Werkgevers moeten gebruik motorfiets stimuleren bij medewerkers
Dat werkgevers de motorfiets niet actief promoten als optie voor woon-werkverkeer, is een gemiste kans. Met een motor sta je minder in de file en verminder je uitstoot, stelt brancheorganisatie RAI Vereniging.
Uit onderzoek van de vereniging blijkt dat 71 procent van de werkgevers het gebruik van de motorfiets niet aanmoedigt, terwijl het voertuig een belangrijke rol kan spelen, nu het verkeer en steden steeds drukker worden en duurzaamheid veel aandacht krijgt.
Met name bij jongere werknemers en bij vrouwen is er belangstelling voor de motorfiets. In de afgelopen vijf jaar is het aantal motorrijbewijzen onder jongeren gestegen van 15.000 in 2019 naar 19.000 in 2023, een toename van 27 procent. Bij vrouwen is er een stijging van 12.000 in 2019 naar 16.000 in 2023, een groei van 33 procent.
Positief
Volgens RAI Vereniging staat 23 procent van de forenzen positief tegenover het gebruik van de motor voor woon-werkverkeer. Onder bezitters van een motorrijbewijs gaat dat om 66 procent.
Toch zegt maar zes procent van de forenzen er voor open te staan om vaker de motor te pakken en dit ook te kunnen doen. Een belangrijke reden hiervoor is dat werkgevers het gebruik van de motorfiets niet genoeg promoten en faciliteren, bijvoorbeeld door het aanbieden van overdekte parkeerplaatsen en lockers voor motorkleding.
Uitstoot
RAI Vereniging stelt dat het stimuleren van motorgebruik kan zorgen voor lagere parkeerkosten en minder druk op parkeervoorzieningen. Ook kunnen motorfietsen sneller door files heen of deze helemaal vermijden. Dit draagt bij aan tijdwinst en een lagere CO2-uitstoot.
Volgens RAI Vereniging is dat met name interessant voor bedrijven met honderd of meer medewerkers, die sinds kort de CO₂-uitstoot van woon-werkverkeer moeten rapporteren. Met de groeiende beschikbaarheid van elektrische motoren wordt het motorgebruik voor woon-werkverkeer ook aantrekkelijker.
Fiscale voordelen
Bovendien zijn er fiscale voordelen voor werkgevers om motorgebruik te stimuleren, zoals een onbelaste kilometervergoeding. RAI Vereniging heeft in samenwerking met het ministerie van I&W een gids voor werkgevers opgesteld, gericht op het implementeren van motorfietsbeleid.
Bron: ANP/RAI Vereniging
Gerelateerd
Zakelijke automobilist rijdt meer elektrisch dan op diesel
Nederlanders met een personenauto hebben in 2023 meer kilometers gereden in binnen- en buitenland dan in het jaar daarvoor. Zakelijke rijders legden voor het eerst...
Tweedehandsauto's iets duurder in oktober
De gemiddelde prijs voor tweedehandsauto's in Nederland is in oktober licht gestegen. De prijsstijging geldt voor zowel benzineauto's als elektrische auto's, de...
Verkoop gebruikte auto's in oktober fors gestegen
De verkoop van gebruikte auto's lag vorige maand ruim 12 procent hoger dan een jaar eerder. Vooral gebruikte elektrische auto's werden tot en met oktober flink meer...
Bedrijven verduurzamen vooral door aanpassingen in mobiliteit
Bedrijven richten zich veel op mobiliteit bij het verduurzamen. Zo stimuleert 44 procent het gebruik van een elektrische (lease-)auto. Verder worden een fiets van...
Brancheorganisaties vragen steun kabinet voor zero-emissiezones
Brancheorganisaties zoals RAI Vereniging, BOVAG en Techniek Nederland, samen met milieuorganisatie Natuur & Milieu, pleiten voor steun van de landelijke politiek...