Nieuws

Bijdrage bedrijven aan goede doelen historisch laag

Ondernemingen in Nederland hebben vanaf 2020 de hoeveelheid geld die zij geven aan goede doelen flink teruggeschroefd.

Dat blijkt uit het onderzoek 'Geven in Nederland 2024' van het Centrum voor Filantropische Studies aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Dat onderzoek brengt elke twee jaar het zogenoemde geefgedrag van huishoudens, individuen, fondsen, bedrijven en goededoelenloterijen in kaart en voegt het samen tot een macro-economisch overzicht.

Het nieuwste onderzoek kijkt terug naar 2022 en vergelijkt dit met 2020. In 2022 gaf Nederland 0,62 procent van het bbp aan goede doelen. Dat is het laagste percentage dat tot nu toe is gemeten.

Minder geld

Volgens de onderzoekers komt dat vooral omdat bedrijven minder geld zijn gaan geven. In totaal gaven zij 1,8 miljard euro aan sponsoring en giften in 2022, bijna 20 procent minder dan in 2020. Ook het aantal bedrijven dat geld geeft is afgenomen. Voorheen was dit 61 procent van de bedrijven, nu is dat 39 procent. Het gebeurt wel steeds vaker dat medewerkers vrijwilligerswerk doen onder werktijd, dat percentage groeide in twee jaar van 17 naar 29 procent.

Opvallend is dat de bijdrage van huishoudens steeg van 2,1 naar 2,2 miljard euro, maar de hoge inflatie heeft die verhoging weer weggevaagd, waardoor de waarde van de giften van huishoudens onder de streep toch lager was dan in 2020.

Oorzaken

De oorzaken van de daling bij bedrijven is volgens de onderzoekers niet eenduidig en het is ook niet duidelijk of er sprake is van een trend of een tijdelijke afname. Dat moet uit het volgende onderzoek blijken. Wel constateren de onderzoekers dat de roerige markten in 2022 en de stijgende inflatie bijdrage aan terughoudendheid bij bedrijven.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.