Te weinig laadpunten stekkerauto's in EU, zegt autobranche
De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto's om de CO2-doelen te halen. De verkoop van stekkerauto's is de afgelopen jaren veel harder gegroeid dan de installatie van laadpalen. Daarom moeten er tot 2030 jaarlijks acht keer zoveel laadpunten bijkomen.
Vorig jaar zijn er 150.000 publieke laadpalen geïnstalleerd, waardoor het totaal op 630.000 komt. Volgens de Europese Commissie moeten er in 2030 3,5 miljoen laadpunten zijn. Om dat te bereiken, moeten er jaarlijks bijna drie keer zoveel laadpunten worden geïnstalleerd, zegt de Europese autobrancheorganisatie ACEA.
De ACEA zet nog een stuk hoger in. De brancheorganisatie schat dat er in 2030 8,8 miljoen laadpunten nodig zijn. Om dat doel te halen zouden er 1,2 miljoen laadpalen per jaar moeten worden geïnstalleerd, acht keer zoveel als het installatiepercentage in 2023.
Niet gelijk verdeeld
De bestaande laadpunten zijn bepaald niet gelijk over de EU verdeeld. 61 procent van alle laadpalen in de EU staat in Nederland, Frankrijk en Duitsland. Nederland heeft 144.453 laadpalen, 52 keer zoveel als Roemenië, dat veel groter is. In landen als Estland, Letland en op Cyprus en Malta staan slechts enkele honderden laadpalen.
"We hebben een massale adoptie van elektrische auto's in alle EU-landen nodig om Europa's ambitieuze CO2-reductiedoelstellingen te halen", zegt Sigrid de Vries, directeur bij ACEA. "Dit zal niet gebeuren zonder de wijdverspreide beschikbaarheid van openbare oplaadinfrastructuur door de hele regio."
"Makkelijke toegang tot openbare laadpunten is niet nice to have, maar een essentiële voorwaarde om het wegvervoer te decarboniseren", waarschuwt ze. "De investeringen in publieke laadinfrastructuur moeten dringend worden opgevoerd als we de infrastructuurkloof willen dichten en de klimaatdoelstellingen willen halen."
Bron: ANP
Gerelateerd
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/landen-plaatsen-globes/chinesevlag_440x300.jpg)
Chinese staatsmedia: EU-heffingen moeten weg voor 4 juli
China wil dat de forse invoerheffingen van de Europese Unie op Chinese elektrische auto's voor 4 juli komen te vervallen en dat verder wordt gepraat over een oplossing...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/autos-vervoer-havens-wegen-schepen-treinen/auto_elektrisch_440x300.jpg)
Verkoop elektrische auto's niet alleen in Nederland omlaag
De autoverkoop pakte vorige maand niet alleen in Nederland lager uit. Ook in andere landen in Europa zakten de verkopen van nieuwe personenwagens terug na een opleving...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/autos-vervoer-havens-wegen-schepen-treinen/autobanden_440x300.jpg)
Europese Commissie doet inval bij 'consultancybureau' vanwege kartelonderzoek
Inspecteurs van de Europese Commissie hebben dinsdag nieuwe invallen gedaan in een kartelonderzoek naar mogelijke prijsafspraken door producenten van autobanden....
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/autos-vervoer-havens-wegen-schepen-treinen/auto_elektrisch_grond_440x300.jpg)
Autoverkoop EU veert in april op na dip in maart
De verkoop van nieuwe auto's in de Europese Unie is in april flink gestegen, na de dip in maart. De verkoop nam op jaarbasis met bijna 14 procent toe tot 913.995...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-columnisten/nba-columns-marjan-heemskerk.png)
Een accountant in een Ferrari, kan dat?
Marjan Heemskerk kreeg veel reacties na een LinkedIn-bericht met de vraag: Kun je als accountant in een dure auto komen voorrijden bij de klant?