Weinig Nederlandse bedrijven zijn al volledig klimaatneutraal
Een relatief klein deel van de bedrijven in Nederland is nu volledig klimaatneutraal, zo heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) becijferd. Daarmee is er nog een lange weg te gaan, wil Nederland aan de doelstelling voldoen om in 2050 helemaal klimaatneutraal te zijn.
Het CBS vroeg duizenden bedrijven waar ze nu staan, als het gaat om de CO2-uitstoot. Ongeveer anderhalf procent antwoordde klimaatneutraal te zijn. Daarbij zijn heel kleine bedrijven en zzp'ers nog buiten beschouwing gelaten.
De gegevens zijn gebaseerd op nieuwe vragen in de conjunctuurenquête van het CBS. Deze enquête wordt gehouden onder bedrijven met vijf of meer werkzame personen in de industrie, auto- en detailhandel en de dienstverlening. Binnen die groep gaat het volgens CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen hooguit om enkele honderden ondernemingen.
Nulmeting
Ruim een kwart van de bedrijven gaf aan in kleine of zeer kleine mate klimaatneutraal te zijn. Daarnaast was er een grote groep van bedrijven, bijna 37 procent, die helemaal niet weet waar ze staan. Het is voor het eerst dat het CBS dergelijke gegevens publiceert. Van Mulligen spreekt daarom van een "nulmeting".
Volgens de econoom is het maar de vraag of het gaat lukken om in 2050 allemaal klimaatneutraal te zijn. "Alleen een ambitie is vaak niet genoeg", stelt hij. "We hebben nog 26 jaar te gaan. Dan moeten er per jaar duizenden bedrijven bijkomen die volledig klimaatneutraal zijn." Maar Van Mulligen benadrukt ook dat het uiteindelijk gaat om het verlagen van de CO2-uitstoot naar netto nul. Over de vordering op dat vlak zeggen deze enquêtecijfers volgens hem niets.
Investeringen
Ruim tweederde van de ondernemingen verwacht dit jaar wel te investeren in verduurzaming. Dan gaat het vooral om investeringen om efficiënter om te gaan met energie, energie te besparen of circulair te produceren.
Per saldo verwachten bedrijven dat ze dit jaar meer geld zullen steken in het klimaatneutraal maken van hun bedrijf dan vorig jaar. Ook rekenen bedrijven erop dat ze meer zullen besteden aan duurzame inkoop.
Hoge kosten
Een kwart van de bedrijven heeft aangegeven belemmeringen te ervaren bij het klimaatneutraal maken van de onderneming. De belangrijkste obstakels zijn de hogere kosten van duurzamere alternatieven en onzekerheid over de economie of het beleid.
In onder meer de horeca zeggen ondernemers ook dat ze te weinig eigen geld hebben, of niet makkelijk financiering voor verduurzaming kunnen vinden. Industriebedrijven hebben er verder last van dat ze bijvoorbeeld moeten wachten op een stroomaansluiting doordat het elektriciteitsnet vol is, of ze hebben nog geen toegang tot een waterstofnetwerk.
Bron: ANP/CBS
Gerelateerd
Milieudefensie stuurt ING eisen voor CO2-vermindering per sector
Milieudefensie heeft een gedetailleerde eisenlijst naar ING gestuurd, waarin per sector die de bank financiert staat aangegeven in hoeverre de uitstoot van broeikasgassen...
Grote Amerikaanse banken stappen uit groene alliantie
Net als andere grote Amerikaanse banken, is ook Morgan Stanley uit het duurzaamheidsnetwerk Net Zero Banking Alliance (NZBA) gestapt. Dit is een wereldwijde samenwerking...
'Praatplaat' moet aandacht voor duurzaamheid in publieke sector verhogen
Een recent gepresenteerde 'praatplaat' moet zorgen voor extra aandacht voor duurzaamheidsinitiatieven in de publieke sector. De totstandkoming ervan is een initiatief...
Bedrijven willen dat Wopke Hoekstra groene vraag op gang helpt
Eurocommissaris Wopke Hoekstra moet bedrijven verplichten of in ieder geval stimuleren groene producten te kopen. Dat bepleit een brede coalitie van bedrijven en...
Vitamine A: Barbara Baarsma over duurzaamheid en accountants
In de 56ste editie van Vitamine A, de podcast voor accountants, spreekt host Sven Budding met PwC-hoofdeconoom Barbara Baarsma over duurzaamheid en de bijdrage daaraan...