'Accountant moet betere informatie geven en minder gegevens'
Momenteel reis ik nogal eens met de trein en wat mij opvalt, is dat de NS het personeel opdracht heeft gegeven flink wat informatie te geven aan de reizigers over het verloop van de reis. Ik ben maar een simpele gebruiker van NS diensten - ik stap in en wil van A naar B komen en als dat via een overstap moet, wil ik deze overstap ook halen. Dat informatie geven lastig is, blijkt ook regelmatig. Want er is natuurlijk een groot verschil tussen gegevens en informatie.
Marc van Hilvoorde
De ontvanger van de informatie bepaalt uiteindelijk pas of het informatie is die hem of haar wordt gegeven. Zo krijg ik nogal eens te horen dat we niet rijden, omdat ‘we voor een rood sein staan'. Dit is typisch een geval van gegevens zonder informatie. Als ik hoor ‘Dames en heren, we kunnen nog niet vertrekken, want we moeten even wachten tot de intercity ons heeft gepasseerd. Als deze intercity voorbij is, zullen we deze op gepaste afstand blijven achtervolgen' dan is dat informatie waar ik wat aan heb, met ook een vleugje humor, heel goed.
Tussen de conducteurs zitten wat mij betreft enkele nog niet ontdekte stand up comedians. ‘Dames en heren, we naderen station Amsterdam" is soms te weinig als ik wil horen: "Dames en heren, we naderen station Amsterdam. Bij aankomst hebben we een vertraging van tien minuten.' Geen leuke informatie, maar ik weet nu wel dat ik niet meer hoef te rennen en mensen voor de trein hoef te duwen om mijn aansluiting te halen.
Accountants weten alles van informatie. Accountants hebben verstand van één heel groot vakgebied, namelijk de betrouwbaarheid van informatie. En de toegevoegde waarde die accountants kunnen leveren, zijn:
- Iets zeggen over de betrouwbaarheid
- Bijdragen aan de betrouwbaarheid
En als je 1. doet, moet je niet ook 2. willen doen bij dezelfde klant. Ingewikkelder is het volgens mij niet en dit valt ook heel eenvoudig uit te leggen. Maar vervolgens gaan accountants het verhaal vertellen en hoor ik termen als audit en non audit, tier one, tier two en worden er diensten bij elkaar gestopt in één categorie die naar mijn bescheiden mening eigenlijk niet bij elkaar horen.
Een samenstellingverklaring vind ik bijvoorbeeld een heel gek ding. Want een jaarrekening maken past heel goed in mijn categorie 2., maar de verklaring hoort toch echt bij 1. En zo zijn er wel meer rare verklaringen. En de vraag is of het maatschappelijk verkeer nog iets snapt wat er in de verklaring staat. Zie de column van de Tom Nierop, hoofdredacteur van ‘de Accountant' (Nieuwe verklaringen, 5 oktober 2007) en de weblog ‘It's not what you say, it's what people hear' van Marcel Pheijffer.
Accountantsverklaringen bevatten vooral gegevens en minder informatie.
Ik ben nu wel benieuwd of het mogelijk is voor accountants op eigen beweging een start te maken met een project 'Renovatie verklaringenstelsel'. Want het feit dat accountants steeds minder informatie leveren is mogelijk een belangrijke oorzaak van het feit dat we in de drek zitten. Als accountants zichzelf weten te bevrijden uit de drek, blijken zij wellicht te beschikken over de kwaliteiten van Baron von Münchhausen. Accountants blijven bijzondere mensen.