Nieuws

Omzet detailhandel hoger door stijgende prijzen en meer verkopen

De omzet van de Nederlandse detailhandel is in de eerste drie maanden van dit jaar met bijna 4 procent toegenomen vergeleken met een jaar eerder. Winkeliers zagen het aantal verkochte producten gemiddeld met 3,1 procent stijgen.

Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), op basis van nieuwe cijfers. De omzetstijging kwam door hogere prijzen en voor het tweede kwartaal op rij ook door meer verkopen. Daarvoor zagen winkeliers meerdere kwartalen op rij de opbrengsten omhooggaan, maar dat was alleen door prijsstijgingen.

Online steeg de omzet met 3,8 procent, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Winkels die alleen via het internet verkopen, zagen hun opbrengsten in het eerste kwartaal met ruim 5 procent stijgen.

Food en non-food

Volgens het CBS ging in de non-foodsector de omzet met 4,5 procent omhoog. Er werd ook 4,8 procent meer verkocht, vooral door drogisterijen, kledingwinkels en winkels in schoenen en lederwaren. Winkels in consumentenelektronica, meubels en verlichting hebben minder omgezet.

Supermarkten en speciaalzaken, zoals kaaswinkels en slagerijen, zetten beide meer om. Voor supermarkten gold wel dat ze 0,3 procent minder verkochten. Speciaalzaken verkochten juist meer, de toename was 1,3 procent.

In het eerste kwartaal zijn 98 bedrijven in de detailhandel failliet verklaard. Dat is een toename van 14 procent ten opzichte van een jaar eerder, maar vergeleken met alle bedrijven nam het aantal faillissementen in de detailhandel minder sterk toe.

Bron: ANP/CBS

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.