Voedselprijzen verder omhoog, sector in 'crisismodus'
De prijs voor een biertje op het terras of een broodje op het station gaat dit jaar met 3 tot 5 procent omhoog. Dat verwachten veel zogeheten foodservicebedrijven, waaronder horeca en supermarkten, in een inventarisatie van het FoodService Instituut Nederland (FSIN).
Iedere twee jaar peilt FSIN hoe het ervoor staat bij de vijfhonderd grootste foodbedrijven in Nederland, zoals Albert Heijn en Thuisbezorgd. Ondernemers zitten volgens het instituut in "crisismodus".
Verdienmodel
FSIN ziet een branche die worstelt met het verdienmodel, ondanks een gezamenlijke omzetsprong van ruim 20 procent naar ruim 61 miljard euro vorig jaar. Er zijn namelijk grote zorgen om krimpende marges, personeelstekorten en schaalproblemen. De flinke omzetstijging van vorig jaar is dan ook vooral te danken aan inflatie en het herstel van de coronacrisis, stelt FSIN. Zo zien supermarkten zoals Jumbo en Lidl hun omzet wel stijgen, maar neemt het daadwerkelijke aantal verkochte producten juist af.
Prijsverhogingen zijn overigens niet de enige maatregel die bedrijven in de voedingssector kunnen nemen om de omzet op peil te houden. Zo wordt het beperken van voedselverspilling, schaalvergroting en het accepteren van een lagere winstmarge genoemd door bedrijven in de inventarisatie van FSIN.
Er wordt ondanks de zorgen een omzetgroei van bijna 15 procent verwacht dit jaar. FSIN-directeur Inga Blokker spreekt van een "schril contrast tussen de omzetstijgingen en de mening van ondernemers".
Bron: ANP
Gerelateerd
Steeds minder cafés, sterkste daling in noordoosten
Steeds meer cafés sluiten hun deuren, met name in de noordelijke en oostelijke provincies van het land. Dat blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel die het...
Onderzoek: hoog aantal faillissementen zorgt voor meer leegstand
Het hoge aantal faillissementen van vorig jaar had een aanzienlijke impact op de leegstand in de Nederlandse winkelstraten.
ABN Amro verwacht flinke toename faillissementen in horeca
Het aantal faillissementen van restaurants en andere eetgelegenheden loopt dit jaar waarschijnlijk op tot een recordhoogte, denken deskundigen van ABN AMRO. Zij...
Hogere omzet detailhandel, in supers wel daling
De omzet van de Nederlandse detailhandel is in november gestegen in vergelijking met een jaar eerder. Die omzetgroei kwam voor rekening van de non-foodsector, oftewel...
Nederlanders shoppen vaker online in aanloop naar kerst
Nederlanders shoppen in aanloop naar kerst dit jaar vaker online dan vorig jaar. Maar wanneer specifiek naar het laatste weekend voor kerst wordt gekeken, was juist...