Onder druk van automatisering rukt abonnementsvorm op in accountancy
Personeelstekorten en een toenemende vraag naar advieswerk dwingen accountantskantoren richting automatisering en standaardisering. Kantoren bieden daardoor steeds vaker hun diensten aan via abonnementen.
Dat concludeert softwarebedrijf Simplicate in het Accountancy Industry Rapport 2024, op basis van zeventig respondenten bij kantoren met maximaal honderd werknemers. Kantoren grijpen volgens het rapport vaker naar automatisering en standaardisering van diensten als middel om meer tijd vrij te spelen voor advieswerk en de productiviteit te verhogen. In het verlengde daarvan ziet Simplicate de abonnementsvorm en de vaste prijzen binnen accountancy oprukken.
Uit de enquête blijkt ook dat de meeste kantoren (82%) worstelen met de krappe arbeidsmarkt. Bijna negen op de tien kantoren vindt het aantrekken van personeel een uitdaging. Iets meer dan de helft van de kantoren (52%) zegt inmiddels ook minder rendabele klanten af te stoten, om ruimte te maken voor financiële groei op de lange termijn.
Abonnement
Vorig jaar bleek de helft van de ondervraagde kantoren inmiddels een abonnementsvorm of een vaste prijs aan te bieden voor bepaalde diensten. Dit jaar zegt nog eens 27 procent van de kantoren die stap te willen maken.
"Dat is een grote omschakeling voor de branche, waar nacalculatie al heel lang de meest gebruikte facturatiemethode is. Kantoren bieden vaker abonnementen aan, waardoor het werk beter voorspelbaar wordt en ze meer waarde bieden aan klanten. Daarnaast voldoet het aan de vraag van de klant; een groot deel van de kantoren (60 procent) wil met abonnementen duidelijker naar klanten communiceren over de kosten van hun diensten", aldus Simplicate.
Uurtje-factuurtje
Volgens de softwareleverancier lopen kantoren die vasthouden aan het 'uurtje-factuurtje' mogelijk omzet mis als zij niet de stap naar abonnementen maken. "Hoe verder de technologische ontwikkelingen doorzetten, hoe urgenter het is voor kantoren om de overstap te maken naar een verdienmodel waarin de waarde van de diensten is losgekoppeld van de tijdsinvestering door een accountant."
Gerelateerd
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/innovatie/innovatie_440x300.jpg)
Veel accountantskantoren passen werkprocessen aan door groeiende vraag naar advies
De vraag naar advieswerk groeit, maar accountantskantoren hebben door de krappe arbeidsmarkt moeite om mensen vrij te spelen en op te leiden voor advieswerk. Om...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/businessmen-personeel-vrouwen-diversiteit/businessmen_in_kantoor_440x300.jpg)
Finance professionals verlaten hun beroep door gebrek aan carrièregroei en flexibiliteit
Finance professionals verlaten hun werkgever vooral omdat ze ontevreden zijn over hun leidinggevende of het werk dat ze doen. Ook te weinig groeiperspectief, onvoldoende...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/eenmalig/ima-conferentie_440x300.jpg)
IMA-conferentie: Maximaliseer je impact als finance professional tijdens grote veranderingen
De toekomst van het finance-beroep verandert continu, maar tegelijk neemt de impact van het vak toe. Dat vereist niet alleen aanpassing van financials maar ook van...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/logos/accountantskantoren/kpmg_440x300.jpg)
KPMG werkt met Emma at Work aan gelijke kansen voor jongeren met een fysieke aandoening
KPMG is een samenwerking gestart met Emma at Work, een stichting die zich inzet voor jongeren met een chronische fysieke aandoening. Doel is om de kloof voor deze...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-columnisten/annebeth-roor-wubs.jpg)
Wat je van een blinde man kan leren over starters begeleiden
Starters begeleiden gaat om het zien van potentie en mensen helpen om zich te ontwikkelen, aldus Annebeth Roor, die tijdelijk een koffiebedrijf in Nepal ondersteunt.