Kleinere accountantskantoren in de VS richten zich vaker op adviesdiensten
Met inzet van moderne technologie en een eigentijdse aanpak kiezen kleinere accountantskantoren in de VS vaker voor het aanbieden van regelmatige adviesdiensten. Die aanpak maakt ze ook aantrekkelijk als werkgever voor jongere accountants.
Dat viel eerder deze maand te lezen op de Amerikaanse vaksite Journal of Accountancy. Door de grote veranderingen in het accountantsberoep kiezen kleinere kantoren in plaats van auditwerk vaker voor een vaste relatie met opdrachtgevers via samenstel- en advieswerkzaamheden, in de VS veelal aangeduid als Client Advisory Services (CAS).
Dat kan anno nu ook op afstand en daardoor flexibeler, via dashboards en projectmanagementsoftware. De huidige technologie is inmiddels goed geschikt om complexe klantrelaties te beheren, in combinatie met digitale facturering en communicatie met klanten, aldus de vaksite.
Veilige portals
De juiste inzet van technologie maakt kleinere kantoren efficiënt, waarbij ze toch intensieve relaties met klanten kunnen onderhouden en hun personeel effectief inzetten. Het betekent wel investeren in software voor de praktijkontwikkeling, om daarmee die vaste klantrelatie te onderhouden.
Klanten verwachten steeds meer dat kantoren veilige digitale portals gebruiken voor relatiebeheer en documentoverdracht, zeker als de onderlinge communicatie frequenter wordt.
Aantrekkelijk
Ondanks de bijbehorende uitdagingen bieden kleinere kantoren door deze aanpak een aantrekkelijk alternatief voor jonge accountants die verandering zoeken in hun werk, stelt de Amerikaanse vaksite. Elementen die veelal aantrekkelijk worden gevonden zijn de grotere onafhankelijkheid in het werk en een betere werk-/privébalans.
Kantoren die deze richting kiezen, benadrukken de meerwaarde van betrokkenheid bij de klant gedurende het hele jaar, via doorlopend advieswerk. Dat zorgt voor een meer intensieve klantrelatie en voor stabiele omzet.
Niches
Ook loont het om je als kantoor te richten op niches in de markt, door het aanbieden van gespecialiseerd advieswerk, dat een hogere marge mag hebben. Goede communicatie naar de klanten over de inzet van nieuwe technieken en servicemodellen is van belang. En zorg voor digitale tools die klanten via automatische meldingen herinneren aan het contact zoeken met de accountant, of aan het moeten indienen van documenten voor een bepaalde datum, zo stellen betrokkenen.
Creëer daarnaast een werkomgeving die bijdraagt aan een goede werk-/privébalans en aan ondersteuning van het werk, om zo talent te behouden. Omarm hierbij het werken op afstand, want flexibiliteit in de organisatie van het werk trekt talent aan en zorgt voor meer werktevredenheid.
Gerelateerd
Van de aktetas naar de cloud?
Zijn mkb-accountantskantoren al zo ver dat digitalisering en automatisering volledig worden omarmd? Kunnen ordners en aktetas worden vervangen door de cloud? Verkennend...
Een luie en zinloze discussie
Als we het over advies hebben, laten we dan beginnen met duidelijk te maken over welk onderwerp we het hebben, meent Joris Joppe.
Een goede relatie levert geld op. Voor beide partijen
Joris Joppe over internationaal onderzoek naar de relatie tussen accountant en ondernemer en het financiële succes van mkb-ondernemingen.
Woensdag, adviesdag
Als je ruimte in je agenda maakt voor advies pluk je daar ook de vruchten van, meent John Weerdenburg.
NEMACC-symposium: genoeg mogelijkheden voor mkb-praktijk
Ook in de mkb-praktijk liggen er volop mogelijkheden voor een gezonde toekomst van het accountantsberoep. Daarvoor moet de accountant wel vooruit kijken, niet alleen...