NBA-voorzitter benadrukt belang van CSRD, maar heeft zorg over invoering met terugwerkende kracht
NBA-voorzitter Kris Douma benadrukt dat de beroepsorganisatie de invoering van de Europese duurzaamheidsrichtlijn CSRD volledig steunt. Maar Nederland ligt achter met die invoering en wil de implementatiewet daarom met terugwerkende kracht invoeren voor boekjaar 2024. Dat laatste is volgens Douma wel een probleem.
De NBA-voorzitter wil er, ook gezien recente berichtgeving in onder meer het FD, geen misverstand over laten bestaan dat de beroepsorganisatie onverminderd voorstander is van "voortvarende afronding" van de Nederlandse implementatiewet bij de CSRD. "Grote ondernemingen en accountants zijn al geruime tijd voorbereidingen aan het treffen, om op tijd klaar te zijn voor het uitvoeren van deze wet. Dat mag natuurlijk niet voor niets zijn. De CSRD en de assurance daarbij vormen het antwoord op de behoefte aan betrouwbare en eenduidige duurzaamheidsinformatie. Daar is geen misverstand over", aldus Douma.
Geen terugwerkende kracht
De NBA roept bedrijven en accountants dus op om onverminderd door te gaan met het rapporteren en controleren op basis van de CSRD. Maar Nederland ligt, net als een aantal andere landen, achter met de nationale invoering van de duurzaamheidsrichtlijn. Om dat te repareren wil de minister van Financiën bij de implementatiewet uitgaan van inwerkingtreding met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2024.
"Dat is wel een probleem", aldus Douma. Ondernemingen kunnen daardoor worden geconfronteerd met onnodige extra administratieve lasten, legt hij uit. "Een onderneming maakt de jaarrekening en het bestuursverslag op, uitgaande van de bestaande wetgeving voor het boekjaar 2024. Als die invoering met terugwerkende kracht doorgaat, moet een onderneming een nieuwe jaarrekening en bestuursverslag opmaken, op basis van nieuwe wettelijke bepalingen maar met materieel dezelfde inhoud. Ook de accountant moet dan deels een hernieuwde controle uitvoeren, dat lijkt ons niet efficiënt."
Overgangsregeling
De NBA pleit in haar reactie op de consultatie van de implementatiewet daarom voor invoering van die wet vanaf het boekjaar 2025. Dat is ook omdat de implementatiewet vraagt om het volgen van de politieke spelregels en dus het voorleggen ervan aan de Tweede en Eerste Kamer.
Wat de beroepsorganisatie betreft is verder een goede overgangsregeling nodig, om juridische complicaties te voorkomen. "Stel je voor dat een onderneming op basis van de bestaande wet de jaarcijfers publiceert, maar dat vervolgens in aanloop naar de aandeelhoudersvergadering alsnog de Nederlandse CSRD-wet wordt ingevoerd. Moet de onderneming daarvoor dan een tweede AvA organiseren?", schetst Douma.
Draagvlak
De NBA-voorzitter legt ook op BNR Nieuwsradio uit dat zulke situaties niet wenselijk zijn. "Aan alle kanten schept dat gewoon heel erg grote problemen", aldus Douma. Maar als de implementatiewet vanaf boekjaar 2025 van kracht wordt “dan is er geen probleem”.
De NBA-voorzitter hoopt daarom op draagvlak in Den Haag, om nog eens goed naar de invoering van de implementatiewet te kijken. Volgens Douma blijkt uit gesprekken met beursgenoteerde ondernemingen en VNO-NCW dat die "met vergelijkbare zorgen zitten". Hij benadrukt ook tegenover BNR het belang van de invoering van de CSRD en stelt dat de implementatie daarvan "absoluut" door moet gaan.
Omnibus
Ondertussen is de Europese Unie ook in de greep van de zogenoemde 'omnibuswetgeving': het stroomlijnen van regelgeving rondom duurzaamheidsrapportages. In september 2024 is door oud-ECB-voorzitter Mario Draghi een rapport gepresenteerd over het Europese concurrentievermogen, opgesteld in opdracht van de Europese Commissie.
Daarin gaat het onder meer over het vereenvoudigen en verminderen van regelgeving en het voorkomen van overlap daartussen. Daarvoor komt Brussel met het 'Omnibus vereenvoudigingspakket' (Omnibus simplification package), dat naar verwachting eind februari wordt gepubliceerd. Dat moet de nodige regelgevings- en rapportagevereisten binnen de EU stroomlijnen, bijvoorbeeld rondom de EU-taxonomie en de CSRD- en CSDDD-richtlijnen.
"Wij steunen de basisboodschap uit het Draghi-rapport over het belang van een goede concurrentiepositie van Europa", aldus NBA-voorzitter Douma. "De invoering van de CSRD en hopelijk ook de CSDDD biedt misschien mogelijkheden om de EU-taxonomie te heroverwegen. Wellicht moeten we ook iets meer tijd bieden aan middelgrote ondernemingen die in de tweede CSRD-tranche zitten; iets wat bijvoorbeeld ook door Accountancy Europe wordt bepleit. Maar dan moet die CSRD wel netjes en zorgvuldig worden ingevoerd en niet met terugwerkende kracht."
Gerelateerd
NBA pleit voor uitstel implementatie CSRD tot boekjaar 2025
De NBA is bezorgd over de Nederlandse implementatie van de CSRD-richtlijn en de gevolgen daarvan voor de rapportageverplichtingen van ondernemingen. Volgens de beroepsorganisatie...
Nederland heeft EU-rapportage luchtverontreiniging niet op orde
Nederland is door de Europese Commissie berispt, omdat het niet voldoet aan de EU-verplichting te rapporteren over de emissievermindering van een aantal luchtverontreinigende...
Rapport bundelt voorbeelden van implementatie CSRD
Voorbeelden van goede duurzaamheidsverslaggeving zijn door Impact Institute samengebracht in een rapport. De uitgave biedt voorbeelden van bedrijven die vrijwillig...
CSRD-implementatiewet naar Tweede Kamer, na akkoord Raad van State
De Wet implementatie richtlijn duurzaamheidsrapportering, ook bekend als de CSRD-implementatiewet, is doorgestuurd naar de Tweede Kamer voor behandeling. De Raad...
Bedrijven spreken rondom CSRD liever over ambities dan doelen
Bedrijven spreken steeds vaker van 'ambities' rondom het voldoen aan duurzaamheidsregels zoals de Europese CSRD-richtlijn, dan van concrete 'doelen'.