Nieuws

Universiteit Maastricht, BDO en AFAS doen samen onderzoek naar duurzaamheid bij familiebedrijven

Het Maastricht University Center for Entrepreneurship and Innovation, BDO en softwarehuis AFAS gaan gezamenlijk onderzoek doen naar "uitdagingen en kansen" voor Nederlandse familiebedrijven bij verduurzaming.

Het onderzoek richt zich dit jaar op 'ecologische duurzaamheid' en is onderdeel van een driejarige samenwerking tussen de drie partijen, met als doel door onderzoek het ondernemingsklimaat voor familiebedrijven te versterken.

Welke rol speelt duurzaamheid  bij de continuïteit van het familiebedrijf en wat is de invloed van de toekomstige generatie hierop? Onderzoekster prof. dr. Anita van Gils van Maastricht University wil dergelijke vragen de komende periode aan zowel huidige bestuurders als (potentiële) opvolgende generaties van een groot aantal Nederlandse familiebedrijven voorleggen.

"We hopen onder andere te identificeren wat verschillende familiegeneraties motiveert om te investeren in ecologische duurzaamheid, welke kansen en bedreigingen ze hierbij moeten overwinnen en welke resultaten ze ervaren", aldus Van Gils. Doelstelling is om uitkomsten van het onderzoek te delen met families, adviseurs, wetenschappers en overheden.

Maastricht BDO en AFAS 17 september 2024 900x590.jpg

Op de foto (v.l.n.r.): Arnold Mars (AFAS Software), prof. dr. Anita van Gils (Maastricht University Center for Entrepreneurship and Innovation) en Joost Vat (BDO Accountants & Adviseurs).

Familiebedrijven

Volgens BDO-partner Joost Vat sluit het onderzoeksonderwerp "naadloos" aan bij gesprekken die hij heeft met familiebedrijven over een duurzaam businessmodel. Wat BDO betreft verdienen familiebedrijven "alle aandacht en ondersteuning om toekomstbestendig te blijven", stelt Vat. "Met deze samenwerking willen we daar een bijdrage aan leveren."

AFAS-cfo Arnold Mars zegt over de samenwerking: "Als familiebedrijf weten we uit eigen ervaring welke unieke uitdagingen en kansen familiebedrijven tegenkomen. We werken al jaren intensief samen met andere familiebedrijven en hebben daardoor inzicht in de thema's die hen bezighouden, zoals overdracht, innovatie, continuïteit, groei en duurzaamheid." Via het onderzoek wil AFAS beter begrijpen hoe familiebedrijven gezamenlijk kunnen innoveren en groeien.

Het onderzoek wordt naar verwachting afgerond in het laatste kwartaal van 2024. De uitkomsten worden gepubliceerd in het eerste kwartaal van 2025.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.