Brits PwC wil medewerkers vaker op kantoor zien
De Britse PwC-organisatie heeft via een memo de 26.000 werknemers gemeld dat de organisatie een strenger hybride beleid gaat voeren als het gaat om kantoorbezoek. Vanaf januari volgend jaar worden medewerkers vaker op kantoor verwacht.
Dat blijkt uit recente berichtgeving van de Britse zakenkrant Financial Times, die een intern memo van PwC UK hierover heeft ingezien. Het management wil dat medewerkers vanaf 2025 minstens drie dagen per week op kantoor of bij de klant zitten.
Medewerkers krijgen straks maandelijks achteraf een overzicht van hun werklocatiegegevens; PwC gaat die gegevens op vergelijkbare wijze monitoren als factureerbare uren. De locatiegegevens worden ook gedeeld met interne loopbaancoaches binnen PwC.
Interpretatie
Volgens het management profiteert de organisatie van de positieve impact van het hybride werken, maar bleek de tot nu toe gehanteerde richtlijn van minstens twee tot drie dagen per week te veel “open voor interpretatie".
Ook andere grote Britse werkgevers proberen het kantoorbezoek weer te verhogen, sinds ze tijdens de coronapandemie zijn overgestapt op het hybride werken. EY begon eerder dit jaar al met het monitoren van het kantoorbezoek van de Britse werknemers, met behulp van gegevens van toegangspasjes.
Gevolgen coronapandemie
De Amerikaanse toezichthouder PCAOB stelde in een rapportage over de controlekwaliteit deze zomer dat de coronapandemie de auditkwaliteit negatief heeft beïnvloed. Ook daarin werd aangegeven dat het verplichten van medewerkers om meer naar kantoor te komen, bijdraagt aan de kwaliteit van het werk.
De big four ondervinden in het Verenigd Koninkrijk de gevolgen van een moeilijker economisch klimaat, aldus de FT. PwC waarschuwde deze zomer het personeel al dat bonussen en loonsverhogingen minder gunstig zouden uitvallen. EY zette in augustus het mes in de beloningen bij de fiscale adviespraktijk in het VK, ook vanwege mindere marktomstandigheden.
Gerelateerd
Juridische sector investeert in AI maar moet vaker terug naar kantoor
Advocatenkantoren en juridische afdelingen verhogen hun investeringen in technologie zoals AI en ESG-kennis, om te voldoen aan veranderende vraag in de markt. Steeds...
ICAEW: dertig procent Britse audits is nog onder de maat
Volgens de Britse beroepsorganisatie van accountants ICAEW is ruim zeventig procent van de getoetste audits goed of acceptabel. Bijna dertig procent voldoet nog...
Meeste werkgevers willen personeel niet verplichten tot meer kantoorbezoek
Zeven van de tien werkgevers zijn niet van plan medewerkers te verplichten vaker naar kantoor te komen. Drie van de vier zijn tevreden met de huidige verhouding...
Grote kantoren in VS krijgen toch extern toezicht
De grootste Amerikaanse accountantskantoren moeten onafhankelijke buitenstaanders aanstellen om toezicht te houden op de kwaliteit van de audit. Dat is het gevolg...
De klant is geen koning meer
De hoge werkdruk binnen accountantskantoren leidt er toe dat niet alleen nieuwe, maar ook bestaande klanten kritisch tegen het licht worden gehouden. De klant waar...