Onderzoek: Diversiteit en inclusie geen prioriteit voor organisaties
Diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid op de werkvloer staan niet in de top tien van belangrijkste beleidsthema's van hr-professionals. Bijna de helft van de werkgevers stuurt er niet actief op. Het gros van de organisaties heeft ook niet recent onderzocht of er sprake is van een loonkloof tussen mannen en vrouwen.
Dat blijkt uit HR-Trendonderzoek van Berenschot onder bijna duizend hr-professionals in Nederland. Bij diversiteit wordt het meest gestuurd op culturele en etnische diversiteit en minder op genderdiversiteit en het aannemen van mensen met een arbeidsbeperking.
Positieve uitschieters op sectorniveau zijn het openbaar bestuur en de kennisintensieve dienstverlening. Daar stuurt respectievelijk 61 en 57 procent actief op diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid. Handel, transport en dienstverlening scoort met 43 procent het laagst, waarbij de groot- en detailhandel met 33 procent er het minst mee bezig is.
Het belangrijkste thema voor hr-professionals is momenteel werving en selectie. Op de tweede plaats staat ontwikkeling, scholing, inzetbaarheid en talentmanagement. Arbeidsomstandigheden- en gezondheidsbeleid is de nummer drie.
Onvoldoende tijd en kennis
De twee meest genoemde redenen waarom organisaties zich niet actief richten op diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid, zijn onvoldoende tijd en kennis over hoe het aan te pakken. Hr-professionals vinden het thema wel relevant, maar komen er niet aan toe door de waan van de dag en de aanhoudende druk om medewerkers te vinden én te behouden, aldus Berenschot.
Andere oorzaken zijn weinig commitment vanuit de top en het ontbreken van KPI's. Als er wel actief op gestuurd wordt, is het vooral vanuit de maatschappelijke visie van de werkgever en het geloof dat het ten goede komt van de prestaties.
In organisaties waar actief gewerkt wordt aan het verminderen van (mogelijke) discriminatie, is men ook extra alert op teksten en diversiteit aan beelden die gebruikt worden in de arbeidsmarktcommunicatie.
Gerelateerd
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-vitamine-a/vitaminea_nieuw_440x300.jpg)
Vitamine A: Jezelf zijn én accountant, kan dat?
In de 51ste editie van Vitamine A, de podcast voor accountants, spreekt host Sven Budding met drie leden van de LGBTQ+-gemeenschap over diversiteit en inclusie bij...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/businessmen-personeel-vrouwen-diversiteit/businesswoman_bril_pijlomhoog_440x300.jpg)
Aandeel vrouwelijke ondernemers blijft steken
Het aantal vrouwelijke ondernemers groeit nauwelijks door. Afgelopen jaren is hun aandeel blijven steken op 37 procent en ook de komende tien jaar dreigt dit te...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/businessmen-personeel-vrouwen-diversiteit/diversiteit5_440x300.jpg)
DNB: Banken moeten discriminatie van klanten gerichter tegengaan
Banken moeten meer doen om discriminatie van hun klanten tegen te gaan. Genomen maatregelen zijn nog niet concreet of gericht genoeg. Bovendien is anti-discriminatiebeleid...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/ict-technologie-cybersecurity-toekomst/moeder_kind_laptop_440x300.jpg)
Moederdag-onderzoek: Ondernemen goed voor band tussen moeder en kind
Het ondernemerschap heeft een positieve invloed op de relatie tussen moeder en kind. 82 procent van de ondernemende moeders met kinderen, zegt dat het runnen van...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/personen/carlaslotema_440x300.jpg)
Diversiteitsconvenant: 'Je wilt toch weten hoe je het doet als organisatie?'
Maak je organisatie diverser en inclusiever en laat zien welke voortgang je boekt. Dat is het doel van het NBA-convenant diversiteit & inclusie. Vorig jaar leverden...