Nieuws

EU maakt bijna twee miljard euro vrij voor grondstoffen autobatterijen

De Europese Commissie maakt 1,8 miljard euro vrij voor grondstoffen om zelf batterijen voor de auto-industrie te gaan produceren. Daarmee wil Europa minder afhankelijk worden van de import van buitenlandse batterijen voor accu's en de vergroening van de Europese auto-industrie stimuleren.

Dat stelt Eurocommissaris Apostolos Tzitzikostas (Duurzaam Transport) bij de presentatie van een actieplan voor de toekomst van de Europese auto-industrie. Daarin komt ook een miljard euro beschikbaar voor innovatie, bijvoorbeeld voor zelfrijdende auto's. "Ons doel is duidelijk: garanderen dat de volgende generatie voertuigen niet alleen in Europa wordt gemaakt, maar ook dat er in Europa wordt geïnnoveerd, aangedreven door Europese technologie", aldus Tzitzikostas.

Meer tijd

Eerder maakte commissievoorzitter Ursula von der Leyen al bekend dat Europese autofabrikanten meer tijd krijgen om hun emissiedoelstellingen te halen. Autofabrikanten krijgen tot en met 2027 de tijd om hun CO2-uitstoot terug te brengen. De afspraak blijft staan dat vanaf 2035 alleen nog uitstootvrije auto's mogen worden verkocht.

Behalve het aanbod van meer elektrische auto's moet ook de vraag ernaar toenemen, erkent Tzitzikostas. De commissie wil met lidstaten afstemmen hoe ze consumenten kunnen overtuigen elektrische auto's te kopen. Zo zou het makkelijker moeten worden elektrische auto's te repareren. Subsidies voor de aanschaf van elektrische auto's worden niet genoemd in het actieplan.

Verdeelde reacties

Het Europees Parlement en de lidstaten moeten het plan van de Commissie nog goedkeuren. Partijen in het Europees Parlement (EP) zijn verdeeld over het actieplan. De centrumrechtse Europese Volkspartij, de grootste partij in het EP, noemt het plan een "goede eerste stap".

De EVP is vooral blij dat autofabrikanten langer de tijd krijgen om hun uitstoot te verminderen, zeker omdat veel batterijen momenteel nog geïmporteerd moeten worden. "Het zou voor het publiek onbegrijpelijk zijn geweest als Brussel, in een tijd waarin sommige autofabrieken sluiten en honderdduizenden werknemers zich zorgen maken over hun baan, Europese fabrikanten boetes van miljarden euro's zou hebben opgelegd of hen had gedwongen te kopen van concurrenten in China of Amerika", aldus Europarlementariër Jens Gieseke.

Ademruimte

GroenLinks-PvdA vindt juist dat de autofabrikanten nog altijd te veel beschermd worden in het plan en hekelt het uitstel voor de fabrikanten. "Het is cynisch dat de commissie spreekt over 'ademruimte' voor autofabrikanten, terwijl in Europa jaarlijks meer dan 350.000 mensen sterven door luchtvervuiling", aldus EP'er Mohammed Chahim.

De BBB, die valt onder de EVP, is vooral ontevreden dat Europese fabrikanten vanaf 2035 alleen nog emissieloze auto's mogen verkopen. BBB-Europarlementariër Sander Smit had liever gezien dat ook de verbrandingsmotor een optie bleef. "We moeten er bovendien voor zorgen dat autorijden betaalbaar blijft voor zo veel mogelijk burgers", aldus Smit.

Verstandig

Brancheorganisatie BOVAG vindt het verstandig dat de Europese Commissie via het actieplan meer flexibiliteit biedt, omdat de doelen in 2025 door omstandigheden buiten de invloedssfeer van autofabrikanten lastig haalbaar zijn.

Zonder deze ruimte zouden consumenten te maken krijgen met prijsdruk en waardevermindering van het bestaande wagenpark, terwijl fabrikanten miljarden aan boetes kwijt zouden zijn – geld dat zij juist nodig hebben voor de ontwikkeling van slimme en schone auto’s, aldus BOVAG.

Door deze versoepeling kan de ingroei van EV's beter aansluiten op de natuurlijke vraag, wat zowel de werkgelegenheid als het consumentenvertrouwen ten goede komt, zonder dat het ten koste gaat van het klimaat, meent de belangenorganisatie.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.