Luchtvaart moet stoppen met greenwashing
Twintig Europese luchtvaartmaatschappijen moeten binnen dertig dagen voorstellen doen voor het aanpassen van misleidende duurzaamheidsclaims.
Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) die samen met Europese consumentenorganisaties en toezichthouders in de duurzaamheidsclaims van vliegmaatschappijen is gedoken.
De Europese consumententoezichthouders werken samen in het Consumer Protection Coordination (CPC) netwerk om ervoor te zorgen dat bedrijven die in verschillende Europese landen actief zijn de regels naleven die consumenten beschermen. Ook de ACM maakt onderdeel uit van dit netwerk, evenals de Nederlandse Consumentenbond. Nederland, België, Spanje en Noorwegen leiden deze zaak.
De Europese toezichthouders en consumentenorganisaties hebben vastgesteld dat veel luchtvaartmaatschappijen duurzaamheidsclaims maken die in strijd zijn met de wet.
Zo overdrijven de maatschappijen onder meer de impact van het gebruik van 'duurzame' brandstof of bieden ze CO2-compensatie aan zonder duidelijk te maken dat dit geen invloed heeft op de milieu-impact van de vlucht zelf. Daardoor lijkt vliegen duurzamer dan het in werkelijkheid is.
Vervuilend
Volgens Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM, moeten bedrijven eerlijk zijn in hun communicatie over duurzaamheidsinspanningen. "Alleen dan kunnen consumenten goede milieubewuste keuzes maken. Vliegen is en blijft een vervuilende manier van vervoer. Vandaar dat wij de luchtvaartmaatschappijen oproepen te stoppen met hun misleidende duurzaamheidsclaims."
De ACM heeft een lijstje misleidende claims gepubliceerd die de maatschappijen gebruiken. Het gaat onder meer om zogenoemde "absolute duurzaamheidsclaims" , zoals 'duurzaam', 'groen' en 'verantwoordelijk', en bijbehorende visuele claims zoals groene blaadjes.
Ook staan er bij het kopen van tickets vaak opties om de CO2-uitstoot van een vlucht te verminderen of geheel te compenseren door te investeren in klimaatprojecten of door extra te betalen voor 'duurzame' brandstof. Volgens de toezichthouders zijn die opties vaak niet goed onderbouwd. Daarbij is duurzame brandstof slechts beperkt beschikbaar, waardoor het momenteel volgens de ACM alleen "in zeer kleine hoeveelheiden" gebruikt kan worden.
Sancties
De Europese Commisie en CPC wachten de voorstellen af van de maatschappijen. "Na ontvangst van antwoorden van de bedrijven zal de Europese Commissie bijeenkomsten organiseren met het CPC-netwerk en de luchtvaartmaatschappijen om de door de bedrijven voorgestelde oplossingen te bespreken. Bovendien zal de Commissie toezicht houden op de uitvoering van de overeengekomen wijzigingen. Als de betrokken luchtvaartmaatschappijen niet de nodige stappen ondernemen om de in de brief geuite zorgen op te lossen, kunnen de CPC-autoriteiten besluiten verdere handhavingsmaatregelen te nemen, waaronder sancties", aldus de Europese Commissie.
Leidraad
De ACM benadrukt het belang van eerlijke communicatie over duurzaamheidsinspanningen en heeft daarvoor de Leidraad duurzaamheidsclaims uitgebracht, die bedrijven moet helpen bij het formuleren van hun duurzaamheidsclaims.
Gerelateerd
NBA publiceert nieuwe brochure over ESG-fraude en greenwashing
De NBA publiceert een nieuwe brochure over ESG-fraude en greenwashing. "Hoe gaan we daar als accountants mee om?", is de centrale vraag die in de publicatie wordt...
Accountant moet straks geen handtekening onder een 'groene leugen' zetten
Onder de titel 'De keuze van De Bruin' organiseerde de NBA op 5 september jl. een filmmiddag over duurzaamheid, in samenwerking met het Fraude Film Festival. De...
Greenwashing, aandeelhouder, consument en management
Unilever kondigde dit voorjaar aan de eigen duurzaamheidsambities terug te schroeven, wat het concern veel kritiek opleverde. Maar volgens Jan Bouwens heeft Unilever...
Vitamine A: 'Groene praatjes, vieze cijfers'
Greenwashing staat centraal in editie 48 van Vitamine A, de podcast voor accountants. Host Sven Budding spreekt daarover met Micha Soentpiet, fraudespecialist bij...
Alweer fraude
Duurzaamheidsinformatie moet niet alleen juist en volledig zijn, maar ook een gebalanceerd beeld geven van de prestaties van een bedrijf op duurzaamheidsvlak. Dus...