Generatie Z kijkt al uit naar een sabbatical
Hoewel de zomervakantie pas net voorbij is, kijkt 82 procent van de millennials en Gen-Z'ers alweer uit naar hun volgende vakantie. Bijna twintig procent van de Nederlandse Gen-Z'ers wil in de komende vijf jaar ook voor een langere periode met sabbatical of onbetaald verlof gaan.
Dat blijkt uit onderzoek van online bank bunq, onder ruim duizend Nederlanders uit de leeftijdscategorieën aangeduid als millennials (28-42 jaar oud) en Gen-Z'ers (18 tot 27 jaar oud). Voor één op de drie respondenten is regelmatig op vakantie kunnen gaan zelfs belangrijker dan het hebben van leuke collega's.
Uit het onderzoek blijkt dat 54 procent van alle respondenten zichzelf duidelijke financiële doelen heeft gesteld. De vrijheid om te reizen en dingen van de wereld te zien, speelt hierbij een belangrijke rol. Meer dan de helft van alle respondenten zegt eerder op hun dagelijkse boodschappen te besparen, dan op het budget voor een volgende (lange) reis.
Hoewel een aanzienlijk gedeelte van alle ondervraagden in de nabije toekomst graag een sabbatical wil nemen, heeft twee derde van hen nog onvoldoende financiële middelen om er voor een langere periode tussenuit te gaan.
Gerelateerd
Fiscalist is 'beste baan' in 2025
Het beroep van fiscalist staat dit jaar bovenaan de top 20 van 'beste banen' van Indeed, een ranglijst van de meestgevraagde functies. Veertig procent van de top...
Werkloosheid blijft onveranderd, wel minder uitkeringen
De werkloosheid in Nederland is in november opnieuw onveranderd gebleven ten opzichte van een maand eerder. Afgelopen maand zat 3,7 procent van de beroepsbevolking...
Belastingdienst slaagt in opvangen personeelsuitstroom
Het lukt de Belastingdienst goed om de verwachte uitstroom van medewerkers op te vangen. Het wervingsdoel voor 2024 van 3.250 fte wordt ruim gehaald en ook voor...
Familiebedrijven verhogen investeringen om krappe arbeidsmarkt te bestrijden
Familiebedrijven gaan in 2025 gemiddeld 16 procent meer investeren dan in 2024. Bijna dertig procent van de familiebedrijven verwacht volgend jaar zelfs tenminste...
Kerstpakket duurder maar ook belangrijker in krappe arbeidsmarkt
Kerstpakketten zijn dit jaar duurder en worden een steeds belangrijkere manier voor werkgevers om hun waardering aan werknemers te laten zien. Dat blijkt uit een...