DNB: Banken moeten discriminatie van klanten gerichter tegengaan
Banken moeten meer doen om discriminatie van hun klanten tegen te gaan. Genomen maatregelen zijn nog niet concreet of gericht genoeg. Bovendien is anti-discriminatiebeleid vaak gericht op de eigen werkvloer en niet op het contact met de klant.
Dat is de uitkomst van onderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB) onder banken, naar de maatregelen die zij nemen om discriminatie bij naleving van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) tegen te gaan. DNB heeft het onderzoek gedaan, omdat de centrale bank signalen ontvangt dat klanten van banken discriminatie ervaren.
De bevindingen staan niet op zichzelf. Het ministerie van Financiën deed recent ook onderzoek onder klanten van banken, om vast te stellen in welke mate zij discriminatie ervaren. Daaruit bleek dat één op de tien mensen discriminatie ervaart in hun contact met banken en betaalinstellingen. Minister Van Weyenberg heeft het rapport daarover naar de Tweede Kamer gestuurd.
Betere communicatie
Op basis van de bevindingen komt DNB met een aantal aanbevelingen. Zo roept DNB de banken op een brede definitie van discriminatie te hanteren. Nu wordt discriminatie door banken veelal gezien als het risico op uitsluiting. Maar het gaat ook om het risico op een andere behandeling of om te worden achtergesteld.
Ook roept DNB banken op beter met klanten te communiceren, voor alle lagen van de organisatie trainingen te organiseren die specifiek gericht zijn op gelijke behandeling van klanten en is gerichter beleid nodig, dat ook beter wordt geëvalueerd.
Als toezichthouder gaat DNB in gesprek met banken over de uitkomsten van het onderzoek. In het najaar van 2024 wordt een rondetafelsessie georganiseerd met banken en andere stakeholders. DNB vraagt de banken in 2025 te rapporteren over de wijze waarop zij de aanbevelingen hebben opgevolgd.
Bron: DNB
Gerelateerd

KPMG US verwijdert transparantierapporten en past diversiteitsbeleid aan
Na Deloitte en PwC waait ook KPMG US mee met de huidige aanval van de Amerikaanse overheid op diversiteitsbeleid en transparantie. Het accountants- en advieskantoor...

Ook Deloitte US past diversiteitsbeleid aan
De Amerikaanse Deloitte-organisatie heeft werknemers die aan overheidsopdrachten werken gevraagd om 'gender pronouns' uit hun e-mailhandtekeningen te verwijderen....

Milieudefensie: ING steekt tien keer meer geld in olie en gas dan de bank zegt
De financiering van ING voor bedrijven die nieuwe olie- en gasvelden starten, is tien keer meer dan eerder gedacht. Dat stelt Milieudefensie, op basis van een rapport...

Banken willen inzage in telefoongegevens tijdens overboekingen
Banken willen bij telecomaanbieders kunnen checken of iemand telefonisch in gesprek is tijdens het overboeken van geld. Dat moeten klanten beter beschermen tegen...

DNB legt de Volksbank 20 miljoen euro aan boetes op, wegens onvoldoende witwascontroles
De Nederlandsche Bank (DNB) heeft de Volksbank twee bestuurlijke boetes opgelegd van in totaal 20 miljoen euro. De bank had de controles op witwassen en bedrijfsprocessen...