CSRD-implementatiewet naar Tweede Kamer, na akkoord Raad van State
De Wet implementatie richtlijn duurzaamheidsrapportering, ook bekend als de CSRD-implementatiewet, is doorgestuurd naar de Tweede Kamer voor behandeling. De Raad van State had geen opmerkingen bij het wetsvoorstel.
De wet zorgt voor implementatie van de regels uit de Europese duurzaamheidsrichtlijn CSRD over accountants en accountantsorganisaties en over het "algemeen verkrijgbaar stellen van de duurzaamheidsrapportering door beursvennootschappen", zo schrijft minister Heinen van Financiën in zijn brief aan de Tweede Kamer.
Wijzigingen
De implementatie van de CSRD-richtlijn leidt tot wijzigingen in de Wet toezicht accountantsorganisaties, de Wet op het financieel toezicht, het Burgerlijk Wetboek en enkele andere wetten.
Door aanpassing van de definitie van accountant in de Wet op het financieel toezicht wordt rekening gehouden met "de mogelijkheid dat een andere lidstaat toelaat dat de duurzaamheidsrapportering wordt beoordeeld door een onafhankelijke verlener van assurancediensten in plaats van door een accountant", aldus de minister in zijn 'nader rapport', waarin hij de Koning vraagt om het wetsvoorstel aan de Kamer te sturen.
Nieuw is ook dat een auditor van een derde land in het AFM-register kan worden ingeschreven "voor het verrichten van een assurance-onderzoek van de duurzaamheidsrapportering". Bij het tuchtrecht is toegevoegd dat een accountant voor maximaal drie jaar kan worden doorgehaald door de tuchtrechter, in verband met assurance-onderzoeken van duurzaamheidsrapportering.
Ook is de tijdelijke mogelijkheid verlengd om de accountant door de raad van commissarissen of het bestuur te laten benoemen, als benoeming door de aandeelhoudersvergadering niet mogelijk blijkt. Van die tijdelijke regeling kan ook nog in boekjaar 2025 gebruik worden gemaakt.
Oog voor lasten bedrijfsleven
Bij de implementatie van de richtlijn in de Nederlandse wetgeving heeft het kabinet volgens de minister oog voor de lasten die de implementatie meebrengt voor het bedrijfsleven. "Van de nationale beleidsruimte die de richtlijn biedt, is telkens zodanig gebruik gemaakt dat deze verplichting tot zo min mogelijk lasten voor het bedrijfsleven leidt", schrijft hij in de Kamerbrief.
Er wordt aangesloten bij bestaande systematiek, als het gaat om de regelgeving voor de wettelijke controle van de financiële verslaggeving door accountants en accountantsorganisaties, "om zo extra regeldruk te voorkomen", aldus de minister.
"Verder ontplooit het kabinet, in samenwerking met diverse organisaties, initiatieven om het bedrijfsleven te ondersteunen bij de implementatie van de CSRD. Die initiatieven zijn in het bijzonder gericht op de ondersteuning van het mkb, dat zich in de waardeketen van rapporterende ondernemingen bevindt."
Gerelateerd

Scope-3 is niet de oplossing
Tjibbe Bosman schreef eerder in het FD over het Brusselse Omnibus-vereenvoudigingspakket en de zogenoemde Scope 3-rapportage. Op Accountant.nl gaven De Graaff en...

Omnibus en CSRD: minder regeldruk of minder inzicht?
Het omnibus-vereenvoudigingsplan van de Europese Commissie moet zorgen voor minder regeldruk voor ondernemingen. Maar de originele doelen en beoogde inzichten van...

Omnibus-zegen
De presentatie van de Omnibus-plannen biedt accountants een nieuwe kans om hun relevantie te bewijzen, meent Wim Bartels.

Tweede Kamer schort behandeling CSRD-implementatiewet op
De Tweede Kamer schort de behandeling van de Nederlandse CSRD-implementatiewet op, vanwege het recent gepubliceerde Omnibus-vereenvoudigingspakket van de Europese...

Accountantsberoep reageert gemengd op Omnibus-pakket
Net als ondernemingen en maatschappelijke organisaties, reageert ook het accountantsberoep gemengd op de presentatie van het ingrijpende Omnibus-pakket door de Europese...