Veel ondernemers moeten wagenpark vervangen vanwege zero-emissiezones
Bijna de helft van de ondernemers (43 procent) maakt zich zorgen over de komst van zero-emissiezones in de steden. Veel ondernemers moeten daardoor hun wagenpark gedeeltelijk of volledig vervangen.
Dat blijkt uit onderzoek van ANWB Zakelijk onder bijna vijfhonderd ondernemers, zowel in het mkb als zzp’ers. Vanaf 2025 mag in veel steden niet meer met een dieselbestelwagen worden gereden, wat ondernemers dwingt om versneld over te stappen naar een elektrische bedrijfswagen.
Volgens ANWB Zakelijk brengt het moeten vervangen van het wagenpark zowel forse kosten als de nodige zorgen met zich mee. “Als zzp’er hoef je maar één busje te vervangen. Dit kan al vervelend zijn. Maar er zijn ondernemers die tientallen bedrijfswagens bij een distributiecentrum hebben staan. Voor hen ligt er een nog grotere klus in het verschiet”, aldus Patrick van Weert van ANWB Zakelijk.
Leasen
Ondernemers staan niet te springen om een elektrische bedrijfswagen te kopen. Uit het onderzoek blijkt dat veel ondernemers (34 procent) ervoor kiezen om de elektrische bedrijfswagen te leasen. 27 procent van de ondernemers verwacht de overstap naar elektrisch rijden te bekostigen met eigen vermogen, terwijl 22 procent gedeeltelijk rekent op subsidies.
“Leasen voelt voor veel ondernemers als de veiligste optie, omdat ze hun initiële investering behouden. Maar leasen drukt wel weer op de maandelijkse lasten, dus dit moet je goed overwegen als ondernemer”, zegt Van Weert hierover.
Zero-emissiezones
Gemeenten mogen vanaf 1 januari 2025 een stadsgebied aanwijzen waar geen vervuilende bestelbussen en vrachtwagens meer mogen rijden. Bestelbussen en vrachtwagens die wél in deze ‘zero-emissiezone’ mogen rijden, moeten uitstootvrij zijn. Wel geldt er voor een aantal voertuigcategorieën tot 2030 een overgangsregeling of een vrijstelling.
Bovendien moeten ondernemers per 2025 belastingheffing (bpm) betalen bij de aanschaf van een dieselbusje. Ook daardoor is momenteel sprake van een run op dieselbusjes. Hoeveel belastingheffing ondernemers gaan betalen, hangt af van de CO2-uitstoot van de wagen. Zo wordt rijden op diesel ontmoedigd en de overstap naar elektrisch gestimuleerd.
ANWB Zakelijk verwacht, mede dankzij de ontwikkeling die fabrikanten doormaken, dat de levensduurcycli (Total Cost of Ownership) van dieselbussen en elektrische bussen veel dichter bij elkaar komen te liggen.
Gerelateerd
Milieudefensie stuurt ING eisen voor CO2-vermindering per sector
Milieudefensie heeft een gedetailleerde eisenlijst naar ING gestuurd, waarin per sector die de bank financiert staat aangegeven in hoeverre de uitstoot van broeikasgassen...
Grote Amerikaanse banken stappen uit groene alliantie
Net als andere grote Amerikaanse banken, is ook Morgan Stanley uit het duurzaamheidsnetwerk Net Zero Banking Alliance (NZBA) gestapt. Dit is een wereldwijde samenwerking...
Fors meer tweedehands auto's verkocht, benzine blijft koploper
De verkoop van tweedehandsauto's in Nederland is vorig jaar met ruim 9 procent gestegen tot meer dan 2 miljoen stuks. Benzineauto's blijven de onbetwiste koploper...
Ondernemer wil in 2025 meer aandacht geven aan eigen financiën
Meer aandacht voor de privé - en bedrijfsfinanciën staat hoog op het lijstje van goede voornemens voor 2025. Een kwart van de particulieren, ruim de helft van het...
'Praatplaat' moet aandacht voor duurzaamheid in publieke sector verhogen
Een recent gepresenteerde 'praatplaat' moet zorgen voor extra aandacht voor duurzaamheidsinitiatieven in de publieke sector. De totstandkoming ervan is een initiatief...