Impact autoheffingen VS op Nederland circa 230 miljoen euro
De directe impact van Amerikaanse importheffingen op auto's is relatief beperkt. Het zou gaan om een hap van ongeveer 230 miljoen euro uit de economie, oftewel 0,02 procent van het bruto binnenlands product (bbp).
Dat stellen economen van ING, na de jongste aankondiging van president Trump van extra heffingen op buitenlandse auto's van 25 procent, die vanaf begin april gaan gelden. Trump zei in februari ook met meer heffingen van dezelfde hoogte te komen op Europese producten. Economen van ING keken daarom naar het scenario waarin een invoerheffing van 25 procent op alle producten gaat gelden. In dat geval zou de directe schade 3 miljard euro per jaar zijn voor Nederland, net geen 0,3 procent van het bbp.
"Dat is noemenswaardig, maar nog redelijk beperkt", meldt ING-econoom Marcel Klok. Dit komt doordat consumenten in de VS op de korte termijn niet direct vervangers kunnen vinden voor Nederlandse of Europese producten. Als de VS de importheffingen blijvend verhogen, lukt het waarschijnlijk wel om alternatieven te vinden en wordt de negatieve impact groter.
Ruwe schatting
In dat geval zou de impact van alleen autoheffingen na zes tot tien jaar oplopen tot 0,05 procent van het Nederlandse bbp, jaarlijks ongeveer 600 miljoen euro. Bij algehele importheffingen op producten uit de Europese Unie gaat het om een klap van jaarlijks 8 miljard euro, of 0,7 procent van het bbp.
ING benadrukt dat het om ruwe schattingen gaat. Het negatieve effect op de economie kan op de korte termijn ook groter zijn als handelsconflicten voor veel onzekerheid bij bedrijven en consumenten zorgen. Tegelijkertijd is het goed mogelijk dat Nederlandse en Europese bedrijven nieuwe afzetmarkten vinden die de VS deels vervangen.
Bron: ANP
Gerelateerd

Meer elektrische auto's verkocht in de EU, maar minder Tesla's
De verkoop van elektrische auto's liet in februari in Europa, net als een maand eerder, een flinke plus zien van 24 procent. Fabrikant Tesla zie de verkoop in de...

Elektrische rijders haken af door afbouw belastingvoordelen
Een derde van de elektrische rijders overweegt volgend jaar over te stappen naar een brandstofauto zodra belastingvoordelen worden afgebouwd. In 2030, als de fiscale...

Verkoop occasions stijgt flink door groeiend autobezit
De verkoop van tweedehands auto's in Nederland neemt de komende jaren steeds meer toe. Dit komt onder meer door het groeiende autobezit in ons land en de bevolkingsgroei....

Particulier wil voorlopig nog geen elektrische auto
In 2024 bestond 35 procent van alle nieuwverkopen uit elektrische auto's (EV's); vier procent meer dan in 2023. Ook de tweedehandsmarkt groeide: 85.000 gebruikte...

Onderzoek KPMG: Opmars van Chinese elektrische auto
De opmars van Chinese elektrische auto's in Europa is nog lang niet voorbij. In Nederland groeit het marktaandeel van Chinese auto's mogelijk uit naar bijna twintig...