Vier op de tien mensen denken dat AI banen gaat kosten
Ruim veertig procent van de Nederlanders heeft inmiddels ervaring met het gebruik van generatieve AI. Over de impact op de arbeidsmarkt zijn mensen bezorgd: bijna vier op de tien denkt dat er banen zullen verdwijnen door AI.
Dat blijkt uit onderzoek van ING Research. Van de respondenten denkt 38 procent dat AI de komende jaren per saldo banen zal gaan kosten; 9 procent verwacht dat AI juist extra banen oplevert.
Tegelijk denken veel werkenden niet dat AI direct ten koste zal gaan van hun eigen baan. Slechts 1 procent denkt dat hun eigen baan door AI zal verdwijnen. Bijna de helft van de werkenden (48 procent) verwacht dat door AI hun baan (deels) zal veranderen, 37 procent ziet geen of nauwelijks impact van AI op de eigen job.
Het geloof in baanbehoud blijkt sterker onder respondenten die wat meer bekend zijn met AI en ook onder beroepsgroepen zoals managers en technici. Ondanks de brede impact op de arbeidsmarkt lijkt volgens ING Research de vrees voor het verlies van een groot aantal banen niet gegrond.
Tijdbesparend
Volgens de ING International Survey hebben vier op de tien Nederlanders generatieve AI al eens heeft gebruikt in het privéleven en een vergelijkbaar aantal voor het werk. Onder jongeren (18-24 jaar) ligt dit nog veel hoger, twee derde (66 procent) van hen heeft ervaring met generatieve AI.
De ervaringen die consumenten met generatieve AI hebben opgedaan zijn veelal positief. Zo geeft een deel van de gebruikers (zowel privé of voor werk) aan dat zij generatieve AI 'handig' vinden. Zowel bij privégebruik (20 procent) als bij professionele toepassingen (38 procent) geven respondenten aan dat AI ze helpt om tijd te besparen.
Slechts een relatief kleine groep gebruikers (respectievelijk privé 9 en werk 8 procent) geeft aan dat het gebruik van AI ze uiteindelijk tijd heeft gekost. Per saldo zijn ook meer gebruikers positief (28 procent) dan negatief (13 procent) over de kwaliteit van de resultaten die generatieve AI oplevert.
Gevaren
Consumenten zien zowel 'de kansen' als 'de gevaren' van AI: zo is 43 procent van de ondervraagden het eens met het statement dat AI een gevaar voor de samenleving kan vormen, terwijl een vrijwel even grote groep AI als kans voor de samenleving bestempelt.
De meerderheid van de consumenten verwacht ook dat AI hun leven verregaand zal gaan veranderen: 54 procent van de consumenten verwacht een grote impact van AI op hun dagelijks leven in de komende vijf jaar.
Gerelateerd

Speelgoed
AI: het is je nieuwste speelgoed én je beste assistent bij al je werk. Het kan teksten schrijven, liedjes en video’s maken, je helpen je gevoelens te uiten en -...

AI zorgt voor verdubbeling energieverbruik datacenters in 2030
De grote opkomst van toepassingen rond kunstmatige intelligentie (AI) zal leiden tot een ruimschootse verdubbeling van het energieverbruik door datacenters in 2030....

ING: Nederlandse arbeidsmarkt kan bovengemiddeld profiteren van AI
Kunstmatige intelligentie (AI) heeft de potentie om de Nederlandse arbeidsmarkt sterker te veranderen dan die van de buurlanden. Dit komt doordat de recente groei...

Nederlandse werknemers positief over toenemende automatisering
Meer dan negen op de tien Nederlandse werkgevers verwacht dit jaar verder in te zetten op automatisering van bedrijfsprocessen. De voornaamste redenen hiervoor zijn...

Zonder zelf na te denken
Pieter de Kok bericht over de stand van zaken rondom Machine Learning. Geen vervanging, maar wel een hulpmiddel voor auditors.