Lage verkoop nieuwe auto's remt vergroening wagenpark
De aanhoudend lage verkoop van nieuwe auto's remt de vergroening van het Nederlandse wagenpark. Volgens ING Research zal het herstel van de Nederlandse autoverkoop ook na een eerdere inhaalslag niet doorzetten.
Nieuwe auto's zijn doorgaans zuiniger en schoner, dus de dalende autoverkoop belemmert de vergroening van het wagenpark. ING Research verwacht dat het totale aantal registraties van nieuwe auto's in 2024 licht daalt naar 365.000 en voor volgend jaar voorziet de bank geen herstel.
Het aandeel nieuwe elektrische auto's zal dit jaar licht stijgen tot ruim 32 procent. In 2019, het jaar voor de coronapandemie, werden nog 446.000 nieuwe personenauto's geregistreerd in Nederland.
Elektrisch rijden
Het aandeel elektrische auto's hapert, aldus ING. "Het nieuwe kabinet beëindigt de subsidies op elektrisch en Nederland lijkt niet langer sneller te willen dan de rest van Europa", zo schrijft het researchbureau van de bank.
Zakelijke rijders kunnen de haperende instroom van stekkerauto's wel vlot trekken. Een flink aantal grote bedrijven heeft de ambitie om zijn wagenpark per volgend jaar volledig te elektrificeren en heeft de leaseregelingen daarop aangepast, ziet ING.
Ook accountantskantoren zetten de laatste jaren nadrukkelijk in op het elektrificeren van het wagenpark. Volgens ING presteren zakelijke dienstverleners relatief goed en blijft de arbeidsmarkt krap, waarmee de leaseauto als arbeidsvoorwaarde overeind blijft.
ING Research waarschuwde al eerder dat de omschakeling naar elektrische auto’s bij particulieren langzamer gaat dan de politiek wil. Dat de prijzen van stekkerauto's door lagere batterijprijzen en concurrentie van Chinese merken weer dalen, beschouwt de bank als "een steun in de rug".
Opleving voorbij
Vorig jaar kwam de Nederlandse autoverkoop nog met een inhaalslag uit het "historische dal", maar die opleving is inmiddels voorbij, aldus ING. "De achterstanden bij fabrikanten zijn opgelost en levertijden zijn teruggedrongen, maar bij de nieuwe verkoop is de vaart eruit", signaleert de bank.
Nederlanders blijven vooral langer doorrijden en kiezen vaker voor tweedehands auto's. Het wagenpark van ons land behoort tot de oudste in Europa.
ING-econoom Rico Luman waarschuwt dat de elektrificatie van het wagenpark traag gaat. "De prikkel voor particulieren om hun auto in te ruilen voor een duurzamere is in de praktijk te klein", denkt hij. Ondertussen is het SEPP-subsidiepotje voor de aanschaf van tweedehands elektrische auto’s halverwege het jaar alweer bijna leeg voor 2024.
Het zou bevorderlijk kunnen zijn voor de versnelling van de vergroening als particulieren met een duurzamere auto minder betalen voor het rijden, in de vorm van een kilometerheffing. Maar het nieuwe kabinet gaat hier niet mee door, is de verwachting.
Bron: ANP/ING Research/Accountant
Gerelateerd
Bedrijven verduurzamen vooral door aanpassingen in mobiliteit
Bedrijven richten zich veel op mobiliteit bij het verduurzamen. Zo stimuleert 44 procent het gebruik van een elektrische (lease-)auto. Verder worden een fiets van...
Brancheorganisaties vragen steun kabinet voor zero-emissiezones
Brancheorganisaties zoals RAI Vereniging, BOVAG en Techniek Nederland, samen met milieuorganisatie Natuur & Milieu, pleiten voor steun van de landelijke politiek...
Daling verkopen elektrische auto's in Europa, vooral in Duitsland
De verkoop van volledig elektrische auto's in Europa is in de eerste negen maanden van dit jaar met 5,8 procent gedaald. De totale autoverkopen namen in die periode...
Aandeel elektrische auto's groeit: 14 procent EV of hybride
Bijna 14 procent van alle personenauto's in Nederland is deels of volledig elektrisch. Vijf jaar geleden besloeg het aantal elektrische en hybride auto's nog 3,7...
Terugloop orders Nederlandse industrie door malaise autosector
De Nederlandse industrie kampt met een terugloop van het aantal orders door uitstel van nieuwe investeringsprojecten in de halfgeleiderindustrie en de significante...