Rekeningrijden lijkt van tafel bij nieuwe kabinet
Het plan om vanaf 2030 te gaan rekeningrijden gaat waarschijnlijk niet door. Drie van de vier coalitiepartijen willen een streep zetten door de hervorming van de autobelastingen. Dat kan gevolgen hebben voor de begroting en voor het halen van klimaatdoelen.
Daarover bericht nieuwssite nu.nl. Het kabinet-Schoof lijkt eerdere plannen van het kabinet Rutte IV rondom rekeningrijden weer in de la te willen leggen. Drie van de vier coalitiepartijen steunden kort geleden een Tweede Kamermotie tegen het rekeningrijden; alleen de VVD is nog voorstander van de plannen.
Gat in de begroting
Rekeningrijden, betalen naar gebruik, kan volgens de voorstanders het gat in de begroting dichten, dat ontstaat nu steeds meer mensen elektrisch gaan rijden. Daardoor lopen immers de inkomsten uit accijnzen op benzine en diesel terug. Momenteel is pas zo’n vijf procent van alle auto’s elektrisch, maar dat moet snel meer worden, zeker gezien het geplande verbod op de verkoop van nieuwe brandstofauto’s per 2035.
Rekeningrijden moet ervoor zorgen dat fossiele én elektrische automobilisten eerlijk bijdragen aan elke kilometer die ze rijden. Nu.nl sprak met verschillende experts over de gevolgen van het schrappen van de plannen. Zo vreest onderzoeker Hans Hilbers van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) voor nog meer auto’s op de weg, als autorijden goedkoper wordt. "Dan krijg je de combinatie van meer files en minder geld, dat is een lastige uitkomst."
Voor het onderhoud van wegen is hoe dan ook steeds meer geld nodig. Elektrische auto's zijn zwaarder en zorgen voor meer slijtage, zo wordt gesteld. En ook klimaatverandering heeft gevolgen voor het wegenonderhoud.
Uitstoot
Rekeningrijden moest ook bijdragen aan verlaging van de CO2-uitstoot van auto's. Het systeem zou mensen een prikkel geven om vaker de auto te laten staan en meer gebruik te maken van fiets of ov, zo schrijft de nieuwssite. “Volgens het PBL had het systeem, afhankelijk van de exacte tarieven, tussen de 0,5 en 2,5 miljoen ton CO2-uitstoot kunnen besparen in 2030.”
Het nieuwe kabinet wil naar eigen de klimaatdoelen voor 2030 wel halen, maar schrapt naast het rekeningrijden ook andere klimaatmaatregelen, zoals een hogere CO2-heffing voor de industrie. Daardoor wordt het halen van de klimaatdoelen lastiger, concludeerde het PBL vorige maand.
Compromis
Volgens PBL-onderzoeker Hilbers zou het nieuwe kabinet een compromis kunnen treffen door rekeningrijden alleen in te voeren voor elektrische auto's.
Benzine- en dieselrijders blijven dan 'gewoon' via de accijns betalen per kilometer en elektrische rijders doen dat via het betalen naar gebruik. "Ergens tussen 2030 en 2040 ga je dat echt wel nodig hebben."
Bron: nu.nl
Gerelateerd
IEA wil veel meer recycling van grondstoffen voor energietransitie
Grondstoffen die van groot belang zijn voor de energietransitie moeten veel meer worden gerecycled. Dat is beter voor het milieu en ook voor de energieveiligheid...
Verduurzaming energiesystemen kostte vorig jaar 25 miljard euro
Bedrijven, stroomnetbeheerders en huishoudens hebben in 2023 ruim 25 miljard euro gestoken in de verduurzaming van de energiehuishouding. Het gaat om investeringen...
Duurzame investeringen: 'timing is alles'
Veel organisaties worstelen met de verduurzaming van hun strategie en bedrijfsvoering, waarbij timing ook van groot belang is. Op de komende Accountantsdag spreekt...
Hof vernietigt vonnis in zaak Milieudefensie tegen Shell
Het gerechtshof in Den Haag heeft de vorderingen van Milieudefensie tegen Shell afgewezen. Volgens het hof rust op het bedrijf weliswaar een "zorgvuldigheidsplicht"...
Zakelijke automobilist rijdt meer elektrisch dan op diesel
Nederlanders met een personenauto hebben in 2023 meer kilometers gereden in binnen- en buitenland dan in het jaar daarvoor. Zakelijke rijders legden voor het eerst...