Voedselprijzen verder omhoog, sector in 'crisismodus'
De prijs voor een biertje op het terras of een broodje op het station gaat dit jaar met 3 tot 5 procent omhoog. Dat verwachten veel zogeheten foodservicebedrijven, waaronder horeca en supermarkten, in een inventarisatie van het FoodService Instituut Nederland (FSIN).
Iedere twee jaar peilt FSIN hoe het ervoor staat bij de vijfhonderd grootste foodbedrijven in Nederland, zoals Albert Heijn en Thuisbezorgd. Ondernemers zitten volgens het instituut in "crisismodus".
Verdienmodel
FSIN ziet een branche die worstelt met het verdienmodel, ondanks een gezamenlijke omzetsprong van ruim 20 procent naar ruim 61 miljard euro vorig jaar. Er zijn namelijk grote zorgen om krimpende marges, personeelstekorten en schaalproblemen. De flinke omzetstijging van vorig jaar is dan ook vooral te danken aan inflatie en het herstel van de coronacrisis, stelt FSIN. Zo zien supermarkten zoals Jumbo en Lidl hun omzet wel stijgen, maar neemt het daadwerkelijke aantal verkochte producten juist af.
Prijsverhogingen zijn overigens niet de enige maatregel die bedrijven in de voedingssector kunnen nemen om de omzet op peil te houden. Zo wordt het beperken van voedselverspilling, schaalvergroting en het accepteren van een lagere winstmarge genoemd door bedrijven in de inventarisatie van FSIN.
Er wordt ondanks de zorgen een omzetgroei van bijna 15 procent verwacht dit jaar. FSIN-directeur Inga Blokker spreekt van een "schril contrast tussen de omzetstijgingen en de mening van ondernemers".
Bron: ANP
Gerelateerd
Winkeliers zetten meer om, wel daling in supermarkten
Winkeliers in Nederland hebben in september meer omzet gedraaid dan een jaar eerder. De totale omzet in de detailhandel ging met 2,6 procent omhoog. Het volume,...
Horecavereniging dient vordering van 1,3 miljoen in bij failliet administratiebedrijf
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft nog ruim 1,3 miljoen euro tegoed van zijn failliete dochterbedrijf, dat de financiële administratie voor horecaondernemers...
Omzet detailhandel daalt met bijna 1 procent
De omzet van de Nederlandse detailhandel nam in juni met 0,7 procent af vergeleken met een jaar eerder. Winkeliers zagen het volume, ofwel de hoeveelheid spullen...
Daling ziekteverzuim in 2023 het sterkst in de horeca
In 2023 is het ziekteverzuim van werknemers afgenomen, na acht jaar waarin het steeds toenam. Het ziekteverzuim daalde van 5,6 procent in 2022 naar 5,3 procent....
Omzetgroei horeca zet door in eerste kwartaal
De horeca heeft in het eerste kwartaal van 2024 8,1 procent meer omgezet dan een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De omzet van de...