Transportsector staat voor flinke uitdagingen rondom duurzaamheid
In de transportsector zijn al veel data aanwezig om duurzaamheidsinformatie op te leveren. Ook kleine mkb-bedrijven kunnen veel uit bijvoorbeeld brandstofnota’s en vrachtbrieven halen. Tegelijk zijn de normen voor het rapporteren nog onduidelijk.
Dat bleek tijdens een rondetafelsessie op 6 september jl., waarbij onder meer vertegenwoordigers van de accountancy, transporteurs, banken, verzekeraars en software-ontwikkelaars met elkaar spraken over het opleveren van duurzaamheidsinformatie in de transportsector.
Het gesprek was een initiatief van Alfa accountants en adviseurs en vond plaats bij de NBA in Hoofddorp, onder leiding van Robert Mul van de NBA. Carol de Wit, sectormanager transport en logistiek bij Alfa, gaf aan dat we in Nederland praten over 14.000 vergunninghoudende transportbedrijven, waarvan ook veel 'eigen rijders', zelfstandigen met een vrachtwagen.
CSRD
De Europese duurzaamheidsrichtlijn CSRD verplicht bedrijven om te rapporteren over bijvoorbeeld de CO2-uitstoot van hun transport. De deelnemers constateerden dat er nog flinke uitdagingen liggen om tot gemeenschappelijke oplossingen te komen. Softwarepakketten zijn vaak nog onvoldoende ingericht op CO2-rapportages, of kleinere spelers beschikken hier nog niet over.
Samenwerking tussen de verschillende actoren is belangrijk, maar dat is op dit moment nog niet goed geregeld. De CSRD raakt de gehele keten en moet niet worden gezien als administratieve last, maar als een kans voor samenwerking, zo werd gesteld.
Belangrijke uitkomst was dat ISO 14083, de internationale standaard voor het toewijzen van CO2-uitstoot aan activiteiten in de transportketen, een uniform kader biedt voor alle partijen om CO2-rapportages betrouwbaar vorm te geven. "De ISO-norm is een wereldwijde norm, daarmee is het geen Nederlands feestje", aldus de deelnemers.
Data
De kwaliteit van de data is van groot belang. Er zijn weliswaar genoeg systemen en normen voor de verwerking van de data, maar het is net als met een flipperkast, zo werd gesteld. "Je gooit er data in en dan komt er iets uit, maar de kwaliteit van de data is belangrijk."
Verschillende systemen van CO2-vastlegging mogen niet gaan leiden tot oneerlijke concurrentie in de sector. "Ik wil me als vervoerder qua duurzaamheid kunnen onderscheiden tegenover mijn verlader en niet alleen op prijs concurreren", benadrukte een deelnemer.
Bij dit alles is er ook een actieve rol weggelegd voor accountants in de samenstelpraktijk. "Kleine eigen rijders weten vaak pas na een gesprek met hun accountant wat ze echt verdiend hebben."
Gerelateerd
AFM: Accountantskantoren lopen risico's rondom integriteit, digitalisering, duurzaamheid en fraude
Integriteitsincidenten bij meerdere accountantsorganisaties, zoals examenfraude, raken aan de integriteit van accountants. Ook thema's als de krappe arbeidsmarkt,...
De reis
De invoering van de CSRD moet niet betekenen dat bedrijven te veel tijd en geld spenderen aan technische naleving en assurance. Ook accountants hebben rondom duurzaamheidsrapportages...
Philips en Schijvens Corporate Fashion winnen CSRD Awards
Tijdens de CSRD DAY 2024 in Nieuwegein zijn op 12 november voor het eerst de Nederlandse CSRD Awards toegekend aan Koninklijke Philips (categorie grootbedrijf) en...
CO2-uitstoot vervoerssector stijgt; miljarden euro's klimaatschade door vliegen en SUV's
De klimaatrecords en -rampen volgen elkaar in snel tempo op, maar de wereldwijde CO2-uitstoot blijft onverminderd hoog, stelt Oxfam Novib in een rapport. Tussen...
EU Taxonomie aan de beurt
Terwijl de meeste aandacht uitgaat naar de CSRD, is een volgende lichting grote ondernemingen nu ook verplicht over 2025 te rapporteren in lijn met de EU Taxonomie-vereisten....