Nieuws

Bedrijven spreken rondom CSRD liever over ambities dan doelen

Bedrijven spreken steeds vaker van 'ambities' rondom het voldoen aan duurzaamheidsregels zoals de Europese CSRD-richtlijn, dan van concrete 'doelen'.

Dat stelt FD-redacteur financiële markten Mathijs Rotteveel in een column in die krant, na een gesprek met een accountant.

Bedrijven moeten in hun jaarverslagen hun duurzame doelstellingen en ambities opschrijven. Dat doen ze al jaren, aldus Rotteveel, "maar lang hadden ze daarbij vrij spel". Bedrijven konden "ongestraft iets moois roepen", bijvoorbeeld over hun doel om CO2-neutraal te zijn in 2035. "Klonk leuk en niemand die ze eraan zou houden."

Stok

Sinds grote ondernemingen in het kader van de CSRD moeten voldoen aan Europese duurzaamheidsregels, hebben milieuorganisaties als Milieudefensie en Extinction Rebellion echter "een stok om mee te slaan", stelt hij.

Volgens de accountant met wie Rotteveel sprak, houden bedrijven daar rekening mee bij het schrijven van hun jaarverslag. "Ze vervangen het woord doel (target) daarin door ambitie (ambition). Een doel is namelijk concreet en in de CSRD-standaarden duidelijk gedefinieerd: doelen moeten binnen een vastgestelde termijn een meetbaar resultaat inhouden en materiële impact hebben."

Vager

Aan een doel kan iemand je houden, schrijft Rotteveel. "Aan ambitie niet, want dat staat niet in het regelboekje." De accountant die hij sprak, ziet steeds vaker het woord 'ambitie' terugkomen en minder het woord 'doel', aldus de journalist. "Ambitie is vager. Dan kun je je vrijer bewegen. Je kunt altijd zeggen: we wilden wel, maar er is iets tussen gekomen."

Volgens de betrokken accountant wilden de bedrijven liever geen definitie geven van de gehanteerde term 'ambitie'; "ze hielden het vaag". Daardoor zijn ze niet aan te spreken op de CSRD-standaarden, meent Rotteveel. "Door het woord ambitie te gebruiken geven ze dus blijk van een gebrek aan ambitie."

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.