Nieuws

Hogere omzet detailhandel, in supers wel daling

De omzet van de Nederlandse detailhandel is in november gestegen in vergelijking met een jaar eerder. Die omzetgroei kwam voor rekening van de non-foodsector, oftewel winkels waar geen levens- en genotmiddelen worden verkocht, want in supermarkten was wel een daling te zien.

De totale omzet in de detailhandel ging in die maand, met het koopjesfestijn Black Friday, met 2,2 procent omhoog, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het verkoopvolume, oftewel de hoeveelheid spullen of voedingsmiddelen die ze verkochten, lag 0,3 procent hoger dan een jaar geleden. Via webwinkels werd online 1,8 procent meer omgezet.

Speciaalzaken

In non-food nam de omzet met 4,4 procent toe en lag het volume 3,2 procent hoger. Bij winkels in voedings- en genotmiddelen zakte de omzet met 2 procent en kromp het verkoopvolume met 5,9 procent. De omzet van supermarkten lag 3 procent lager. De omzet van speciaalzaken steeg 4,6 procent.

Sinds 1 juli van vorig jaar mogen supermarkten geen sigaretten en andere tabaksproducten meer verkopen, waardoor ze omzet mislopen. Onder meer speciaalzaken verkopen nog wel rookwaren.

Winkels voor recreatieartikelen, consumentenelektronica en witgoed, doe-het-zelfartikelen, kleding en schoenen en drogisterijproducten hebben in november meer omgezet dan een jaar eerder. Winkels in meubels en woninginrichting draaiden minder omzet.

Correctie

Volgens het CBS zijn de cijfers gecorrigeerd voor de samenstelling van kalenderdagen in november. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 2,7 procent hoger dan een jaar eerder.

Bron: ANP

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.