Rechtszaak tegen EU om 'groene' status vliegtuigen en schepen
Milieuorganisaties gaan de Europese rechter in Luxemburg vragen om vliegtuigen en schepen die op fossiele brandstoffen draaien, te schrappen uit de EU-lijst van duurzame investeringen.
Fossielvrij NL begint de rechtszaak samen met medestanders uit Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk. Ze hadden eerder de Europese Commissie verzocht om de zogeheten 'taxonomie voor duurzame activiteiten' aan te passen, maar het dagelijks bestuur van de EU wees dat verzoek af.
De taxonomie is bedoeld om investeerders als banken en pensioenfondsen duidelijkheid te geven over welke investeringen duurzaam zijn en bijdragen aan het behalen van de klimaatdoelen. Op het gebied van scheepvaart en luchtvaart zijn criteria opgenomen over het efficiënter maken van toestellen, zodat het brandstofverbruik omlaag gaat.
Veel te zwak
De critici vinden die criteria echter veel te zwak. Nu al zou 90 procent van de toestellen die Airbus binnenkort levert 'groen' genoeg zijn, terwijl die vliegtuigen net als hun voorgangers op vervuilende kerosine vliegen. Ook cruiseschepen die op vloeibaar gas varen, voldoen aan de vorig jaar opgestelde criteria. Volgens Fossielvrij NL zijn de schepen dan nog altijd zeer vervuilend, doordat ze zowel CO2 uitstoten als methaangas lekken.
Voor de eisers gaat de EU eraan voorbij "dat het beter is om te investeren in duurzame alternatieven voor vliegen, zoals hogesnelheidstreinen". Ze wijzen er ook op dat vliegtuigen en schepen tussen de twintig en vijftig jaar meegaan. "Dit betekent dat extra investeringen in nieuwe vliegtuigen de klimaatcrisis nog tientallen jaren zullen verergeren en in de weg zullen staan van investeringen in échte klimaatoplossingen", stellen de organisaties. Naast Fossielvrij NL zijn dat Dryade en Protect our Winters Austria. Ze worden geholpen door juridische experts van Opportunity Green en CLAW (Climate Law).
Volgens campagneleider Hiske Arts van Fossielvrij NL "tilt de EU greenwashing naar een nog hoger niveau" door "extreem vervuilende vliegtuigen en cruiseschepen als groen te bestempelen".
Ongefundeerd
De Europese Commissie vindt de kritiek "ongefundeerd" en verwacht dat de taxonomie wel degelijk verandering brengt. Volgens de commissie stimuleert de regeling de ontwikkeling van vliegtuigen op elektriciteit en waterstof en het gebruik van duurzamere vliegtuigbrandstof (SAF).
Over de huidige generatie vliegtuigen op kerosine schrijft de commissie dat die een "significante verbetering" laten zien in verbruik en uitstoot ten opzichte van oudere toestellen.
Bron: ANP
Gerelateerd
Milieudefensie stuurt ING eisen voor CO2-vermindering per sector
Milieudefensie heeft een gedetailleerde eisenlijst naar ING gestuurd, waarin per sector die de bank financiert staat aangegeven in hoeverre de uitstoot van broeikasgassen...
Grote Amerikaanse banken stappen uit groene alliantie
Net als andere grote Amerikaanse banken, is ook Morgan Stanley uit het duurzaamheidsnetwerk Net Zero Banking Alliance (NZBA) gestapt. Dit is een wereldwijde samenwerking...
'Praatplaat' moet aandacht voor duurzaamheid in publieke sector verhogen
Een recent gepresenteerde 'praatplaat' moet zorgen voor extra aandacht voor duurzaamheidsinitiatieven in de publieke sector. De totstandkoming ervan is een initiatief...
Bedrijven willen dat Wopke Hoekstra groene vraag op gang helpt
Eurocommissaris Wopke Hoekstra moet bedrijven verplichten of in ieder geval stimuleren groene producten te kopen. Dat bepleit een brede coalitie van bedrijven en...
Vitamine A: Barbara Baarsma over duurzaamheid en accountants
In de 56ste editie van Vitamine A, de podcast voor accountants, spreekt host Sven Budding met PwC-hoofdeconoom Barbara Baarsma over duurzaamheid en de bijdrage daaraan...