Nieuws

Onderzoek KPMG: Opmars van Chinese elektrische auto

De opmars van Chinese elektrische auto's in Europa is nog lang niet voorbij. In Nederland groeit het marktaandeel van Chinese auto's mogelijk uit naar bijna twintig procent van de nieuwe elektrische auto's.

Branchevereniging BOVAG verwacht, op basis van onderzoek van KPMG, dat het marktaandeel van Chinese elektrische auto's in 2030 op tien procent zal liggen. In 2023 was dat nog vier procent van de totale Europese automarkt.

Chinese automerken zoals BYD, Xpeng, Nio, MG en Lynk & Co, hebben vooralsnog weinig last van de vorig jaar afgekondigde Europese importheffingen. "Chinese fabrikanten weten dankzij het reeds opgebouwde kostenvoordeel de impact te beperken. Ook hebben ze, al dan niet via joint ventures, plannen om een aantal assemblagelijnen naar Europa te verplaatsen", schrijft BOVAG.

De verwachting is dat in 2030 bijna 19 procent van de in Nederland verkochte elektrische auto's van een Chinees merk is. Drie jaar geleden lag diezelfde verwachting nog op acht procent.

Betaalbaar

Chinese merken richten zich steeds vaker op het meer betaalbare segment elektrische auto's en dat is volgens BOVAG juist waar de groei ligt. De Chinese producenten kunnen daarbij vaak een betere prijs-kwaliteitverhouding leveren dan producenten uit andere landen.

"Met een breed productportfolio en toegang tot een grote hoeveelheid mensen en middelen spelen ze razendsnel in op de actuele vraag", zo stelt BOVAG. Waar de eerste Chinese toetreders zich enkele jaren geleden vooral op het premiumsegment richtten, zijn er steeds meer Chinese merken die nu juist inzetten op een scherpe prijs-kwaliteitverhouding. "Ook wat betreft distributie schakelen ze snel: na een eerdere focus op directe verkoop, wordt er nu toch steeds meer gebruikgemaakt van een traditioneel dealernetwerk", aldus de branchevereniging.

Knelpunten

Uit het KPMG-onderzoek komen ook enkele knelpunten naar voren. Zo maakt de onzekerheid over restwaarde en repareerbaarheid de leasemaatschappijen en verzekeraars nog terughoudend om in te zetten op Chinese auto’s.

Voor samenwerkende dealerorganisaties is het daarnaast wennen aan de verschillen in bedrijfscultuur. Toch denkt de BOVAG dat "dealers die aanhaken, ermee kunnen compenseren voor het terugvallende marktaandeel van Europese merken".

Bron: ANP/BOVAG

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.