Voedselprijzen verder omhoog, sector in 'crisismodus'
De prijs voor een biertje op het terras of een broodje op het station gaat dit jaar met 3 tot 5 procent omhoog. Dat verwachten veel zogeheten foodservicebedrijven, waaronder horeca en supermarkten, in een inventarisatie van het FoodService Instituut Nederland (FSIN).
Iedere twee jaar peilt FSIN hoe het ervoor staat bij de vijfhonderd grootste foodbedrijven in Nederland, zoals Albert Heijn en Thuisbezorgd. Ondernemers zitten volgens het instituut in "crisismodus".
Verdienmodel
FSIN ziet een branche die worstelt met het verdienmodel, ondanks een gezamenlijke omzetsprong van ruim 20 procent naar ruim 61 miljard euro vorig jaar. Er zijn namelijk grote zorgen om krimpende marges, personeelstekorten en schaalproblemen. De flinke omzetstijging van vorig jaar is dan ook vooral te danken aan inflatie en het herstel van de coronacrisis, stelt FSIN. Zo zien supermarkten zoals Jumbo en Lidl hun omzet wel stijgen, maar neemt het daadwerkelijke aantal verkochte producten juist af.
Prijsverhogingen zijn overigens niet de enige maatregel die bedrijven in de voedingssector kunnen nemen om de omzet op peil te houden. Zo wordt het beperken van voedselverspilling, schaalvergroting en het accepteren van een lagere winstmarge genoemd door bedrijven in de inventarisatie van FSIN.
Er wordt ondanks de zorgen een omzetgroei van bijna 15 procent verwacht dit jaar. FSIN-directeur Inga Blokker spreekt van een "schril contrast tussen de omzetstijgingen en de mening van ondernemers".
Bron: ANP
Gerelateerd
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/eten-en-drinken-horeca-winkels/horeca_terras_440x3002.jpg)
Omzetgroei horeca zet door in eerste kwartaal
De horeca heeft in het eerste kwartaal van 2024 8,1 procent meer omgezet dan een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De omzet van de...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/coronacrisis/winkelstraat_leeg_440x300.jpg)
Onderzoek: winkelstraten Nederland dit voorjaar veel drukker
De winkelstraten in Nederland zijn dit voorjaar veel drukker dan voorgaande jaren. Dat stelt onderzoeksbureau Locatus, dat elk halfjaar de straten opgaat om het...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/eten-en-drinken-horeca-winkels/schoenenwinkel_440x300.jpg)
Omzet detailhandel hoger door stijgende prijzen en meer verkopen
De omzet van de Nederlandse detailhandel is in de eerste drie maanden van dit jaar met bijna 4 procent toegenomen vergeleken met een jaar eerder. Winkeliers zagen...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/eten-en-drinken-horeca-winkels/supermarkt_440x300.jpg)
Omzet detailhandel stijgt bijna 5 procent
De omzet van de Nederlandse detailhandel nam in maart met 4,8 procent toe in vergelijking met een jaar eerder. Winkeliers zagen het volume, ofwel de hoeveelheid...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/eten-en-drinken-horeca-winkels/winkel_shirts_440x300.jpg)
Hogere omzet voor winkeliers in januari
Winkeliers hebben in de eerste maand van het jaar bijna 2 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Ook het verkoopvolume nam toe. De non-foodwinkels zagen de omzet...