BDO-jaarverslag 2023: omzet stijgt, resultaat daalt

BDO heeft 2023 afgesloten met een omzetstijging van 4,6 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Ook het aantal medewerkers steeg met 4,7 procent (fte). Door onder meer hogere loonkosten en investeringen in technologie en AI daalde het bedrijfsresultaat in 2023 naar 39,2 miljoen euro. Dat was in 2022 nog 48,6 miljoen euro.

Gezien de economische omstandigheden en de situatie in de wereld, is BDO trots op een “stabiel jaar”, dat is afgesloten met groei in omzet en medewerkers, aldus bestuursvoorzitter René Nelis.

De omzetstijging was door de hele organisatie zichtbaar, bij alle vormen van dienstverlening. Assurance is goed voor 39 procent van de totale omzet. De winstuitkering per partner daalde naar gemiddeld €576.000 (2022: €661.000).

Duurzaamheid

In 2023 investeerde de organisatie extra in ontwikkeling en beloning van medewerkers, kwaliteit, duurzaamheid en technologie, wat het lagere resultaat verklaart. “We omarmen de mogelijkheden die technologie biedt, daar waar het onze klanten dient en onze mensen helpt”, zo stelt Nelis. “Enkele jaren geleden hebben we succesvol ingezet op robotica en AI in de audit en het afgelopen jaar ontwikkelden we onze eigen inhouse chatbot.”

Tegelijk wil BDO zich vooral onderscheiden als “accountant en adviseur van de duurzame economie”. Het jaarverslag schenkt dan ook veel aandacht aan de eigen footprint van de organisatie. Het wagenpark wordt steeds meer elektrisch en in het verslagjaar zijn enkele nieuwe kantoren betrokken die mede zijn gekozen op basis van goede bereikbaarheid per openbaar vervoer.

In 2024 zet BDO in op duurzame groei, onder andere door de samenwerking tussen BDO-kantoren wereldwijd te verstevigen en samen aan grotere internationale opdrachten te werken.

Onderzoek examenfraude

Ook BDO erkent dat “de accountantsberoepsgroep het afgelopen jaar niet altijd positief in de publieke schijnwerpers stond”, aldus Nelis, verwijzend naar de berichten over examenfraude. “Wij als bestuur hebben op die momenten maar één reactie: onderzoeken wat er is gebeurd, maatregelen nemen, lessen leren en er alles aan doen om herhaling te voorkomen.”

Het intern onderzoek naar mogelijke examenfraude loopt nog en wordt volgens de organisatie “zorgvuldig en diepgaand” uitgevoerd. Mededelingen over de uitkomsten volgen “in beginsel” pas na volledige afronding van het onderzoek.

In april maakte BDO wel al bekend dat een lid van het managementteam audit & assurance in 2020, toen nog geen mt-lid, “op een signaal van ongewenst gedrag bij een interne e-learning niet corrigerend heeft opgetreden”. Dat mt-lid heeft de functie binnen het managementteam neergelegd.

Maatregelen

BDO heeft naar eigen zeggen eerder maatregelen getroffen “om ethisch en professioneel gedrag bij het maken van toetsen te bevorderen, zoals het verduidelijken van de communicatie naar collega’s over onze verwachtingen bij het maken van e-learnings met toetsvragen”.

Afhankelijk van de verdere uitkomsten van het onderzoek wordt bezien welke overige verbeteringen “noodzakelijk en passend” zijn. Dezelfde formuleringen rondom de examenfraude worden ook gebruikt in het transparantieverslag van de organisatie.

BDO Jaarverslag 2023

BDO Transparantieverslag 2023