Onder druk van automatisering rukt abonnementsvorm op in accountancy
Personeelstekorten en een toenemende vraag naar advieswerk dwingen accountantskantoren richting automatisering en standaardisering. Kantoren bieden daardoor steeds vaker hun diensten aan via abonnementen.
Dat concludeert softwarebedrijf Simplicate in het Accountancy Industry Rapport 2024, op basis van zeventig respondenten bij kantoren met maximaal honderd werknemers. Kantoren grijpen volgens het rapport vaker naar automatisering en standaardisering van diensten als middel om meer tijd vrij te spelen voor advieswerk en de productiviteit te verhogen. In het verlengde daarvan ziet Simplicate de abonnementsvorm en de vaste prijzen binnen accountancy oprukken.
Uit de enquête blijkt ook dat de meeste kantoren (82%) worstelen met de krappe arbeidsmarkt. Bijna negen op de tien kantoren vindt het aantrekken van personeel een uitdaging. Iets meer dan de helft van de kantoren (52%) zegt inmiddels ook minder rendabele klanten af te stoten, om ruimte te maken voor financiële groei op de lange termijn.
Abonnement
Vorig jaar bleek de helft van de ondervraagde kantoren inmiddels een abonnementsvorm of een vaste prijs aan te bieden voor bepaalde diensten. Dit jaar zegt nog eens 27 procent van de kantoren die stap te willen maken.
"Dat is een grote omschakeling voor de branche, waar nacalculatie al heel lang de meest gebruikte facturatiemethode is. Kantoren bieden vaker abonnementen aan, waardoor het werk beter voorspelbaar wordt en ze meer waarde bieden aan klanten. Daarnaast voldoet het aan de vraag van de klant; een groot deel van de kantoren (60 procent) wil met abonnementen duidelijker naar klanten communiceren over de kosten van hun diensten", aldus Simplicate.
Uurtje-factuurtje
Volgens de softwareleverancier lopen kantoren die vasthouden aan het 'uurtje-factuurtje' mogelijk omzet mis als zij niet de stap naar abonnementen maken. "Hoe verder de technologische ontwikkelingen doorzetten, hoe urgenter het is voor kantoren om de overstap te maken naar een verdienmodel waarin de waarde van de diensten is losgekoppeld van de tijdsinvestering door een accountant."
Gerelateerd

FD: Zorg over groeiend tekort aan accountants
Het tekort aan accountants zal de komende jaren verder toenemen, verwacht de sector. Door die schaarste kunnen ook klanten van accountantskantoren buiten de boot...

Qconcepts wil opnieuw werkgeluk in de sector peilen
Qconcepts wil werkgeluk in de auditsector bespreekbaar maken en lanceert daarvoor een 'Audit Happiness Barometer'. Eerder deed het kantoor ook al onderzoek naar...

De jeugd van tegenwoordig
Als je de jonge generatie aan je organisatie wilt binden, moet je je in hun leefwereld verdiepen, meent Jan-Pieter Bos.

Vitamine A: Een generatie-expert over leeftijdsverschillen in de accountancy
In de 58ste editie van Vitamine A, de podcast voor accountants, spreekt host Sven Budding met sociaal psycholoog en generatie-expert Aart Bontekoning. Hij legt uit...

ING: Personeelstekort zorgt voor hogere tarieven van accountants
Door een aantrekkende economie verwacht ING Research voor accountantsdiensten in 2025 een licht hogere groei van drie procent in gefactureerde uren. Dat is iets...