Nieuws

Overnamemarkt groeit licht, bedrijven sneller verkocht

De Nederlandse overnamemarkt is het afgelopen half jaar licht gegroeid. In de eerste helft van 2024 steeg het aantal verkooptransacties met twee procent en liep de gemiddelde verkooprijs van een mkb-bedrijf op naar 4,8 keer de brutowinst. Bedrijven worden sneller verkocht dan vroeger.

Dat blijkt uit de Overname Barometer, het periodieke onderzoek van overnameplatforms Brookz en Dealsuite naar cijfers en trends in de Nederlandse overnamemarkt.

Minder grote deals

Na een stroef eerste kwartaal is de Nederlandse overnamemarkt met name in het tweede kwartaal van 2024 goed op stoom gekomen. Gestimuleerd door een dalende rente leidde dat per saldo tot een toename van het aantal verkochte bedrijven. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar steeg het aantal verkooptransacties in de afgelopen zes maanden met twee procent.

Daarbij viel op dat er met name meer bedrijven met een kleinere dealwaarde werden verkocht (tot vijf miljoen euro). Het aandeel transacties van bedrijven met een dealwaarde boven de vijf miljoen euro daalde tegelijk van 42 naar 35 procent. De verkoopprijzen namen het afgelopen half jaar licht toe: gemiddeld werd voor een mkb-bedrijf 4,8 keer de brutowinst betaald, een stijging van ruim een procent.

Ook de vooruitzichten voor de tweede helft van 2024 zijn overwegend positief. Bij ruim vier op de tien advieskantoren is het aantal opdrachten in hun portefeuille toegenomen met minimaal  tien procent. Een ruime meerderheid van de ondervraagde adviseurs (81 procent) is optimistisch over de vooruitzichten voor de komende zes maanden.

Sneller verkocht

Eind 2023 telde Nederland bijna 2,5 miljoen ondernemers en gemiddeld komen er maandelijks rond de 20.000 ondernemers bij, volgens opgave van statistiekbureau CBS. De dynamiek in het Nederlandse bedrijvenlandschap, als het gaat om starten, stoppen en fusies & overnames, is de afgelopen tien jaar veranderd, aldus het onderzoek.

Waar een ondernemer in de jaren negentig nog zo'n dertig jaar aan zijn bedrijf verbonden bleef, blijkt uit de jongste barometer dat een kwart van de verkochte bedrijven nu jonger is dan tien jaar. Ruim de helft van alle ondervraagde adviseurs (54 procent) geeft aan dat bedrijven sneller naar de markt komen dan tien jaar geleden. Maar 14 procent van de bedrijven blijft langer dan twintig jaar in het bezit van dezelfde eigenaar.

Volgens Dealsuite-ceo Floyd Plettenberg kiezen ondernemers anno nu eerder voor verkoop van een succesvol bedrijf. "De nieuwe generatie ondernemers buffelt niet meer door om het later eventueel over te dragen aan de kinderen. Als ze hun bedrijf na een aantal jaren goed kunnen verkopen, kiezen ze daarvoor", stelt hij. "Bovendien zijn bedrijven tegenwoordig eerder toe aan een ander soort management. De verkoper begint daarna wel weer wat nieuws, gaat investeren of verhuurt zichzelf als zzp'er."

Het onderzoek vond plaats onder 289 Nederlandse fusie & overname-advieskantoren die zich richten op bedrijven met een omzet tussen 0,5 en 50 miljoen euro.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.