Dure rekenfout bij Financiën maakt dat fiscaal voordeel elektrische auto sneller verdwijnt
Het belastingvoordeel voor elektrische auto's verdwijnt sneller, omdat het ministerie van Financiën eerder een rekenfout heeft gemaakt. Dat zorgt voor een gat in de begroting van anderhalf miljard euro. En de markt voor EV’s staat al langer onder druk.
Het fiscale voordeel voor elektrische auto’s zou in de komende jaren stapsgewijs worden afgebouwd, via 75, 40, 35 naar 30 procent in 2030, om vanaf 2031 helemaal te vervallen.
Maar om het gat van 1,5 miljard euro in de begroting te vullen dat door de rekenfout is ontstaan, moet dat nu met grotere stappen, bevestigt het ministerie na berichtgeving door de Telegraaf.
Hoger gewicht
Voor elektrische auto's geldt nu nog een vrijstelling van de wegenbelasting, om het gebruik ervan te bevorderen. Het ministerie van Financiën hield echter bij het doorrekenen daarvan te weinig rekening met het gewicht van elektrische auto's. Die zouden door hun hogere gewicht ook zorgen voor hogere belastingopbrengsten.
Tegenover de Telegraaf erkent een woordvoerder van het ministerie dat het verschil in gewicht dit voorjaar “niet goed in de financiële doorrekening is meegenomen”. Omdat de schatkist door de misrekening dus 1,5 miljard euro misloopt, kiest het nieuwe kabinet ervoor om in 2026 al naar slechts 25 procent belastingvoordeel te gaan en in 2030 naar nul procent.
Het verdwijnen van het fiscale voordeel komt bovenop alle moeizame berichtgeving rondom de verkoop van elektrische auto’s in de afgelopen maanden. De vraag naar EV’s staat wereldwijd onder druk, ook omdat veel overheden hun subsidieregelingen voor stekkerauto’s aan het afbouwen zijn.
Ook bpm voor EV’s
Al langer is bekend dat ook de bpm-vrijstelling voor elektrische auto’s per 1 januari 2025 zal verdwijnen. Volgens AutoWeek, dat navraag deed bij het ministerie van Financiën, wordt voor komend jaar uitgegaan van een vast bedrag van €667 per auto, ongeacht formaat of prijs.
Bpm is en blijft gebaseerd op CO2-uitstoot en die is en blijft voor een EV nul, aldus het autoblad. “Dat betekent dat je voor een elektrische auto alleen de zogenoemde vaste voet verschuldigd bent, een basisbedrag dat niet aan de CO2-uitstoot gerelateerd is.”
Nog geen emissieloos wagenpark
Dat ook de SEPP-subsidie van bijna drieduizend euro voor aanschaf van een nieuwe elektrische auto per 2025 vervalt, zal de particuliere markt in ieder geval niet gaan helpen.
Momenteel is een "volledig emissieloos wagenpark nog ver weg", stelde onderzoeksinstituut TNO recent. Belangrijke keuzes die daarbij meewegen zijn bijvoorbeeld de huidige benzineprijs en hoeveel het kost om een (tweedehands) elektrische auto aan te schaffen.
Het Nederlandse wagenpark behoort door de hoge autoprijzen tot de oudste van Europa. Elektrisch rijden is vooral voorbehouden aan de leasemarkt, maar ook die staat onder druk, zo berichtte onder meer het FD deze zomer .
Gerelateerd
Zakelijke automobilist rijdt meer elektrisch dan op diesel
Nederlanders met een personenauto hebben in 2023 meer kilometers gereden in binnen- en buitenland dan in het jaar daarvoor. Zakelijke rijders legden voor het eerst...
Tweedehandsauto's iets duurder in oktober
De gemiddelde prijs voor tweedehandsauto's in Nederland is in oktober licht gestegen. De prijsstijging geldt voor zowel benzineauto's als elektrische auto's, de...
Verkoop gebruikte auto's in oktober fors gestegen
De verkoop van gebruikte auto's lag vorige maand ruim 12 procent hoger dan een jaar eerder. Vooral gebruikte elektrische auto's werden tot en met oktober flink meer...
Bedrijven verduurzamen vooral door aanpassingen in mobiliteit
Bedrijven richten zich veel op mobiliteit bij het verduurzamen. Zo stimuleert 44 procent het gebruik van een elektrische (lease-)auto. Verder worden een fiets van...
Brancheorganisaties vragen steun kabinet voor zero-emissiezones
Brancheorganisaties zoals RAI Vereniging, BOVAG en Techniek Nederland, samen met milieuorganisatie Natuur & Milieu, pleiten voor steun van de landelijke politiek...