DNB: Banken moeten discriminatie van klanten gerichter tegengaan
Banken moeten meer doen om discriminatie van hun klanten tegen te gaan. Genomen maatregelen zijn nog niet concreet of gericht genoeg. Bovendien is anti-discriminatiebeleid vaak gericht op de eigen werkvloer en niet op het contact met de klant.
Dat is de uitkomst van onderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB) onder banken, naar de maatregelen die zij nemen om discriminatie bij naleving van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) tegen te gaan. DNB heeft het onderzoek gedaan, omdat de centrale bank signalen ontvangt dat klanten van banken discriminatie ervaren.
De bevindingen staan niet op zichzelf. Het ministerie van Financiën deed recent ook onderzoek onder klanten van banken, om vast te stellen in welke mate zij discriminatie ervaren. Daaruit bleek dat één op de tien mensen discriminatie ervaart in hun contact met banken en betaalinstellingen. Minister Van Weyenberg heeft het rapport daarover naar de Tweede Kamer gestuurd.
Betere communicatie
Op basis van de bevindingen komt DNB met een aantal aanbevelingen. Zo roept DNB de banken op een brede definitie van discriminatie te hanteren. Nu wordt discriminatie door banken veelal gezien als het risico op uitsluiting. Maar het gaat ook om het risico op een andere behandeling of om te worden achtergesteld.
Ook roept DNB banken op beter met klanten te communiceren, voor alle lagen van de organisatie trainingen te organiseren die specifiek gericht zijn op gelijke behandeling van klanten en is gerichter beleid nodig, dat ook beter wordt geëvalueerd.
Als toezichthouder gaat DNB in gesprek met banken over de uitkomsten van het onderzoek. In het najaar van 2024 wordt een rondetafelsessie georganiseerd met banken en andere stakeholders. DNB vraagt de banken in 2025 te rapporteren over de wijze waarop zij de aanbevelingen hebben opgevolgd.
Bron: DNB
Gerelateerd
Tuchtrecht Banken heeft niks gehoord van bunq over rekeninggluren
De instantie Tuchtrecht Banken zegt nog geen meldingen of informatie te hebben gekregen van onlinebank bunq over het gluren op rekeningen door medewerkers.
Bunq gaat gedupeerden van fraude alsnog compenseren
Bunq gaat klanten die de dupe zijn geworden van phishing en helpdeskfraude alsnog compenseren.
Nationale-Nederlanden betreedt betaalmarkt
NN Bank, in grootte de vijfde bank van Nederland, opent de aanval op de grootbanken door betaalrekeningen aan te bieden voor consumenten.
Aandeel vrouwelijke ondernemers blijft steken
Het aantal vrouwelijke ondernemers groeit nauwelijks door. Afgelopen jaren is hun aandeel blijven steken op 37 procent en ook de komende tien jaar dreigt dit te...
DNB: vertrouwen huishoudens in financiële instellingen stabiel
Het vertrouwen van Nederlandse huishoudens in financiële instellingen zoals banken, verzekeraars en pensioenfondsen is het afgelopen jaar stabiel gebleven. Dat meldt...