hier nogal wat. Maar helaas, over het herstel van vertrouwen zegt hij niets! Helemaal niets! Ook niet later in het interview En daar gaat het nu toch om? 

Hij gaat verder: "je ziet dat kwaliteit veel meer aandacht krijgt. Zowel organisatorische kwaliteit als kwaliteit in de dossiers. Daarin zijn goede slagen gemaakt." Dat kwaliteit veel meer aandacht krijgt is wel duidelijk, dat weet intussen vrijwel iedereen. De toevoeging dat er goede slagen gemaakt zijn, zegt niets over de huidige en gewenste stand van de kwaliteit. Ook niet over de mate waarin de kwaliteit voldoet aan de normen van de WTA en AFM. 

En zo gaat het interview verder, maar de kernvraag inzake het herstel van het vertrouwen in accountants wordt niet onderbouwd. Waarom niet? 

Ik zou graag hetzelfde geloof in het herstel van het vertrouwen in accountants willen hebben als Maijoor, maar ik heb het niet. Integendeel, ik ken geen enkel signaal waaruit dit zou moeten blijken. Maar misschien komt dat doordat ik teveel tussen ondernemers leef en volop in het maatschappelijk verkeer opereer.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Albert Fieret is zelfstandig gevestigd accountant in Barneveld onder de naam JonkerFieret adviseurs/accountants.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.