Nieuws

Andersen Consulting maakt zich op voor herstart

Andersen Consulting, ooit een van de bekendste merken in de consultancybranche, werkt aan het opnieuw lanceren van het label. Naar verwachting gebeurt dat dit voorjaar.

Dat meldt de Britse zakenkrant Financial Times. De herstart van de bekende consultancynaam is te danken aan Andersen Global, de belastingadviesorganisatie die eerder werd opgericht door fiscalisten van het vroegere Arthur Andersen.

Die organisatie, ooit één van de big five in de accountancy, ging in 2002 ten onder, door zijn rol in het geruchtmakende boekhoudschandaal bij de Amerikaanse energiereus Enron. De wereldwijd circa 85.000 medewerkers van Arthur Andersen kwamen grotendeels terecht bij diverse concurrenten; in Nederland met name bij Deloitte.

Twee jaar eerder, in 2000, was de naam Andersen Consulting al vervallen, toen de adviespraktijk van Arthur Andersen zich afsplitste en verder ging als Accenture. Andersen Global ging na de ondergang van Arthur Andersen aanvankelijk de markt op onder de naam WTAS, maar verwierf wel de rechten op de naam Andersen. Sinds 2014 presenteert de organisatie zich ook weer onder die naam.

Sterk merk

Mede dankzij het als adviseur aantrekken van George Shaheen, in de jaren negentig ceo van Andersen Consulting, is door Andersen Global de afgelopen jaren in stilte een adviesafdeling opgebouwd. De organisatie zou het oude Consulting-label mogelijk al in februari weer willen lanceren, stellen betrokkenen tegenover de Financial Times.

In de afgelopen zes maanden zijn twintig consultancykantoren, zowel in de VS als wereldwijd, toegevoegd als memberfirms. Ook is bankier Morgan Stanley door Andersen Global gevraagd een ​​beursgang te onderzoeken, om ruimte te krijgen voor de overname van andere adviespraktijken en voor integratie van de consultancytak. Volgens oprichter Mark Vorsatz van Andersen Global was Andersen Consulting destijds "de Coca-Cola onder de professionele dienstverleners" en is het merk nog altijd sterk. 

Niet over en uit

"Je zou toch zeggen dat het na een dergelijke déconfiture voorgoed over en uit is met het merk Andersen – zeker in een industrie waar het primair gaat om betrouwbaarheid en financiële degelijkheid", stelt Jan Maarten Slagter (oud-VEB-drecteur, nu ceo van IBFD) in een column over de kwestie in De Telegraaf. "Je zou nog eerder babyvoeding gaan verkopen onder de naam Tsjernobyl dan zakelijke diensten verlenen onder de Andersenvlag – zou je denken. Maar dan zou je dat dus verkeerd hebben gedacht."

Het nieuwe Andersen Consulting moet zich qua adviesdiensten gaan richten op zaken als strategisch advies, IT, cybersecurity en duurzaamheid. Groot verschil met destijds is dat de nieuwe adviestak geen relatie heeft met een auditpraktijk; dat voorkomt belangenverstrengeling en regelgeving die in de weg zit.

Snelwandeling

"Het is vermoedelijk een brug te ver om ook weer accountantsdiensten aan te bieden – hoewel na het voorgaande niets meer uitgesloten lijkt", schrijft Slagter. "Vertrouwen mag dan te paard gaan, bij Andersen is de voetreis terug een snelwandeling."

Andersen Global is opgezet als netwerk van onafhankelijke memberfirms. Inmiddels heeft het belastingadvieskantoor wereldwijd een jaaromzet van 2,5 miljard dollar en zo'n 18.000 medewerkers, verspreid over circa vijfhonderd kantoren in 170 landen.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.