Nieuws

AFM legt Saxo Bank 1,6 miljoen boete op om slordige administratie

Saxo Bank krijgt boetes van in totaal 1,6 miljoen euro, voor de slordige administratie van klantgegevens bij BinckBank. Die broker werd in 2019 overgenomen door het Deense financiële concern Saxo. De accountant van BinckBank toonde zich ook kritisch over de administratie.

Volgens de Autoriteit Financiële Markten (AFM) waren de fouten in de administratie zo ernstig dat het soms niet eens zeker was van wie bepaalde beleggingen of geldbedragen waren. BinckBank overtrad door de administratieve fouten meerdere regels. Saxo Bank moet daar nu als rechtsopvolger van de broker voor boeten.

Uit AFM-onderzoek blijkt dat BinckBank tijdens de migratie naar Saxo Bank heeft gehandeld in strijd met de regels voor vermogensscheiding, risicobeheer en zorgvuldige klantbehandeling, zo meldt de toezichthouder. Een en ander betreft de periode van begin 2021 tot april 2023.

Voor "ernstige gebreken in de administratie van beleggingsportefeuilles" bij BinckBank deelt de AFM een boete uit van 500.000 euro. Daar komt nog eens 500.000 euro bovenop, omdat de financieel dienstverlener de risico's voor beleggers niet voldoende had beperkt.

Vertrouwen

Tot slot moet Saxo Bank 600.000 euro betalen omdat BinckBank klanten te laat hielp, transacties te traag verwerkte en onterechte kosten in rekening bracht. Daarbij kwam dat de klantenservice niet of slecht bereikbaar was en beloftes niet nakwam. Ook andere banken en brokers waren daarvan de dupe, omdat zij overgestapte klanten niet goed konden helpen.

Volgens de AFM schaadde BinckBank het vertrouwen van beleggers. "Beleggers moeten erop kunnen vertrouwen dat hun belegde vermogen veilig is. Bij BinckBank was dit niet op orde. We vinden het onverantwoord dat beleggers door de tekortkomingen in de administratie en processen risico's hebben gelopen. Daarnaast vinden wij het onacceptabel dat klanten met klachten niet de hulp kregen die ze nodig hadden", aldus AFM-bestuurder Jos Heuvelman.

Saxo Bank accepteert de boete en neemt de volledige verantwoordelijkheid voor de door de AFM ontdekte overtredingen, laat een woordvoerder weten. "We blijven ons maximaal inzetten om het vertrouwen van onze klanten te blijven verdienen", reageert de bank.

Accountant

De problemen kwamen aan het licht na een stroom aan klachten van klanten op recensiesites en tegenover de media. Bovendien was de accountant van BinckBank kritisch over de gang van zaken. Het assurancerapport van de accountant was mede reden voor de AFM om in 2022 een onderzoek te starten.

In maart vorig jaar zei BinckBank al een nieuwe AFM-boete te verwachten. Eerder kreeg de broker een boete van ruim 500.000 euro, voor gebrekkige controles op de financiële kennis van klanten die willen beleggen.

Bron: ANP/AFM

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.