EU maakt bijna twee miljard euro vrij voor grondstoffen autobatterijen
De Europese Commissie maakt 1,8 miljard euro vrij voor grondstoffen om zelf batterijen voor de auto-industrie te gaan produceren. Daarmee wil Europa minder afhankelijk worden van de import van buitenlandse batterijen voor accu's en de vergroening van de Europese auto-industrie stimuleren.
Dat stelt Eurocommissaris Apostolos Tzitzikostas (Duurzaam Transport) bij de presentatie van een actieplan voor de toekomst van de Europese auto-industrie. Daarin komt ook een miljard euro beschikbaar voor innovatie, bijvoorbeeld voor zelfrijdende auto's. "Ons doel is duidelijk: garanderen dat de volgende generatie voertuigen niet alleen in Europa wordt gemaakt, maar ook dat er in Europa wordt geïnnoveerd, aangedreven door Europese technologie", aldus Tzitzikostas.
Meer tijd
Eerder maakte commissievoorzitter Ursula von der Leyen al bekend dat Europese autofabrikanten meer tijd krijgen om hun emissiedoelstellingen te halen. Autofabrikanten krijgen tot en met 2027 de tijd om hun CO2-uitstoot terug te brengen. De afspraak blijft staan dat vanaf 2035 alleen nog uitstootvrije auto's mogen worden verkocht.
Behalve het aanbod van meer elektrische auto's moet ook de vraag ernaar toenemen, erkent Tzitzikostas. De commissie wil met lidstaten afstemmen hoe ze consumenten kunnen overtuigen elektrische auto's te kopen. Zo zou het makkelijker moeten worden elektrische auto's te repareren. Subsidies voor de aanschaf van elektrische auto's worden niet genoemd in het actieplan.
Verdeelde reacties
Het Europees Parlement en de lidstaten moeten het plan van de Commissie nog goedkeuren. Partijen in het Europees Parlement (EP) zijn verdeeld over het actieplan. De centrumrechtse Europese Volkspartij, de grootste partij in het EP, noemt het plan een "goede eerste stap".
De EVP is vooral blij dat autofabrikanten langer de tijd krijgen om hun uitstoot te verminderen, zeker omdat veel batterijen momenteel nog geïmporteerd moeten worden. "Het zou voor het publiek onbegrijpelijk zijn geweest als Brussel, in een tijd waarin sommige autofabrieken sluiten en honderdduizenden werknemers zich zorgen maken over hun baan, Europese fabrikanten boetes van miljarden euro's zou hebben opgelegd of hen had gedwongen te kopen van concurrenten in China of Amerika", aldus Europarlementariër Jens Gieseke.
Ademruimte
GroenLinks-PvdA vindt juist dat de autofabrikanten nog altijd te veel beschermd worden in het plan en hekelt het uitstel voor de fabrikanten. "Het is cynisch dat de commissie spreekt over 'ademruimte' voor autofabrikanten, terwijl in Europa jaarlijks meer dan 350.000 mensen sterven door luchtvervuiling", aldus EP'er Mohammed Chahim.
De BBB, die valt onder de EVP, is vooral ontevreden dat Europese fabrikanten vanaf 2035 alleen nog emissieloze auto's mogen verkopen. BBB-Europarlementariër Sander Smit had liever gezien dat ook de verbrandingsmotor een optie bleef. "We moeten er bovendien voor zorgen dat autorijden betaalbaar blijft voor zo veel mogelijk burgers", aldus Smit.
Verstandig
Brancheorganisatie BOVAG vindt het verstandig dat de Europese Commissie via het actieplan meer flexibiliteit biedt, omdat de doelen in 2025 door omstandigheden buiten de invloedssfeer van autofabrikanten lastig haalbaar zijn.
Zonder deze ruimte zouden consumenten te maken krijgen met prijsdruk en waardevermindering van het bestaande wagenpark, terwijl fabrikanten miljarden aan boetes kwijt zouden zijn – geld dat zij juist nodig hebben voor de ontwikkeling van slimme en schone auto’s, aldus BOVAG.
Door deze versoepeling kan de ingroei van EV's beter aansluiten op de natuurlijke vraag, wat zowel de werkgelegenheid als het consumentenvertrouwen ten goede komt, zonder dat het ten koste gaat van het klimaat, meent de belangenorganisatie.
Gerelateerd

Europese auto-industrie krijgt meer tijd om CO2-doelstellingen te halen
Europese autofabrikanten krijgen meer tijd om hun emissiereductiedoelstelling te halen. Dat heeft Europese Commissie-voorzitter Ursula von der Leyen toegezegd. De...

Elektrische auto's winnen terrein, maar verkoop Tesla’s daalt opnieuw
In Nederland zijn in februari opnieuw meer volledig elektrische auto's verkocht dan een jaar eerder, terwijl de gehele markt voor nieuwe personenauto's krimpt. Net...

Flink meer elektrische auto's verkocht in EU begin dit jaar
De verkoop van volledig elektrische auto's in de Europese Unie is in de eerste maand van dit jaar flink gestegen. Dat komt naar voren uit gegevens van de Europese...

Stekkerautoverkoop EU daalt dit jaar verder
De verkoop van elektrische auto's in de Europese Unie zal dit jaar verder dalen, verwacht kredietverzekeraar Allianz Trade. Dat komt onder meer doordat subsidies...

Tweedehands Tesla's verdwijnen naar het buitenland
In januari van dit jaar zijn 3.383 elektrische tweedehands auto's uit Nederland geëxporteerd. Vooral de populaire Tesla Model 3 verdwijnt vaak naar het buitenland....